Audi on sähköistynyt viime vuosina vauhdilla, mikä on näkynyt rinkulamerkin moottoriurheilutoiminnoissakin. Seuraavaksi vuorossa on legendaarisen Dakar-aavikkorallin valloitus sähkön voimin.
Audin harjoittaman sähköisen moottoriurheilun keihäänkärkenä on tähän asti toiminut Formula E -sarja, jossa Audin nimellä ilmoitettuja autoja on ajattanut pitkäaikainen yhteistyökumppani ABT Sportsline. Audi Sport ABT Schaeffler -nimellä toimiva tiimi on yltänyt viime vuosina 43 palkintopallisijoitukseen ja 12 voittoon, mikä alkaa riittää ingolstadtilaisille. Formula E -sarjan lyhyen historian menestynein talli ilmoitti nimittäin jättävänsä kilparadat ensi kauden jälkeen, ja seuraavaksi katseet suunnataan aavikolle.
Audi aikoo osallistua vuoden 2022 Dakar-ralliin upouudella kilpurilla, josta julkaistiin nyt ensimmäinen tiiserikuva vielä naamioivan hunnun peittämänä. Innovatiiviseksi prototyypiksi mainostetussa kilpa-autossa on rinkulamerkin e-tron-linjan mukaisesti sähköinen voimalinja, suurjänniteakku ja sanatarkasti lainattuna huipputehokas energian muunnin. Tämä muunnin on itse asiassa perinnelinjaa edustava TFSI-bensaturbo, jonka ainoa tehtävä aavikkokilpurissa on generaattorina toimiminen, eli akkujen lataaminen ajon aikana.
Jos tiiserikuvan auton muodot eivät muutu vielä kehitystyön aikana, odotettavissa on viirumaisilla etuvaloilla, valaistulla rinkulalogolla, matalalla kattolinjalla, massiivisilla lokasuojanlevityksillä ja tietysti isoilla maastorenkailla varustettu aavikkokilpuri. Sähkötekniikka on Dakar-rallissa vielä pitkälti kartoittamatonta maaperää, joten Audin menestys rankkaakin rankemmassa koitoksessa jää nähtäväksi, mutta jonkun täytyy toimia pioneerina tässäkin asiassa.
Suosittelemme
Dakar-uutisten lisäksi Audin Sportin johtajana toimiva Julius Seebach kertoi, että Ingolstadtin merkki on valmistelemassa osallistumista urheiluprototyyppien uuteen LMDh-kategoriaan, jossa kilpaillaan hybriditekniikan voimin. Tämän sarjan kohokohtina toimivat Daytonan ja Le Mansin legendaariset 24 tunnin kisat, joista Audilla on komea historia voittojen osalta. Ehkäpä saksalaismerkin 13 Le Mans -ykköstilan sarja saa vielä joskus jatkoa tämän comeback-päätöksen myötä.