ABT esitteli hurjan näköisen XGT:n – Audi R8:n joutsenlaulu on katukelpoinen GT2-luokan kilpuri

Nürburgringin Nordschleifella on viime aikoina bongattu testiajoissa kovasti kilpuria muistuttava Audi R8 kadulle rekisteröitynä. Nyt tuon auton taustat selvisivät, kun Audi-virityspajojen eliittiin kuuluva ABT toi julkisuuteen uusimman luomuksensa.

Audi on parhaillaan heittämässä jäähyväisiä keskimoottoriselle R8-superautolleen takavetoisen GT:n myötä, jota valmistetaan ainoastaan 333 kappaletta coupé-korisena. Paljon hurjempi R8:n joutsenlaulu tulee kuitenkin ABT:lta, jonka kehittämä XGT on käytännössä katulaillinen GT2-luokan ratakilpuri. Audi toimittaa 99 rullaavaa R8:n korikehikkoa ABT:lle, joka tekee niiden pohjalta XGT:nsä.

Kuva: ABT

Auton vapaasti hengittävän V10:n voimavarat välitetään Audin oman GT-mallin tavoin pelkästään takapyörille, mutta ABT:n luomuksessa on vieläkin enemmän potkua. 5,2-litrainen FSI-moottori tuottaa nimittäin XGT:ssä 630 hevosvoimaa, kun taas GT:ssä tyydytään ”vain” 612 heppaan. Quattro-nelivedosta luopumisen ja hiilikuituosien runsaan käytön ansiosta ABT on saanut puristettua auton painon vain 1400 kiloon, ja huippunopeus on parhaimmillaan 310 km/h takasiiven asennosta riippuen.

Kuva: ABT

XGT:n kehittäminen vei kuulemma kaksi vuotta, ja ABT:n piti myös odotella kuukausia saadakseen Audin ylimmän johdon hyväksynnän projektilleen. Lopulta jopa 40 henkilön piti antaa virallinen siunauksensa hurjalle R8:lle. ABT:n mukaan kyseessä ei ole kilpurin näköiseksi muokattu superauto, vaan aito kilpuri rekisterikilvillä. XGT eroaa kuulemma vain marginaalisesti Audi R8 LMS GT2:sta, ja jokainen auto voidaan yksilöidä asiakkaan toiveiden mukaisesti.

Kuva: ABT

Kilpurimaisuus näkyy riisutussa sisustassakin, josta löytyvät täysimittaiset turvakaaret ja GT2-rata-autosta tuttu ratti. ABT on kuitenkin lisännyt autoon katukelpoisuuden ehdoilla keskuslukituksen, peruutuskameran, käsijarrun sekä tavanomaisemman digitaalimittariston. XGT:stä löytyvät luonnollisesti myös vilkut, ilmastoinnin säätönappulat sekä muokattuun hallintapaneeliin sovitetut säädöt sähköpeileille.

ABT on tehnyt muutoksia myös lämmönhallintaan, softapuolelle, jarruihin ja polttoainejärjestelmään unohtamatta GT2-kilpurin juuria. Lisäksi pakoputkisto on pitänyt laittaa uusiksi katulaillisten desibelitasojen ja päästömääräysten nimissä. XGT:tä saa neljällä eri vakiovärillä, mutta haluttaessa ABT voi maalata auton muunkin väriseksi. Hardcore-tason R8:n alla pyörivät Pirellin P Zero Trofeo R- renkaat, jotka ovat edessä 19- ja takana 20-tuumaiset. Bensatankin koko on puolestaan reilut 83 litraa.

Suosittelemme

Kuva: ABT

Hintalapussakin komeilee varsin suuri summa, eli 598 000 euroa ilman veroja. Joidenkin mielestä se saattaa kuitenkin olla ihan sopiva hinta katulaillisesta GT2-kilpurista, jonka on kehittänyt vuoden 2000 jälkeen yli 300 DTM-voittoa Audeilla napannut ABT. Ensi DTM-kaudella ABT kilpailee yhteistyössä Audin ja Red Bullin kanssa R8 LMS GT3 evo II:lla.

Kuva: ABT
Kuva: ABT
Kuva: ABT

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat