Audin päämuotoilijaksi pari vuotta sitten valittu Marc Lichte lupasi laittaa merkin designin lähes täysin uusiksi, koska viime aikojen Audit ovat olleet kuin samasta puusta veistettyjä. Audin sedan-mallien varsinainen muotoiluvallankumous on vuorossa ensi vuonna esiteltävän uuden A8:n ja sen jälkeen tulevan A6:n seuraavan sukupolven myötä, mutta katumaasturien osalta tuoreen päämuotoilijan kädenjälkeä on jo päästy näkemään pienessä Q2:ssa.
Nyt vuorossa on VW Golfin arvokkaamman sisarmallin, eli Audi A3:n facelift. Uudistetusta A3:sta on jo nähty monia salavalokuvia, joten kovin suuria yllätyksiä kasvojenkohotus ei sisällä. Silmiinpistävin muutos on entistä leveämpi ja kuusikulmion muotoisempi maski, jossa on myös tiettyä kolmiulotteisuutta. Audien ilme on kehittymässä juuri tähän suuntaan uuden päämuotoilijan alaisuudessa. Etuvalot ovat puolestaan hyvin samantyyliset kuin uudessa A4:ssä, eli niiden alareunassa on Z-kirjaimen muotoinen taite. Xenon plus -valot kuuluvat nyt vakiovarusteisiin, ja lisähintaan tarjolla on myös ledivalot ja jopa mukautuvat matriisiledit. Etu- ja takapuskurikin on laitettu uusiksi tuttuun tapaan, ja takavaloissa on lisäksi tuoretta grafiikkaa.
A3:n värivalikoimaa on piristetty muutamalla uudella sävyllä, ja autoon tarjotaan nyt esimerkiksi Bemarin tapaan eri varustetasoja. Kompaktiluokan Audin tapauksessa ne ovat nimeltään Sport ja Design perusmallin lisäksi, ja niiden yläpuolelle saa vielä aiemminkin tarjolla olleen S Line -sporttipaketin sekä Design Selection -nimisen uuden varustekokonaisuuden. Sisustan tärkein uudistus on lisävarusteena saatavilla oleva virtuaalinen mittaristo, joka on jo nähty mm. tuoreessa A4:ssä, Q7:ssä ja TT:ssä. Lisäksi ratti on uusi, ja MMI-tietoviihdejärjestelmän valikkoja on yksinkertaistettu ja puheohjausta parannettu. A3:een saa myös haluttaessa kaikki viimeisimmät ajoavustimet, joita Audilla on tarjolla. Niihin kuuluu mm. uusi ruuhka-ajoa avustava järjestelmä ja aktiivinen kaistavahti.
Pellin alle uutta pörinää tuo kolmisylinterinen kone, jollainen nähdään ensimmäistä kertaa historiassa A3:n nokalla. Mm. VW Golfista tuttu litran kokoinen moottori tuottaa Audissa 115 heppaa ja 200 newtonin väännön. Kolmipyttyinen kone korvaa aiemman nelisylinterisen 1.2 TFSI:n, ja kaiken kaikkiaan uusitun A3:n moottorivalikoima käsittää yhdeksän voimanlähdettä. Uusiin moottoreihin kuuluu myös A4:stä lainattu 190-hevosvoimainen kaksilitrainen bensaturbo, jonka parina tarjotaan tuoretta seitsemänpykäläistä kaksoiskytkinlaatikkoa sekä Audin tavaramerkiksi noussutta quattro-nelivetoa. Dieselit ovat pääosin ennallaan, ja lisäksi tarjolla on tuttuun tapaan g-tron-niminen maakaasuversio sekä e-tron-pistokehybridi.
Suosittelemme
Uusitun malliston tehokkain versio on toistaiseksi S3, jonka teho on noussut 10 hevosvoimalla 310 heppaan ja vääntö 20 newtonilla tasan 400 newtonmetriin. Faceliftattu RS 3 seuraa kuitenkin pian perässä, joten S3 ei pääse nauttimaan pitkään erikoisasemastaan. Uusia A3-malleja pääsee tilaamaan ensi kuusta lähtien, ja ensimmäiset autot toimitetaan asiakkaille kesällä.