900 hevosvoiman neliovinen raketti – Brabus tuunaa Mercedes-AMG GT 63 S:n Rocket 900:ksi

Mersun hovivirittäjiin kuuluva Brabus on tehnyt jo pitkään Rocket-nimisiä supertykkejä tähtimerkin eri mallien pohjalta. Nyt niiden joukkoon liittyy uusi Rocket 900.

Brabuksen viimeisimmän raketin pohjana on käytetty Mercedes-AMG GT 63 S:ää, joka heittää tehdasasussaan haasteen mm. Porsche Panamera Turbolle. GT 63 S:n nelilitraisesta tuplaturbokasista irtoaa yli 600 heppaa, ja myöhemmin luvassa on vielä noin 800-hevosvoimainen GT 73, jossa hyödynnetään hybriditeknologiaa. Tuleva superhybridikin jää kuitenkin Brabuksen luomuksen varjoon ainakin teholukemansa puolesta.



Rocket 900:ssa on nimittäin mallimerkinnänkin kertomat 900 hummaa. Brabuksen aiemmissa Rocket-malleissa on luotettu tupla-ahdettuun V12:een, mutta tällä kertaa virityspaja on tyytynyt 63 S:n veekasiin. Sen iskutilavuus on kuitenkin porattu 4,5 litraan, ja turbotkin on vaihdettu vakiota isompiin. Tämä edellyttää myös tehokkaampaa jäähdytystä, ja niinpä maskin molemmille reunoille on sijoitettu hiilikuidusta valmistettu ram-air-tyyppinen ilmanotto.





Näillä toimenpiteillä saadaan 900 hevosvoiman huipputehon lisäksi peräti 1250 newtonmetrin maksimivääntö. Se olisi kuitenkin liikaa auton voimansiirrolle, joten vääntö rajoitetaan elektronisesti 1050 newtonin lukemaan. Tehtaan jäljiltä olevaan GT 63 S:ään verrattuna Rocketissa on 261 heppaa enemmän tehoa, ja vääntökin on kasvanut 150 newtonmetrin verran rajoittimesta huolimatta. Ja vakiokuntoinen GT 63 S kuuluu maailman nopeimpiin neliovisiin autoihin, mutta Brabus pistää vielä pykälää paremmaksi. Satasen nopeus on taulussa 2,8 sekunnissa ja 200 km/h 9,7 sekunnissa, kun taas 300 km/h saavutetaan 23,9 sekunnissa. Huippunopeus on puolestaan pitänyt rajata 330 km/h:n lukemaan renkaiden suojelemiseksi raskaan auton alla.

Tekniikan muutoksiin kuuluu moottorivirityksen lisäksi ruostumattomasta teräksestä tehty pakoputkisto. Ulkokuorta höystetään puolestaan aggressiivisen näköisellä korisarjalla, jossa on myös hiilikuituisia tehosteita. Mersu levenee korisarjan myötä 78 millillä, ja osien aerodynamiikkaa on hiottu tuulitunnelissa. Auton alla pyörivät Brabuksen omat takovanteet, jotka ovat edessä 21- ja takana 22-tuumaiset. Kiekkoja peittävät hiilikuituiset aerodynamiikkalevyt, ja ilmajousitusta on madallettu 25 millillä.

Brabus aikoo tehdä ainoastaan kymmenen Rocket 900:ta Mercedes-AMG GT 63 S:n pohjalta. Jokainen niistä varustellaan yksilöllisesti. Piensarjan ensimmäistä autoa koristaa Stealth Gray -niminen ulkoväri, kun taas sisusta on pääosin mustaa nahkaa ja alcantaraa. Kontrastia saadaan harmaista koristeompeleista ja peräti 215 korinvärisestä osasta ympäri sisätiloja. Lisäksi sisustan erikoisherkkujen joukkoon kuuluvat mm. ruostumattomasta teräksestä tehdyt kynnyslistat, kiiltävät hiilikuitukoristeet ja Brabuksen omat lattiamatot. Tämän tason tuunaus ei ole luonnollisestikaan mitään halpaa hupia, ja niinpä sarjan ensimmäisestä autosta pyydetään tarkalleen 435 800 euroa ilman veroja.

LähdeMotor1
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.