Audi kasvattaa sähköautomallistoaan: Audi e-tron S ja -Sportback -mallit syksyllä myyntiin

Kolmella sähkömoottorilla, quattro-nelivedolla, ja torque vectoring -järjestelmällä varustetut uudet Audi e-tron S ja Audi e-tron S Sportback -mallit tarjoavat erinomaista suorituskykyä ja ajodynamiikkaa.

-- MAINOS --

Uusissa Audi e-tron S ja -Sportback malleissa on yhteensä kolme sähkömoottoria; yksi etu- ja kaksi taka-akselilla. Maksimitehoa on tarjolla peräti 370 kW:a (503 hv) ja vääntöäkin massiiviset 973 Nm. Koska teho ei ole mitään ilman kontrollia, e-tron S -malleissa on quattro-neliveto, ja torque vectoring -järjestelmä, joka säätää jatkuvasti taka-aksilille jaettavaa voimaa, ja varmistaa siten parhaan mahdollisen pidon niin suoralla kuin mutkissakin.

Ulkonäkö

Molemmat mallit on muotoiltu todella ärhäkkäästi, ja näyttää jopa hieman siltä, kuin ne olisi tuunattu jälkiasennettavalla korisarjalla. Keulan ilmettä ärhäköittävät suuret ilmanottoaukot, ja alareunassa selkeästi erottuva ilmanohjain. Sivulinja on muotoiltu rohkeasti ja sitä korostaa nyt 23 mm leveämmät pyöränkaaret, mitkä antavat autolle “tuunatun” ulkonäön. Takaosaa korostavat sivulta toiselle ulottuva valopaneeli, S-mallissa takaikkunan yläosaan- ja Sportback mallissa luukun reunaan sijoitetut ilmanohjaimet, sekä alareunasta selvästi erottuva diffuusori.

Vakiona molemmissa malleissa on vauhdikkaan näköiset 20″ -alumiinivanteet, jotka on mahdollista päivittää lisävarustelistalta joko 21″- tai 22″-kokoisiksi. Vanteiden takaa pilkistää vakiona mustat S-logolla varustetut jarrusatulat, mitkä saa lisävarusteena kirkkaan oranssina.

-- MAINOS --




Audi e-tron S
Audi e-tron S

Audi e-tron S Sportback
Audi e-tron S Sportback

Sisätilat

-- MAINOS --

Audi e-tron S ja e-tron S Sportback –mallien sisustus on erittäin tummanpuhuva, joka sopinee heittämällä moneen makuun. Mittaristo ja hallintalaitteet on sijoitettu perinteisesti, mutta toimintojen ohjaaminen tapahtuu pääsääntöisesti kahdelta MMI-kosketusnäytöltä. Kojelauta jatkuu palan matkaa oviin, joiden saranapuolelle sijoitetut näytöt toistavat sivupeilien tilalla olevien kameroiden kuvaa (lisävaruste).

Harjattua alumiinia olevat somistelistat on mahdollista saada myös hiilikuituisena, ja tunnelmaa lisäämään on lisävarusteena tarjolla laajennettu led-sisävalopaketti. Vakiona olevat, sporttiset ja sähköisesti säädettävät istuimet on verhoiltu mustalla Alcantara-nahalla, jossa osittain salmiakkikuvioinen tikkaus, sekä S-kohokuviointi. Tyylikkään ja persoonallisen näköinen vaihdevalitsin on myös osittain nahkaverhoiltu.

Muokattavasta Audi virtual cockpit -mittaristosta voi valita e-tron-näytön, jolloin sähköautoiluun liittyvät olennaiset tiedot näytetään keskellä mittaristoa. Audi connect -navigointi osaa laskea nopeimman reitin optimaalisilla latauspysähdyksillä, ottaen huomioon liikenteen, kuljettajan ajotyylin ja latausasemilla tarvittavan ajan. Latausasemien sijaintitieto päivitetään joka päivä. Mikäli kuljettaja haluaa, ne latausasemat, joilla voi maksaa käyttämällä Audi e-tron -latauspalvelua, voidaan asettaa suosikeiksi.

Tekniikkaa

Audin e-tron S-mallit ovat maailman ensimmäiset täyssähköiset sarjatuotantomallit, joissa on kolme sähkömoottoria – kaksi sähkömoottoria taka-akselilla ja yksi etuakselilla. Audi e-tron 55 -mallista periytyneen mallin mukaan, taka-akselilla sijaitseva suurempitehoinen sähkömoottori on nyt sijoitettu etuakselille.

Normaalissa D-ajotilassa, vain taka-akselilla sijaitsevat sähkömoottorit on kytketty käyttöön, ja auto kuluttaa vähemmän sähköä. Etuakselin sähkömoottori otetaan automaattisesti käyttöön, kun kuljettaja haluaa lisää suorituskykyä tai ennakoivasti ennen kuin pito vähenee.

Audi drive select -hallintajärjestelmä tarjoaa seitsemän eri ajoprofiilia. Järjestelmä hallinnoi esimerkiksi adaptiivista ilmajousitusta – ilmajousituksen ja adaptiivisien iskunvaimentimien avulla auton korkeutta voidaan säätää jopa 76 millimetrin verran riippuen ajotilanteesta ja asetuksista.

Audi e-tron S

Audi e-tron S

Audi e-tron S Sportback
Audi e-tron S Sportback

Torque vectoring -järjestelmä täydentää quattro-nelivetoa, jolloin jokainen sähkömoottori välittää voimaa pyörille hallitusti. Sähköinen tarveperusteinen voimanjako tapahtuu millisekunneissa ja järjestelmä voi hallita hyvin korkeaa vääntömomenttia.

Korkeajänniteakun bruttokapasiteetti on 95 kWh, josta käytettävissä on 91 % (86 kWh). Yhdellä latauksella Audi e-tron S:n toimintamatka on noin 360 km ja e-tron S Sportback 365 km (WLTP, alustavat arvot).

Suomessa uusien Audi e-tron S ja e-tron S Sportback -mallien myynti alkaa syksyllä.

Jukka Mykkänen
Jukka Mykkänen on Tyyliniekan toimituspäällikkö, joka kirjoittaa mielellään kiinnostuksen kohteistaan, kuten autoista ja kelloista. Vapaa-aika kuluu perheen parissa, autonäyttelyissä, venettä kunnostaessa tai luonnossa liikkuessa. Itsekehittämisen kohteena tällä hetkellä on videokuvaus- ja editointi, sekä espanjan kielen opiskelu. Hola!

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Ikä on vain numero – 80-vuotias John Clower ajaa lähes joka päivä Ferrari F40:llään

Vuonna 1987 lanseerattu Ferrari F40 on viimeinen auto, jolle merkin perustaja Enzo Ferrari ehti antaa vielä siunauksensa tuotantoon. F40...

Audin Taycan on kohta täällä – uusi RS e-tron GT toimii Span 24 tunnin kisan johtoautona

Automaailmassa on tiedetty jo pitkään, että Audi on kehittämässä omaa neliovista sähkö-coupéa samalta pohjalta Porsche Taycanin kanssa. Nyt auton...

Erikoinen tarina, miksi tämä vuoden 1980 ykkös-Golf on jäänyt lähes ajamatta

Ikäisekseen tavanomaisessa kunnossa olevia ykkössukupolven Golfeja saa edelleenkin miltei taskurahoilla, joskin ainakin Saksan suunnalla hyväkuntoisten arvo on ollut jo...

Toyota Celica täyttää 50 vuotta – rallissakin legendaarisen japanilaissportin ura venyi seitsemän sukupolven mittaiseksi

Ford Mustangin perustamalla poniautoluokalla oli kauaskantoisia seurauksia muillakin mantereilla. Euroopassa tämän idean pohjalta syntyivät Ford Capri ja Opel Manta,...

Tässä se nyt on – Hummer syntyi uudelleen yli 1000-heppaisena sähkö-pick-upina

Alkuperäinen Hummer H1 nousi kuuluisuuteen viimeistään Persianlahden sodan myötä, jossa se tunnettiin vielä Humvee-sotilasajoneuvona. Myöhemmin brändin imago luisui vahvasti...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.