75-vuotiaalla brittipapalla on uusi lelu – 600-hevosvoimainen VW Golf R vaihtui 900-heppaiseen Audi TT RS:ään

Kaikki eläkeläiset eivät onneksi tyydy vaaleanvihreään Toyota Avensikseen, jolla körötellessä taakse kertyy kilometrien jono. Elävänä esimerkkinä hieman sporttisemmasta pappatyylistä toimii Isossa-Britanniassa majaileva Arthur, joka on ehtinyt 75 vuoden ikään. Hän on ollut kovan luokan automies jo vuosikymmeniä, mikä on näkynyt myös Arthurin käyttämässä kalustossa. Muutama vuosi sitten Arthur käskytti rajusti viritettyä BMW M135i:tä, joka jätti suurimman osan Etelä-Englannin muista tielläliikkujista taakseen.

Alun perin reilut 300 heppaa tuottava turbokuutonen oli viritetty tuottamaan muhkeat 560 hevosvoimaa, mutta sekään ei riittänyt Arthurille. Niinpä Bemari vaihtui seiskakoppaiseen VW Golf R:ään, jonka voima välitetään kaikille neljälle pyörälle Haldex-pohjaisen nelivedon kautta. Golfin kaksilitraisesta nelosturbosta irtosi tehtaan jäljiltä 300 pollea, mutta lukema saatiin peräti tuplaantumaan Arthurin omistuksessa. Mies vei 600-hevosvoimaisen kompaktitykkinsä myös kiihdytyssuoralle, jossa vastaan asettui Arthurin oma poika Nick.


Nick omistaa farkkukorisen Audi RS 6:n, joka ei ole myöskään vakiokunnossa. Nelilitraisen tuplaturbokasin maksimiteho on nostettu 560 hepasta 800 hummaan, ja suunnitelmissa on repiä vieläkin enemmän voimaa Audin pannusta. Arthurin Golfin suhteen rajat tulivat valitettavasti vastaan, kun autossa ilmeni moottoriongelmia maksiminopeudet mahdollistaneessa tapahtumassa. R meni tämän jälkeen remonttiin, jossa tekniikka rakennettiin uudestaan samojen speksien mukaan. Arthur ei ollut kuitenkaan enää tyytyväinen Volkkariinsa, ja niinpä se myytiin eteenpäin.

Uudeksi menopeliksi löytyi edelliskorimallin Audi TT RS, jonka Arthur hankki viime vuoden lopulla. Auton nokalla murisee legendaarisen ralli-Quattron mieleen tuova 2,5-litrainen turboviitonen, joka oli päässyt Storm Developments -nimisen virityspajan käsittelyyn jo ennen kuin TT päätyi Arthurille. Myllyn huipputeho oli onnistuttu nostamaan 340 hevosvoimasta peräti 900 heppaan, jotka saavat suhteellisen kevyen kompaktisportin lähes lentämään.

Arthurin Audia kutsutaan projektiksi, joten se saa todennäköisesti vielä lisäpotkua. Jäämmekin odottelemaan, ajeleeko brittipappa kohta yli 1000-hevosvoimaisella autolla.





Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Kuka ostaisi tämän pätkäksi lyhennetyn Mazda 323:n?

Facebookin Marketplace -kauppapaikalla on miltei vuoden päivät kaupiteltu kaksioviseksi muutettua Mazdaa, joka ei taatusti ole kaikkien makuun. Kyseessä voisi äkkiseltään...

Jälleen uusi päästöjen uhri – BMW M2:n päivät ovat pian luetut Euroopassa

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat Euroopan markkinoilla melkoisia ongelmia eri valmistajien tehokkailla polttomoottoreilla varustetuille malleille. Nyt päästöjen uhriksi on joutumassa...

Uutta tyyliä perheautoon – venäläispaja teki Ford Focuksesta tuulilasittoman speedsterin

Automaailmassa on viime vuosina lanseerattu katottomia ja tuulilasittomia speedstereitä eri superautojen pohjalta. Niinpä nämä luomukset ovat jääneet vain harvojen...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...