Teslan valikoimaan kuuluu luiskaperäisten Model S:n ja Model 3:n lisäksi kaksi korkeampaa crossoveria, mutta farmaria sähköautopioneerin mallistosta on turha etsiä. Farkku-Teslojakin on kuitenkin nähty eri koripajojen jäljiltä.
Yksi näistä firmoista on hollantilainen RemetzCar, joka rakensi Niels van Roij -nimisen herran muotoileman farmarikorisen Model S:n. Shooting brake -tyylinen sähköauto esiteltiin pari vuotta sitten, ja viime keväänä se oli suuren yleisön ihmeteltävänä Geneven autonäyttelyssä. Auto herätti runsaasti kiinnostusta, ja niinpä RemetzCar ilmoitti rakentavansa farmarimallisesta Model S:stä 20 yksilön piensarjan.
Näistä suunnitelmista ei kuitenkaan tullut valitettavasti mitään, koska koripaja meni konkurssiin. Niinpä Genevessä esitelty Model S jäi lajinsa ensimmäiseksi ja viimeiseksi yksilöksi. Auton alun perin omistanut Floris de Raadt halusi toteuttaa idean farmarista yhdistämällä Jaguar XF Sportbraken peräpää Teslaan, mutta RemetzCar sai hänet luopumaan tästä ajatuksesta.
Teräskorisen Jaggen takaosan liittäminen alumiinista tehtyyn Model S:ään olisi nimittäin ollut todella haasteellista, joten farmarikonversio päätettiin tehdä räätälintyönä. Käsityötä vaadittiin sen verran, että lopputulos ei varmasti tullut halvaksi. Työn hinta näkyy autossa edelleen, koska RemetzCarin luomus on parhaillaan myynnissä JB Classic Cars -nimisessä liikkeessä noin 224 500 euron hintaan.
Suosittelemme
Uniikki yksilö on tehty Model S P85:n pohjalta, eli sähköautoa vauhdittaa pelkästään takapyörille voimansa ohjaava sähkömoottori. Siitä irtoaa 422 hevosvoimaa ja 600 newtonmetriä, kun taas virta saadaan mallinimen mukaiselta 85 kWh:n akkupaketilta. Sähköfarkun ulkokuorta koristaa kultaisilla hiukkasilla höystetty vihreä maali, ja sisustaakin on viilattu vakiota arvokkaamman oloiseksi. Farmari-Tesla ei ole ollut pelkkä näyttelyauto, koska sen mittarissa on jo 60 000 kilometrin ajomäärä.