Aloitusmalli Ferrarin tyyliin näyttää tältä – päivitetyssä Portofino M:ssä on 620 heppaa ja kevyesti muokattu ulkonäkö

Kun Ferrari esitteli viime syksynä avomallisen Portofinon pohjalta tehdyn Roma-nimisen coupén, monet jäivät odottamaan samoja päivityksiä myös Portofinoon. Nyt niiden aika koitti avo-Ferrarin kevyen faceliftin yhteydessä.

Päivitetty Portofino on saanut nimensä perään M-kirjaimen, joka tarkoittaa Ferrarin suosiman perinteen mukaan Modificataa. Modifioidun tai muokatun Portofinon tunnistaa tarkkaan katsomalla esimerkiksi uudesta etupuskurista, jossa on entistä isommat ilmanottoaukot ja päivitetty maski. Lisäksi etupyörien eteen on lisätty pienet aukot, jotka optimoivat 2+2-paikkaisen GT:n aerodynamiikkaa.

-- MAINOS --

Takapuskurikin on laitettu uusiksi, ja perän muodot ovat nyt entistä sulavalinjaisemmat pakoputkiston muokattujen äänenvaimentimien ansiosta. Sivulta M:n erottaa aiemmasta Portofinosta tuoreiden vanteiden avulla, ja toki myös aiemmin mainitut litteät ilma-aukot etupyörien edessä näkyvät sivustakin. Sisustassa eroja entiseen ei juuri ole, mutta Ferrari on kuitenkin päivittänyt materiaaleja ja tuonut uusia värivaihtoehtoja tarjolle.

Faceliftin tärkein anti tuntuu pellin alla, koska Portofino M on nyt saanut Romasta lainatun voimanlähteen. 180 asteen kampiakselilla varustettu 3,9-litrainen tuplaturbokasi tuottaa 620 hevosvoiman huipputehon ja 760 newtonmetrin maksimiväännön, eli teholukema on kasvanut 20 hepalla, mutta vääntö on ennallaan. Roman tavoin myös Portofino M:n vaihteistona palvelee kahdeksanpykäläinen kaksoiskytkinlaatikko, joka on sukua SF90 Stradale -hyperhybridin vaihteistolle.

-- MAINOS --




Portofino M:n päivityksiin kuuluu myös viisiasentoinen Manettino-ajomoodikytkin, jonka asetuksista löytyy nyt Race-moodikin ensimmäistä kertaa GT-henkisessä avo-Ferrarissa. Maranellon merkin Side Slip Control -ajodynamiikkajärjestelmä edustaa puolestaan Portofino M:ssä jo kuudetta sukupolveaan. Systeemi yhdistää toisiinsa mm. sähköisen tasauspyörästön lukon, luistoneston ja magnetoreologisten iskunvaimentimien säädöt. Auton lisävarustelistalta löytyy puolestaan uusia ajoavustimia sekä tuuletetut ja lämmitetyt istuimet, joten tällä avo-Ferrarilla pärjää tarvittaessa kelillä kuin kelillä.

-- MAINOS --

Suomessa uutta Portofino M:ää voi kysellä Lempäälässä toimivalta Luxury Collection Automobilesilta.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

1 KOMMENTTI

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Audin Taycan on kohta täällä – uusi RS e-tron GT toimii Span 24 tunnin kisan johtoautona

Automaailmassa on tiedetty jo pitkään, että Audi on kehittämässä omaa neliovista sähkö-coupéa samalta pohjalta Porsche Taycanin kanssa. Nyt auton...

Erikoinen tarina, miksi tämä vuoden 1980 ykkös-Golf on jäänyt lähes ajamatta

Ikäisekseen tavanomaisessa kunnossa olevia ykkössukupolven Golfeja saa edelleenkin miltei taskurahoilla, joskin ainakin Saksan suunnalla hyväkuntoisten arvo on ollut jo...

Toyota Celica täyttää 50 vuotta – rallissakin legendaarisen japanilaissportin ura venyi seitsemän sukupolven mittaiseksi

Ford Mustangin perustamalla poniautoluokalla oli kauaskantoisia seurauksia muillakin mantereilla. Euroopassa tämän idean pohjalta syntyivät Ford Capri ja Opel Manta,...

Tässä se nyt on – Hummer syntyi uudelleen yli 1000-heppaisena sähkö-pick-upina

Alkuperäinen Hummer H1 nousi kuuluisuuteen viimeistään Persianlahden sodan myötä, jossa se tunnettiin vielä Humvee-sotilasajoneuvona. Myöhemmin brändin imago luisui vahvasti...

Muskeliherkkua manuaalilla ja vaparikasilla saa pian myös Euroopassa – uuden Mustang Mach 1:n tehoja on leikattu kuitenkin 30 hepalla

Atlantin toisella puolella on myyty jo jonkin aikaa nykyisen Ford Mustangin retrohenkistä Mach 1 -erikoismallia. Nyt poni rantautuu Eurooppaankin,...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.