MAINOS: Hovisepät

EUREKA!

Hamilton-kellot
nyt Hovisepiltä.

Tutustu ja ihastu

ABT esitteli hurjan näköisen XGT:n – Audi R8:n joutsenlaulu on katukelpoinen GT2-luokan kilpuri

Nürburgringin Nordschleifella on viime aikoina bongattu testiajoissa kovasti kilpuria muistuttava Audi R8 kadulle rekisteröitynä. Nyt tuon auton taustat selvisivät, kun Audi-virityspajojen eliittiin kuuluva ABT toi julkisuuteen uusimman luomuksensa.

Audi on parhaillaan heittämässä jäähyväisiä keskimoottoriselle R8-superautolleen takavetoisen GT:n myötä, jota valmistetaan ainoastaan 333 kappaletta coupé-korisena. Paljon hurjempi R8:n joutsenlaulu tulee kuitenkin ABT:lta, jonka kehittämä XGT on käytännössä katulaillinen GT2-luokan ratakilpuri. Audi toimittaa 99 rullaavaa R8:n korikehikkoa ABT:lle, joka tekee niiden pohjalta XGT:nsä.

Kuva: ABT

Auton vapaasti hengittävän V10:n voimavarat välitetään Audin oman GT-mallin tavoin pelkästään takapyörille, mutta ABT:n luomuksessa on vieläkin enemmän potkua. 5,2-litrainen FSI-moottori tuottaa nimittäin XGT:ssä 630 hevosvoimaa, kun taas GT:ssä tyydytään ”vain” 612 heppaan. Quattro-nelivedosta luopumisen ja hiilikuituosien runsaan käytön ansiosta ABT on saanut puristettua auton painon vain 1400 kiloon, ja huippunopeus on parhaimmillaan 310 km/h takasiiven asennosta riippuen.

Kuva: ABT

XGT:n kehittäminen vei kuulemma kaksi vuotta, ja ABT:n piti myös odotella kuukausia saadakseen Audin ylimmän johdon hyväksynnän projektilleen. Lopulta jopa 40 henkilön piti antaa virallinen siunauksensa hurjalle R8:lle. ABT:n mukaan kyseessä ei ole kilpurin näköiseksi muokattu superauto, vaan aito kilpuri rekisterikilvillä. XGT eroaa kuulemma vain marginaalisesti Audi R8 LMS GT2:sta, ja jokainen auto voidaan yksilöidä asiakkaan toiveiden mukaisesti.

Kuva: ABT

Kilpurimaisuus näkyy riisutussa sisustassakin, josta löytyvät täysimittaiset turvakaaret ja GT2-rata-autosta tuttu ratti. ABT on kuitenkin lisännyt autoon katukelpoisuuden ehdoilla keskuslukituksen, peruutuskameran, käsijarrun sekä tavanomaisemman digitaalimittariston. XGT:stä löytyvät luonnollisesti myös vilkut, ilmastoinnin säätönappulat sekä muokattuun hallintapaneeliin sovitetut säädöt sähköpeileille.

Suosittelemme


ABT on tehnyt muutoksia myös lämmönhallintaan, softapuolelle, jarruihin ja polttoainejärjestelmään unohtamatta GT2-kilpurin juuria. Lisäksi pakoputkisto on pitänyt laittaa uusiksi katulaillisten desibelitasojen ja päästömääräysten nimissä. XGT:tä saa neljällä eri vakiovärillä, mutta haluttaessa ABT voi maalata auton muunkin väriseksi. Hardcore-tason R8:n alla pyörivät Pirellin P Zero Trofeo R- renkaat, jotka ovat edessä 19- ja takana 20-tuumaiset. Bensatankin koko on puolestaan reilut 83 litraa.

Kuva: ABT

Hintalapussakin komeilee varsin suuri summa, eli 598 000 euroa ilman veroja. Joidenkin mielestä se saattaa kuitenkin olla ihan sopiva hinta katulaillisesta GT2-kilpurista, jonka on kehittänyt vuoden 2000 jälkeen yli 300 DTM-voittoa Audeilla napannut ABT. Ensi DTM-kaudella ABT kilpailee yhteistyössä Audin ja Red Bullin kanssa R8 LMS GT3 evo II:lla.

Kuva: ABT
Kuva: ABT
Kuva: ABT

Lue lisää