Audi pitää sähköautosuunnitelmistaan kiinni – polttomoottorit kuopataan Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa vuoteen 2033 mennessä

Vaikka sähköautojen myynti on kohdannut varsin voimakasta vastatuulta viime aikoina, Audi ei aio muuttaa tulevaisuudensuunnitelmiaan niiden suhteen. Saksalaismerkin laskelmien mukaan polttomoottoriautojen kysyntä alkaa laskea reilusti jo kahden vuoden päästä.

Monet autonvalmistajat pohtivat jo kuumeisesti, pitääkö kunnianhimoisista sähköautostrategioista pakittaa jos Donald Trump sattuu voittamaan USA:n presidentinvaalit marraskuussa. Audin suunnitelmiin tällä ei ole kuitenkaan vaikutusta, eli viimeiset uudet polttomoottorimallit aiotaan lanseerata aiemmin ilmoitetun mukaisesti vuonna 2026. Merkin toimitusjohtaja Gernot Döllnerin mukaan sähköistäminen on ainoa keino täyttää tulevaisuuden päästömääräykset.

Audi RS e-tron GT
Kuva: Audi

Döllner kertoi, että Audi uskoo polttomoottoriautojen kysynnän laskevan merkittävästi jo vuodesta 2026 alkaen, jolloin viimeiset niiden voimin liikkuvat uudet Audit esitellään. Polttomoottorimallien kysyntä tulee kuulemma olemaan niin pientä, että niiden valmistus ei ole taloudellisesti kannattavaa. Auto Newsille antamassaan haastattelussa Gernot Döllner totesi, että Audi aikoo lopettaa polttomoottorimallien myynnin sekä Euroopan että Pohjois-Amerikan markkinoilla vuoteen 2033 mennessä, eli tässäkään suhteessa merkki ei ole poikkeamassa aiemmin ilmoittamistaan tavoitteista.

Döllner kertoi kuitenkin samaan hengenvetoon, että merkki pystyy tarvittaessa toimimaan joustavasti täyssähköautoista, polttomoottorimalleista ja pistokehybrideistä koostuvan mallistonsa myötä. Polttomoottoriautojen kysynnän laskiessa odotetusti Audi aikoo vetäytyä vaiheittain niiden segmenteistä, ja komponenttien standardisointi on jo aloitettu kustannusten karsimiseksi.

Audi Q6
Kuva: Audi

Viime vuonna virkaansa astuneen Döllnerin tehtävänä on tuoda Audi jälleen autoteollisuuden eturiviin. Merkki keskittyy aluksi sähköautojen PPE-perusrakenteen varaan kehitettyyn kahteen malliin, ja sitten tavoitteena on lanseerata yli 20 uutuutta tämän ja ensi vuoden aikana. Vuoteen 2030 mennessä tähtäimessä on puolestaan vähemmän monimutkainen valikoima.

Döllner kertoi, että vuonna 2026 esiteltävien viimeisten uusien polttomoottorimallien myynti alkaa todennäköisesti vasta seuraavan vuoden puolella. Kun näille autoille laskee klassisen seitsemän vuoden malli-iän, niiden voimin pärjätään hyvin vuoteen 2033 asti jolloin Audi on ilmoittanut lopettavansa polttomoottoriautojen myynnin. Donald Trumpin paluun lisäksi mahdollinen skenaario on oikeistopopulistien voitto EU-vaaleissa, mutta Döllner ei usko näiden tuovan mahdollisia lainsäädännöllisiä muutoksia ennen kuluvan vuosikymmenen loppua. Ainakin siihen asti Audi aikoo turvautua nykyiseen strategiaansa.

Audi RS e-tron GT
Kuva: Audi
LähdeCarscoops

Lue lisää