Audi A3:ssa on nyt tuoretta tyyliä ja uutta pörinää pellin alla

Audin päämuotoilijaksi pari vuotta sitten valittu Marc Lichte lupasi laittaa merkin designin lähes täysin uusiksi, koska viime aikojen Audit ovat olleet kuin samasta puusta veistettyjä. Audin sedan-mallien varsinainen muotoiluvallankumous on vuorossa ensi vuonna esiteltävän uuden A8:n ja sen jälkeen tulevan A6:n seuraavan sukupolven myötä, mutta katumaasturien osalta tuoreen päämuotoilijan kädenjälkeä on jo päästy näkemään pienessä Q2:ssa.

Nyt vuorossa on VW Golfin arvokkaamman sisarmallin, eli Audi A3:n facelift. Uudistetusta A3:sta on jo nähty monia salavalokuvia, joten kovin suuria yllätyksiä kasvojenkohotus ei sisällä. Silmiinpistävin muutos on entistä leveämpi ja kuusikulmion muotoisempi maski, jossa on myös tiettyä kolmiulotteisuutta. Audien ilme on kehittymässä juuri tähän suuntaan uuden päämuotoilijan alaisuudessa. Etuvalot ovat puolestaan hyvin samantyyliset kuin uudessa A4:ssä, eli niiden alareunassa on Z-kirjaimen muotoinen taite. Xenon plus -valot kuuluvat nyt vakiovarusteisiin, ja lisähintaan tarjolla on myös ledivalot ja jopa mukautuvat matriisiledit. Etu- ja takapuskurikin on laitettu uusiksi tuttuun tapaan, ja takavaloissa on lisäksi tuoretta grafiikkaa.

audi_2

A3:n värivalikoimaa on piristetty muutamalla uudella sävyllä, ja autoon tarjotaan nyt esimerkiksi Bemarin tapaan eri varustetasoja. Kompaktiluokan Audin tapauksessa ne ovat nimeltään Sport ja Design perusmallin lisäksi, ja niiden yläpuolelle saa vielä aiemminkin tarjolla olleen S Line -sporttipaketin sekä Design Selection -nimisen uuden varustekokonaisuuden. Sisustan tärkein uudistus on lisävarusteena saatavilla oleva virtuaalinen mittaristo, joka on jo nähty mm. tuoreessa A4:ssä, Q7:ssä ja TT:ssä. Lisäksi ratti on uusi, ja MMI-tietoviihdejärjestelmän valikkoja on yksinkertaistettu ja puheohjausta parannettu. A3:een saa myös haluttaessa kaikki viimeisimmät ajoavustimet, joita Audilla on tarjolla. Niihin kuuluu mm. uusi ruuhka-ajoa avustava järjestelmä ja aktiivinen kaistavahti.

audi_5

Pellin alle uutta pörinää tuo kolmisylinterinen kone, jollainen nähdään ensimmäistä kertaa historiassa A3:n nokalla. Mm. VW Golfista tuttu litran kokoinen moottori tuottaa Audissa 115 heppaa ja 200 newtonin väännön. Kolmipyttyinen kone korvaa aiemman nelisylinterisen 1.2 TFSI:n, ja kaiken kaikkiaan uusitun A3:n moottorivalikoima käsittää yhdeksän voimanlähdettä. Uusiin moottoreihin kuuluu myös A4:stä lainattu 190-hevosvoimainen kaksilitrainen bensaturbo, jonka parina tarjotaan tuoretta seitsemänpykäläistä kaksoiskytkinlaatikkoa sekä Audin tavaramerkiksi noussutta quattro-nelivetoa. Dieselit ovat pääosin ennallaan, ja lisäksi tarjolla on tuttuun tapaan g-tron-niminen maakaasuversio sekä e-tron-pistokehybridi.

audi_3

Uusitun malliston tehokkain versio on toistaiseksi S3, jonka teho on noussut 10 hevosvoimalla 310 heppaan ja vääntö 20 newtonilla tasan 400 newtonmetriin. Faceliftattu RS 3 seuraa kuitenkin pian perässä, joten S3 ei pääse nauttimaan pitkään erikoisasemastaan. Uusia A3-malleja pääsee tilaamaan ensi kuusta lähtien, ja ensimmäiset autot toimitetaan asiakkaille kesällä.

audi_4

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

80-luvun farmari-Buick oli vielä lama-Suomessakin tuttu näky

80-luvulla Yhdysvalloissa tila-autot olivat vasta syrjäyttämässä farmarin asemaa perheautona. Samaan aikaan Suomessa vastaavia autoja hamstrattiin verotussyistä. Käytetty farkku-Buick tai Chevrolet...

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä, lempinimeltään ”Flying Mustang” on tullut kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang. Tammikuussa 3,4 miljoonalla dollarilla huutokaupattu ”Bullitt”...

Tarina kahdesta ruotsalaiskaunottaresta ja historiallisesta rallin voitosta – autona Mercedes-Benz 220 SEb W111

Tarina historiallisesta voitosta ja kahdesta hurjapäästä Ewy Rosqvististä ja Ursula Wirthistä. Kuvassa Ewy Rosqvist ja Ursula Wirth Monte-Carlo -rallissa...

100 000 dollarin muskeli – restomod-tyylinen Dodge Challenger on rakennettu viimeisen päälle kuluja säästämättä

Vuonna 1970 debytoinut Dodge Challenger kuuluu muskeliautojen eliittiin myös hintansa osalta. Alkuperäiskuntoisista tai huippuentisöidyistä Haastajista saa tätä nykyä pulittaa...

eBussy on 20-heppainen hassu sähköauto, jossa on mieletön määrä vääntöä

Electric Brands voi kuulostaa jenkkiyhtiöltä, mutta firma tulee tukevasti Saksan maalta, ja on tuomassa varsin mielenkiintoista laitetta alati kuumeneville...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...