Audi kasvattaa sähköautomallistoaan: Audi e-tron S ja -Sportback -mallit syksyllä myyntiin

Kolmella sähkömoottorilla, quattro-nelivedolla, ja torque vectoring -järjestelmällä varustetut uudet Audi e-tron S ja Audi e-tron S Sportback -mallit tarjoavat erinomaista suorituskykyä ja ajodynamiikkaa.

Uusissa Audi e-tron S ja -Sportback malleissa on yhteensä kolme sähkömoottoria; yksi etu- ja kaksi taka-akselilla. Maksimitehoa on tarjolla peräti 370 kW:a (503 hv) ja vääntöäkin massiiviset 973 Nm. Koska teho ei ole mitään ilman kontrollia, e-tron S -malleissa on quattro-neliveto, ja torque vectoring -järjestelmä, joka säätää jatkuvasti taka-aksilille jaettavaa voimaa, ja varmistaa siten parhaan mahdollisen pidon niin suoralla kuin mutkissakin.

Ulkonäkö

Molemmat mallit on muotoiltu todella ärhäkkäästi, ja näyttää jopa hieman siltä, kuin ne olisi tuunattu jälkiasennettavalla korisarjalla. Keulan ilmettä ärhäköittävät suuret ilmanottoaukot, ja alareunassa selkeästi erottuva ilmanohjain. Sivulinja on muotoiltu rohkeasti ja sitä korostaa nyt 23 mm leveämmät pyöränkaaret, mitkä antavat autolle “tuunatun” ulkonäön. Takaosaa korostavat sivulta toiselle ulottuva valopaneeli, S-mallissa takaikkunan yläosaan- ja Sportback mallissa luukun reunaan sijoitetut ilmanohjaimet, sekä alareunasta selvästi erottuva diffuusori.

Vakiona molemmissa malleissa on vauhdikkaan näköiset 20″ -alumiinivanteet, jotka on mahdollista päivittää lisävarustelistalta joko 21″- tai 22″-kokoisiksi. Vanteiden takaa pilkistää vakiona mustat S-logolla varustetut jarrusatulat, mitkä saa lisävarusteena kirkkaan oranssina.

Audi e-tron S
Audi e-tron S
Audi e-tron S Sportback
Audi e-tron S Sportback

Sisätilat

Audi e-tron S ja e-tron S Sportback –mallien sisustus on erittäin tummanpuhuva, joka sopinee heittämällä moneen makuun. Mittaristo ja hallintalaitteet on sijoitettu perinteisesti, mutta toimintojen ohjaaminen tapahtuu pääsääntöisesti kahdelta MMI-kosketusnäytöltä. Kojelauta jatkuu palan matkaa oviin, joiden saranapuolelle sijoitetut näytöt toistavat sivupeilien tilalla olevien kameroiden kuvaa (lisävaruste).

Suosittelemme

Harjattua alumiinia olevat somistelistat on mahdollista saada myös hiilikuituisena, ja tunnelmaa lisäämään on lisävarusteena tarjolla laajennettu led-sisävalopaketti. Vakiona olevat, sporttiset ja sähköisesti säädettävät istuimet on verhoiltu mustalla Alcantara-nahalla, jossa osittain salmiakkikuvioinen tikkaus, sekä S-kohokuviointi. Tyylikkään ja persoonallisen näköinen vaihdevalitsin on myös osittain nahkaverhoiltu.

Muokattavasta Audi virtual cockpit -mittaristosta voi valita e-tron-näytön, jolloin sähköautoiluun liittyvät olennaiset tiedot näytetään keskellä mittaristoa. Audi connect -navigointi osaa laskea nopeimman reitin optimaalisilla latauspysähdyksillä, ottaen huomioon liikenteen, kuljettajan ajotyylin ja latausasemilla tarvittavan ajan. Latausasemien sijaintitieto päivitetään joka päivä. Mikäli kuljettaja haluaa, ne latausasemat, joilla voi maksaa käyttämällä Audi e-tron -latauspalvelua, voidaan asettaa suosikeiksi.

Tekniikkaa

Audin e-tron S-mallit ovat maailman ensimmäiset täyssähköiset sarjatuotantomallit, joissa on kolme sähkömoottoria – kaksi sähkömoottoria taka-akselilla ja yksi etuakselilla. Audi e-tron 55 -mallista periytyneen mallin mukaan, taka-akselilla sijaitseva suurempitehoinen sähkömoottori on nyt sijoitettu etuakselille.

Normaalissa D-ajotilassa, vain taka-akselilla sijaitsevat sähkömoottorit on kytketty käyttöön, ja auto kuluttaa vähemmän sähköä. Etuakselin sähkömoottori otetaan automaattisesti käyttöön, kun kuljettaja haluaa lisää suorituskykyä tai ennakoivasti ennen kuin pito vähenee.

Audi drive select -hallintajärjestelmä tarjoaa seitsemän eri ajoprofiilia. Järjestelmä hallinnoi esimerkiksi adaptiivista ilmajousitusta – ilmajousituksen ja adaptiivisien iskunvaimentimien avulla auton korkeutta voidaan säätää jopa 76 millimetrin verran riippuen ajotilanteesta ja asetuksista.

Audi e-tron S

Audi e-tron S

Audi e-tron S Sportback
Audi e-tron S Sportback

Torque vectoring -järjestelmä täydentää quattro-nelivetoa, jolloin jokainen sähkömoottori välittää voimaa pyörille hallitusti. Sähköinen tarveperusteinen voimanjako tapahtuu millisekunneissa ja järjestelmä voi hallita hyvin korkeaa vääntömomenttia.

Korkeajänniteakun bruttokapasiteetti on 95 kWh, josta käytettävissä on 91 % (86 kWh). Yhdellä latauksella Audi e-tron S:n toimintamatka on noin 360 km ja e-tron S Sportback 365 km (WLTP, alustavat arvot).

Suomessa uusien Audi e-tron S ja e-tron S Sportback -mallien myynti alkaa syksyllä.

Lue lisää