Kaikkien aikojen myydyin ranskalaisauto laitettiin radikaalisti uusiksi – tässä ovat Renault Clion tuoreet vaatteet

Renault on myynyt vuodesta 1990 lähtien yli 17 miljoonaa Clioa, mikä tekee siitä autohistorian suosituimman ranskalaisauton. Nyt Renaultin kestosuosikki siirtyy kuudenteen sukupolveensa, jonka muotoilu ei ole varmasti kaikkien mieleen.

Münchenin autonäyttelyssä esitelty uusi Clio on uudistunut ulkoisesti niin radikaalisti, että autoa on jopa hankala tunnistaa Renaultiksi. Aloitetaan positiivisimmasta päästä, eli uutuuden kylkilinjasta. Se on suorastaan sporttinen, ja esimerkiksi sivuikkunalinjassa on vahvaa coupé-henkeä. Etu- sekä takavaloihin johtavat syvät taitokset alkavat jo kyljen puolelta, ja lokasuojanreunoja koristavat vastaavat mustat muovit kuin esimerkiksi Peugeot 208:ssa tai monissa crossovereissa.

Renault Clio
Kuva: Renault

Takapää edustaa puolestaan jo radikaalimpaa designia irrallisen oloisten kuusikulmaisten takavalojen myötä, joissa voi nähdä häivähdyksen vaikkapa Chevrolet Camarosta. Takaluukun kanttakin koristavat valoihin johtavat taitokset, mutta takapuskuri edustaa sentään suhteellisen puhdaslinjaista designia. Samaa ei valitettavasti voi sanoa uuden Clion keulasta, joka on varsinainen muotojen sekamelska. Hieman rättisitikkamainen maski, ylimuotoillun oloiset valoumpiot ja Renaultin kuusikulmaisen logon viljely niin maskissa kuin etupuskurin ilmanottoaukoissakin ei istu ainakaan omaan silmään, mutta ehkäpä tälläkin tyylillä on ystävänsä.

Renault Clio
Kuva: Renault
Renault Clio
Kuva: Renault

Ulkokuoreen verrattuna Clion sisusta on suorastaan virkistävän yksinkertaisesti muotoiltu. Mittariston ja keskinäytön kattava leveä ruutu on suoraa lainaa Renaultin sähkömalleista ainakin kuvissa esiintyvässä Esprit Alpine -huippuversiossa, mutta perusmallien näyttöratkaisut jäävät vielä nähtäväksi. Kaikkiin Clioihin on kuitenkin tarjolla navigointi Google Mapsin kautta, Google Assistant -puheohjaus, pääsy Google Playn sovelluksiin sekä älypuhelimen langaton liitettävyys Android Auton ja Apple CarPlayn kautta. Esprit Alpine tuo mukanaan vielä puhelimen langattoman latauksen ja alcantaraverhoilun, kun taas lisävarustelistalta voi poimia vaikkapa Harman Kardonin 410-wattisen äänentoistojärjestelmän viidellä eri ääniprofiililla.

Suosittelemme


Renault Clio
Kuva: Renault

Clion pituus on kasvanut 67 millillä, mutta akseliväli on venähtänyt vain kahdeksan millin verran. Auto on myös hitusen entistä leveämpi ja korkeampi, mutta takakontin vetoisuus on ennallaan. Nostokorkeus on sentään pienentynyt jonkin verran edeltäjään verrattuna. Uusikin Clio on tehty tutun CMF-B-perusrakenteen varaan, jonka muokattua versiota hyödynnetään myös Renaultin sähköpikkuautoissa. Täyssähköistä Clioa ei ole ainakaan alkuun luvassa, mutta sellainen saattaa kuitenkin tulla tarjolle myöhemmin.

Lanseerausvaiheessa uutta Clioa saa mietona hybridinä sekä täyshybridinä, ja joillakin markkinoilla myydään jopa kaasumallia. Täyshybridiksi mainostetussa versiossa on 160 hevosvoiman kokonaisteho, ja bensakoneen iskutilavuus on nyt 1,8 litraa. Virallinen hiilidioksidipäästölukema on 89 grammaa kilometriä kohti, ja nollasta sataan -kiihtyvyydeksi kerrotaan 8,3 sekuntia. Renault lupaa, että tällä autolla peräti 80 prosenttia kaupunkiajosta pitäisi hoitua pelkän sähkön voimin.



Renault Clio
Kuva: Renault

Miedossa hybridissä hyödynnetään puolestaan 115-heppaista 1,2-litraista TCe-kolmipyttyä manuaalivaihteiston parina. Joissakin maissa tämän voimanlähteen pariksi saa myös kuusipykäläisen kaksoiskytkinautomaatin, ja muutamien markkinoiden valikoimaan kuuluvassa kaasumallissa on 120-hevosvoimainen kolmipytty. Dieseleitä ei sen sijaan löydy mallistosta missään päin maailmaa.

Ajoavustintarjontaan kuuluu peräti 29 avustinta, joista saa pois päältä kerrallaan jopa viisi ratin vasemmalla puolella olevan My Safety Switch -nappulan kautta. Kuudennen sukupolven Clion myynti käynnistyy ainakin Keski-Euroopan maissa vielä tämän vuoden aikana, ja auton hintojen pitäisi asettua selvästi täyssähköisenä vaihtoehtona toimivan retrotyylisen 5 E-Techin alapuolelle.

Scenic- ja muita Renault-malleja maahantuo ja myy: Auto Bassadone.

LähdeCarscoops


Lue lisää