American Car Show 2019: Yli 30 vuotta sitten rakennettu Pontiac Trans Am on todellinen aikakone 80-luvulle.

American Car Showssa nähtiin tänä vuonna muutamia rakenneltuja jenkkiautoja, jotka olivat tuotu kuin suoraan jostain 70- ja 80-lukujen taitteesta. Mikael Anderssonin omistama vuosimallin 1978 Pontiac Trans Am muistuttaakin vanhan V8 Magazinen näyttelyautoa vuosikymmenien takaa. Tämä Konna & Koukku -mallin Poncho on pistetty totaalisen uuteen mielipiteet jakavaan ulkoasuunsa jo vuosina 1981-85.


Auton alkuperäinen rakentaja oli Kenneth Frisk, joka rakensi jenkkirassinsa silloisten tyylivirtausten mukaan. 80-luvun alkuvuosina auto koki Kennethin käsissä useita erilaisia sisustaratkaisuja, mutta nykyinen asu on vuodelta 1985. Nykyinen omistaja Andersson hankki Pontiacin suoraan seisonnasta kolme vuotta sitten, sillä auto oli ehtinyt olla autotallissa ajamattomana 30 vuotta!

Piilossa häpeämässä ollut auto oli päässyt säilytyksen aikana rapistumaan, mutta sitkeän työn turvin se on jälleen muinaisessa näyttelykunnossa. “King of the 80’s”-nimeä nykyisin kantava auto ei varmasti ole kaikkien mieleen, mutta auton viimeistely on edelleen korkealuokkaista. Trans Am keräsi 80-luvulla sellaisen pokaaliarsenaalin, että auto oli koko vuosikymmenen eniten palkittuja näyttelyrasseja.





Kenneth Frisk osti auton aikanaan vuonna 1981 Flipstadissa Ruotsissa. Autolla oli tuolloin ajettu 20.000 kilometriä, ja nykyisin auton mittarista löytyy lukema 24.000, eli auto on ollut todellinen trailerikuningatar. Auton sisusta on uskomaton rakennelma upottavaa kangasta, joka on näkymä kuin 70-luvun viiden tähden pornoluolasta. Kynäruiskutaiteilija Terje Aspmo loihti autoon näyttävän ja futuristisen ulkokuoren, josta tyttöjä ja kotkia ei pidä puuttuman.

Lowrider-auto sai alleen myös vuonna 1985 renkaita vääntelevät hydrauliikat, mikä teki siitä aikanaan yhden maailman ensimmäisistä kyseisen ominaisuuden sisältäneistä Trans Ameista. Näyttävän maalipinnan ja erikoisen tekniikan yhdistelmä teki siitä varmasti ikimuistoisen näyn yli 30 vuotta sitten. Palkintokaapissa on muistona noin 180 erilaista pokaalia. Ainoana autona maailmassa Pontiac on voittanut myös Power Big Meetsin ensimmäisen palkinnon perättäisinä vuosina. Mikael Anderssonin tulevaisuuden tavoitteena on säilyttää auto tässä nostalgisessa asussa myös tulevien sukupolvien ihmeteltäväksi.

Videot

Uusimmat

Kuka ostaisi tämän pätkäksi lyhennetyn Mazda 323:n?

Facebookin Marketplace -kauppapaikalla on miltei vuoden päivät kaupiteltu kaksioviseksi muutettua Mazdaa, joka ei taatusti ole kaikkien makuun. Kyseessä voisi äkkiseltään...

Jälleen uusi päästöjen uhri – BMW M2:n päivät ovat pian luetut Euroopassa

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat Euroopan markkinoilla melkoisia ongelmia eri valmistajien tehokkailla polttomoottoreilla varustetuille malleille. Nyt päästöjen uhriksi on joutumassa...

Uutta tyyliä perheautoon – venäläispaja teki Ford Focuksesta tuulilasittoman speedsterin

Automaailmassa on viime vuosina lanseerattu katottomia ja tuulilasittomia speedstereitä eri superautojen pohjalta. Niinpä nämä luomukset ovat jääneet vain harvojen...

Tässä on pienoismallien Rolls-Royce – 1:8-kokoisen Cullinanin hinnat alkavat reilusta 15 000 eurosta

Rolls-Royce laajensi mallistoaan muutama vuosi sitten Cullinaniksi nimetyllä katumaasturilla. Siitä täytyy pulittaa verottomanakin yli 300 000 euroa, eli kyseessä...

Ford Cosworthin kuuluisa takasiipi sai innoituksen Punaisen Paronin lentokoneesta

Kukapa autohullu ei muistaisi Cossu-Eskon hurjaa kaksoistakasiipeä 90-luvun ralli- ja siviilimaailmasta. Harva kuitenkaan tietää, että siipiä piti alun perin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...