Ainutlaatuinen farmari-Tesla myynnissä – käytetystä autosta pyydetään yli 220 000 euroa

Teslan valikoimaan kuuluu luiskaperäisten Model S:n ja Model 3:n lisäksi kaksi korkeampaa crossoveria, mutta farmaria sähköautopioneerin mallistosta on turha etsiä. Farkku-Teslojakin on kuitenkin nähty eri koripajojen jäljiltä.

Yksi näistä firmoista on hollantilainen RemetzCar, joka rakensi Niels van Roij -nimisen herran muotoileman farmarikorisen Model S:n. Shooting brake -tyylinen sähköauto esiteltiin pari vuotta sitten, ja viime keväänä se oli suuren yleisön ihmeteltävänä Geneven autonäyttelyssä. Auto herätti runsaasti kiinnostusta, ja niinpä RemetzCar ilmoitti rakentavansa farmarimallisesta Model S:stä 20 yksilön piensarjan.





Näistä suunnitelmista ei kuitenkaan tullut valitettavasti mitään, koska koripaja meni konkurssiin. Niinpä Genevessä esitelty Model S jäi lajinsa ensimmäiseksi ja viimeiseksi yksilöksi. Auton alun perin omistanut Floris de Raadt halusi toteuttaa idean farmarista yhdistämällä Jaguar XF Sportbraken peräpää Teslaan, mutta RemetzCar sai hänet luopumaan tästä ajatuksesta.

Teräskorisen Jaggen takaosan liittäminen alumiinista tehtyyn Model S:ään olisi nimittäin ollut todella haasteellista, joten farmarikonversio päätettiin tehdä räätälintyönä. Käsityötä vaadittiin sen verran, että lopputulos ei varmasti tullut halvaksi. Työn hinta näkyy autossa edelleen, koska RemetzCarin luomus on parhaillaan myynnissä JB Classic Cars -nimisessä liikkeessä noin 224 500 euron hintaan.

Uniikki yksilö on tehty Model S P85:n pohjalta, eli sähköautoa vauhdittaa pelkästään takapyörille voimansa ohjaava sähkömoottori. Siitä irtoaa 422 hevosvoimaa ja 600 newtonmetriä, kun taas virta saadaan mallinimen mukaiselta 85 kWh:n akkupaketilta. Sähköfarkun ulkokuorta koristaa kultaisilla hiukkasilla höystetty vihreä maali, ja sisustaakin on viilattu vakiota arvokkaamman oloiseksi. Farmari-Tesla ei ole ollut pelkkä näyttelyauto, koska sen mittarissa on jo 60 000 kilometrin ajomäärä.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Jälleen uusi päästöjen uhri – BMW M2:n päivät ovat pian luetut Euroopassa

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat Euroopan markkinoilla melkoisia ongelmia eri valmistajien tehokkailla polttomoottoreilla varustetuille malleille. Nyt päästöjen uhriksi on joutumassa...

Uutta tyyliä perheautoon – venäläispaja teki Ford Focuksesta tuulilasittoman speedsterin

Automaailmassa on viime vuosina lanseerattu katottomia ja tuulilasittomia speedstereitä eri superautojen pohjalta. Niinpä nämä luomukset ovat jääneet vain harvojen...

Tässä on pienoismallien Rolls-Royce – 1:8-kokoisen Cullinanin hinnat alkavat reilusta 15 000 eurosta

Rolls-Royce laajensi mallistoaan muutama vuosi sitten Cullinaniksi nimetyllä katumaasturilla. Siitä täytyy pulittaa verottomanakin yli 300 000 euroa, eli kyseessä...

Ford Cosworthin kuuluisa takasiipi sai innoituksen Punaisen Paronin lentokoneesta

Kukapa autohullu ei muistaisi Cossu-Eskon hurjaa kaksoistakasiipeä 90-luvun ralli- ja siviilimaailmasta. Harva kuitenkaan tietää, että siipiä piti alun perin...

Legendaarinen lyhytelokuva saa uuden tulkinnan – Charles Leclerc tykittää tänä viikonloppuna Monacon kaduilla Ferrari SF90 Stradalella

Ranskalaisohjaaja Claude Lelouchin C’était un rendez-vous vuodelta 1976 kuuluu alansa klassikoihin autohörhöjen piireissä. Nyt se saa uuden tulkinnan, jota...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...