AMG:n virittämä C 43 kruunaa Mersun uuden C-luokan avomalliston

Mercedes paljasti vihdoinkin Geneven autonäyttelyssä C-luokan historian ensimmäisen avomallin lukuisten tiisereiden ja kuvavuotojen jälkeen. C-sarjan viime syksynä esitelty coupé-versio muistuttaa voimakkaasti isomman S-luokan kaksiovista mallia, ja samaa voidaan sanoa C:n avoversiosta. Muotoilu on siis pitkälti samanhenkistä kuin katottomassa Ässässä, mutta toki mittasuhteet kertovat auton todellisen koon. Avo-C:ssä on perinteinen kangaskatto, joka taittuu alas tai nousee ylös napin painalluksella alle 20 sekunnissa. Rätti toimii jopa 50 km/h:n nopeuteen asti, joten autoa ei tarvitse pysäyttää sään muuttuessa. C-luokassa on myös muista avo-Mersuista tuttu Airscarf-niskanlämmitystoiminto, eli autolla pystyy ajelemaan katto auki varsin viileälläkin kelillä. Lisäksi avo-C:hen saa lisähintaan ns. Aircap-toiminnon, joka ohjaa ilmaa auton ohjaamon ylitse. Myös ilmastointilaite mukauttaa toimintaansa sen mukaan, onko katto auki vai kiinni.

Avoautoissa joudutaan aina tekemään kompromisseja tilojen suhteen, ja niinpä avokattoisen C:nkin tavaratila on kutistunut 285 litraan coupén 360 litran vetoisuudesta. Auto on silti edelleen nelipaikkainen, ja takaistuinten selkänojissa on jopa läpilastausmahdollisuus. Lisäksi takapenkin selkänojan pystyy kaatamaan alas 50:50-suhteessa. Avo-C:n laajaan lisävarustetarjontaan kuuluu myös erityinen nahkaverhoilu, joka heijastaa hellepäivinä auringon lämpöä pois penkeistä. Autossa on vakiona kuskin väsymisen tunnistin sekä automaattinen hätäjarrutustoiminto, ja monenlaisia muita ajoavustimia on tarjolla lisähintaan. Ne mahdollistavat sensoreiden ja kameroiden avulla osittain autonomisen ajamisen. Lisäksi tietoviihdejärjestelmän kautta saa reaaliaikaista liikennetietoa, ja avo-C:hen on tarjolla jopa langaton netti.

C43_4

Mersun uusimmassa avomallissa on vakiona teräsjouset, ja jäykemmällä jousituksella sekä tarkemmalla ohjauksella varustetun urheilualustan saa lisävarusteena. C-luokan avoversioon tarjotaan sedanin ja coupén tavoin myös Airmatic-ilmajousitusta, jonka mukana tulee ajodynamiikan valintakytkin. Euroopan markkinoiden moottorivalikoimaan kuuluu peräti kuusi bensakonetta ja kaksi dieselvaihtoehtoa. Voimanlähteiden tehoskaala ulottuu C 180:n 156 hevosvoimasta Mercedes-AMG C 43:n 367 heppaan. Myöhemmin tarjolle tulee vielä todellinen tykkiversio, eli tupla-ahdetulla veekasilla varustettu C 63 ja auton vieläkin tulisempi S-malli.

C 43 saa siis kantaa malliston huippuversion viittaa vähän aikaa harteillaan. Mersulla oli jo 90-luvulla valikoimassaan C 43 -tunnuksella varustettu sporttimalli, jota vauhditti vapaasti hengittävä V8. Uudessa C 43:ssa on sitä vastoin tuplaturbotettu kolmilitrainen veekuutonen, josta irtoaa lähes 370 hevosvoiman tehon lisäksi 520 newtonin vääntö. Voima välitetään yhdeksänpykäläisen automaatin kautta kaikille neljälle pyörälle, ja neliveto on sporttihenkisesti takapainotteinen.

C43_2

Suosittelemme

Hilse irtoaa tukasta tehokkaasti, koska auto pinkaisee nollasta sataan vain 4,8 sekunnissa, ja meno loppuu vasta elektronisesti rajoitettuun 250 km/h:n huippunopeuteen. C 43:n automaattilaatikossa on välikaasutoiminto, ja AMG:n adaptiivisesta urheilualustasta voi valita kolme eri säätöä. Lisäksi alustarakenteita on peukaloitu tavallisiin malleihin verrattuna, ja jarrulevyt ovat isommat. Ulkoapäin C 43:n tunnistaa AMG:n sporttipaketista, 18-tuumaisista vanteista ja erilaisista pakoputkenpäistä. Myös sisustassa on sporttipenkit, urheilullisempi ratti ja punaisia kontrastiompeleita.

Mercedes-AMG C 43 ja muut C-luokan uudet avomallit tulevat myyntiin varsin pian, koska niistä pääsee nauttimaan jo tulevana kesänä. Toivottavasti sääkin suosii avoautoilua viime vuoden surkeita kelejä paremmin.

C43_3

Lue lisää