Audi lähtee mukaan Dakar-aavikkoralliin sähköautolla – suunnitteilla on myös paluu Le Mansiin

Audi on sähköistynyt viime vuosina vauhdilla, mikä on näkynyt rinkulamerkin moottoriurheilutoiminnoissakin. Seuraavaksi vuorossa on legendaarisen Dakar-aavikkorallin valloitus sähkön voimin.

Audin harjoittaman sähköisen moottoriurheilun keihäänkärkenä on tähän asti toiminut Formula E -sarja, jossa Audin nimellä ilmoitettuja autoja on ajattanut pitkäaikainen yhteistyökumppani ABT Sportsline. Audi Sport ABT Schaeffler -nimellä toimiva tiimi on yltänyt viime vuosina 43 palkintopallisijoitukseen ja 12 voittoon, mikä alkaa riittää ingolstadtilaisille. Formula E -sarjan lyhyen historian menestynein talli ilmoitti nimittäin jättävänsä kilparadat ensi kauden jälkeen, ja seuraavaksi katseet suunnataan aavikolle.

-- MAINOS --

Audi aikoo osallistua vuoden 2022 Dakar-ralliin upouudella kilpurilla, josta julkaistiin nyt ensimmäinen tiiserikuva vielä naamioivan hunnun peittämänä. Innovatiiviseksi prototyypiksi mainostetussa kilpa-autossa on rinkulamerkin e-tron-linjan mukaisesti sähköinen voimalinja, suurjänniteakku ja sanatarkasti lainattuna huipputehokas energian muunnin. Tämä muunnin on itse asiassa perinnelinjaa edustava TFSI-bensaturbo, jonka ainoa tehtävä aavikkokilpurissa on generaattorina toimiminen, eli akkujen lataaminen ajon aikana.

Jos tiiserikuvan auton muodot eivät muutu vielä kehitystyön aikana, odotettavissa on viirumaisilla etuvaloilla, valaistulla rinkulalogolla, matalalla kattolinjalla, massiivisilla lokasuojanlevityksillä ja tietysti isoilla maastorenkailla varustettu aavikkokilpuri. Sähkötekniikka on Dakar-rallissa vielä pitkälti kartoittamatonta maaperää, joten Audin menestys rankkaakin rankemmassa koitoksessa jää nähtäväksi, mutta jonkun täytyy toimia pioneerina tässäkin asiassa.

-- MAINOS --




Dakar-uutisten lisäksi Audin Sportin johtajana toimiva Julius Seebach kertoi, että Ingolstadtin merkki on valmistelemassa osallistumista urheiluprototyyppien uuteen LMDh-kategoriaan, jossa kilpaillaan hybriditekniikan voimin. Tämän sarjan kohokohtina toimivat Daytonan ja Le Mansin legendaariset 24 tunnin kisat, joista Audilla on komea historia voittojen osalta. Ehkäpä saksalaismerkin 13 Le Mans -ykköstilan sarja saa vielä joskus jatkoa tämän comeback-päätöksen myötä.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Hyundai julkaisi tiiserikuvia upouudesta sähköautostaan – IONIQ 5 debytoi ensi kuussa

Hyundai esitteli puolentoista vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä 45-nimisen sähköautokonseptin, jonka pelkistetyt linjat yhdistivät futurismia retrohenkeen. Tuotantoversio saa IONIQ 5...

1978 Cobra Mustang II: Joko nyt disco-ajan Musse kiinnostaisi Ebayssakin?

Vaikka kaikki eivät siitä piittaakaan, niin nyt olisi tarjolla se Mustang II, joka tulisi omistaa. Siinä on targa-katto, 302...

Tässä se nyt on – Renault esitteli modernin sähkötulkinnan legendaarisesta Vitosesta

Nostalgialla on suuri arvo nykyisinä sähköistymisen aikoinakin. Kerroimme muutama päivä sitten, että Renault on suunnittelemassa sähkökäyttöisiä retroversioita takavuosien suosikeistaan....

Näitä vuoden 1954 Ferrareita on koko maailmassa vain kolme

Tiedätkö, miltä näyttää Vignalen korittama Ferrari 375 America vuodelta 1954? Ei hätää, sillä monelle rautaiselle autotietäjällekin kyseessä on melkoinen...

1980-luvun eurotyyliä moderniin Toyotaan – kantikkaan Proboxin nokka on kuin vanhasta VW Golfista

Oletteko koskaan kuulleet autosta nimeltä Toyota Probox? Emme olleet mekään ennen tämän jutun kirjoittamista, mutta tämän niminen farmarin ja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.