Aloitusmalli Ferrarin tyyliin näyttää tältä – päivitetyssä Portofino M:ssä on 620 heppaa ja kevyesti muokattu ulkonäkö

Kun Ferrari esitteli viime syksynä avomallisen Portofinon pohjalta tehdyn Roma-nimisen coupén, monet jäivät odottamaan samoja päivityksiä myös Portofinoon. Nyt niiden aika koitti avo-Ferrarin kevyen faceliftin yhteydessä.

Päivitetty Portofino on saanut nimensä perään M-kirjaimen, joka tarkoittaa Ferrarin suosiman perinteen mukaan Modificataa. Modifioidun tai muokatun Portofinon tunnistaa tarkkaan katsomalla esimerkiksi uudesta etupuskurista, jossa on entistä isommat ilmanottoaukot ja päivitetty maski. Lisäksi etupyörien eteen on lisätty pienet aukot, jotka optimoivat 2+2-paikkaisen GT:n aerodynamiikkaa.

Takapuskurikin on laitettu uusiksi, ja perän muodot ovat nyt entistä sulavalinjaisemmat pakoputkiston muokattujen äänenvaimentimien ansiosta. Sivulta M:n erottaa aiemmasta Portofinosta tuoreiden vanteiden avulla, ja toki myös aiemmin mainitut litteät ilma-aukot etupyörien edessä näkyvät sivustakin. Sisustassa eroja entiseen ei juuri ole, mutta Ferrari on kuitenkin päivittänyt materiaaleja ja tuonut uusia värivaihtoehtoja tarjolle.

Faceliftin tärkein anti tuntuu pellin alla, koska Portofino M on nyt saanut Romasta lainatun voimanlähteen. 180 asteen kampiakselilla varustettu 3,9-litrainen tuplaturbokasi tuottaa 620 hevosvoiman huipputehon ja 760 newtonmetrin maksimiväännön, eli teholukema on kasvanut 20 hepalla, mutta vääntö on ennallaan. Roman tavoin myös Portofino M:n vaihteistona palvelee kahdeksanpykäläinen kaksoiskytkinlaatikko, joka on sukua SF90 Stradale -hyperhybridin vaihteistolle.

Suosittelemme

Portofino M:n päivityksiin kuuluu myös viisiasentoinen Manettino-ajomoodikytkin, jonka asetuksista löytyy nyt Race-moodikin ensimmäistä kertaa GT-henkisessä avo-Ferrarissa. Maranellon merkin Side Slip Control -ajodynamiikkajärjestelmä edustaa puolestaan Portofino M:ssä jo kuudetta sukupolveaan. Systeemi yhdistää toisiinsa mm. sähköisen tasauspyörästön lukon, luistoneston ja magnetoreologisten iskunvaimentimien säädöt. Auton lisävarustelistalta löytyy puolestaan uusia ajoavustimia sekä tuuletetut ja lämmitetyt istuimet, joten tällä avo-Ferrarilla pärjää tarvittaessa kelillä kuin kelillä.

Suomessa uutta Portofino M:ää voi kysellä Lempäälässä toimivalta Luxury Collection Automobilesilta.

LähdeCarscoops

1 KOMMENTTI

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Vippaa mulle Viitonen – Renaultin pikkuautoklassikko syntyy uudelleen sähköautona

Renault esitteli kolmisen vuotta sitten konseptin täyssähköisestä retrotyylisestä 5:stä. Tutkielma sai sen verran positiivisen vastaanoton, että tämänvuotisessa Geneven autonäyttelyssä ensi-iltansa saava tuotantomalli näyttää lähes identtiseltä konseptiauton kanssa.

Käytettyjen autojen hinnat lähestyvät Yhdysvalloissa jo pandemiaa edeltänyttä tasoa

Käytettyjen autojen markkinat ovat Yhdysvalloissa vahvassa syöksykierteessä, sillä hinnat ovat jatkaneet jyrkkää laskuaan vuoden 2024 alkupuolella. Yleinen hintataso ei ole kuitenkaan vielä saavuttanut pandemiaa edeltävää tasoa tavallista suuremman kysynnän vuoksi.

Tässä on VW-konsernin ensimmäinen täyssähköinen hot hatch – Cupra Born VZ tarjoilee yli 320 hevosvoimaa

Cupra Born on asemoitu Volkswagen ID.3:n sporttisemmaksi sisarmalliksi, mutta hot hatchin statukseen sähköauton voimavarat eivät ole vielä riittäneet. Asian pitäisi muuttua nyt esitellyn VZ:n myötä.

Talvitestissä Citroën C5 X

Citroën C5 X:n talvitesti piti sisällään 1500 kilometriä matka- ja nurkka-ajoa, talvisään eri olomuodoissa nollakelistä lähes 30 pakkasasteeseen.

Tyyliniekan uusimmat