MAINOS: Seiko Finland

King Seiko Vanac Kulta-Center

Vihdoinkin veekasi – saksalainen tuning-paja sovittaa Mercedes-AMG C 63:een myös retrohenkisen korisarjan

Nykyinen Mercedes-AMG C 63 on ollut perinnetietoisille kova pala nieltäväksi, koska edeltäjäsukupolvien V8 vaihtui sähköavusteiseen turboneloseen. Auton myynti on ollut sen verran alavireistä, että Mercedes-AMG on jo ilmoittanut korvaavansa hybriditekniikan parina työskentelevän nelimukisen moottorin useampisylinterisellä voimanlähteellä C-luokan faceliftin yhteydessä.

Tämä pannu ei ole kuitenkaan veekasi, vaan vahvojen huhujen mukaan tuplaturbokuutonen joka löytyy esimerkiksi nykyisen E 53:n pellin alta. V8-koneista C 63:a kaipaaville on kuitenkin tiedossa toinen ratkaisu, joka on Vuk Manufactur -nimisen saksalaisen tuning-pajan käsialaa. Lopputulos on Vuk EVOlution X -niminen luomus, jossa on muutakin retroa kuin moottori.

Vuk EVOlution X
Kuva: Vuk Manufactur

Aloitetaan kuitenkin siitä, eli Vuk on sovittanut nykyisen C 63 S:n keulalle edeltäjäsukupolvesta tutun nelilitraisen tuplaturbokasin. Sen teholukemaa ei ole kerrottu julkisuuteen, mutta edellisessä C 63 S:ssä tämä pannu tuotti 510 hevosvoiman huipputehon. Edeltävä C 63 oli myös pelkästään takavetoinen, joten Vuk on todennäköisesti luopunut tekniikanvaihdon myötä myös neloshybridin nelivedosta.

-- MAINOS --
Vuk EVOlution X
Kuva: Vuk Manufactur

Nykyinen C 63 on tehtaan jäljiltä melko hillityn näköinen esimerkiksi BMW M3:een verrattuna, mutta autosta ei voi enää sanoa samaa Vukin käsittelyn jälkeen. EVOlution X:ään sovitettu korisarja on saanut nimensä mukaan inspiraationsa C-luokan edeltäjänä toimineen 190 E:n hurjimmasta versiosta, eli Evo II:sta. 1990-luvun alun DTM-kilpurin luokittelumallina toimineen Evo II:n tyyliä löytyy lokasuojanlevitysten lisäksi myös vanteista, ja tuplat takasiivetkin ovat lähes suoraa lainaa Evo II:sta.

Vuk EVOlution X
Kuva: Vuk Manufactur

Etu- ja takapuskurin muodot ovat sen sijaan pääosin ennallaan, mutta niiden alle on lisätty vielä kisahenkiset splitterit kilpurimaisilla tukiraudoilla edessä. Promokuvien autoista toinen on hopeanvärinen, jota on piristetty vielä mintunvihreillä tehosteilla Mersun F1-tiimiä sponsoroivan Petronasin värimaailman mukaisesti. Vuk Manufactur on ilmoittanut valmistavansa mallinumeron mukaiset 63 kappaletta V8-koneiseksi muutettua nykymallista C 63:a, mutta siitä ei ole tietoa kuinka moneen niistä asennetaan myös täysi EVOlution X -korisarja.



Vuk julkaisi nimittäin jo aiemmin kuvia vastaavasta autosta vakiokorilla. Hintoja ei ole kerrottu julkisuuteen, mutta jo pelkän tekniikanvaihdon kustannus saattaa edustaa sitä luokkaa että vastaavalla summalla saisi myös toisen C 63:n.

Vuk EVOlution X
Kuva: Vuk Manufactur
Vuk EVOlution X
Kuva: Vuk Manufactur
LähdeCarscoops


Lue lisää