75-vuotiaalla brittipapalla on uusi lelu – 600-hevosvoimainen VW Golf R vaihtui 900-heppaiseen Audi TT RS:ään

Kaikki eläkeläiset eivät onneksi tyydy vaaleanvihreään Toyota Avensikseen, jolla körötellessä taakse kertyy kilometrien jono. Elävänä esimerkkinä hieman sporttisemmasta pappatyylistä toimii Isossa-Britanniassa majaileva Arthur, joka on ehtinyt 75 vuoden ikään. Hän on ollut kovan luokan automies jo vuosikymmeniä, mikä on näkynyt myös Arthurin käyttämässä kalustossa. Muutama vuosi sitten Arthur käskytti rajusti viritettyä BMW M135i:tä, joka jätti suurimman osan Etelä-Englannin muista tielläliikkujista taakseen.

Alun perin reilut 300 heppaa tuottava turbokuutonen oli viritetty tuottamaan muhkeat 560 hevosvoimaa, mutta sekään ei riittänyt Arthurille. Niinpä Bemari vaihtui seiskakoppaiseen VW Golf R:ään, jonka voima välitetään kaikille neljälle pyörälle Haldex-pohjaisen nelivedon kautta. Golfin kaksilitraisesta nelosturbosta irtosi tehtaan jäljiltä 300 pollea, mutta lukema saatiin peräti tuplaantumaan Arthurin omistuksessa. Mies vei 600-hevosvoimaisen kompaktitykkinsä myös kiihdytyssuoralle, jossa vastaan asettui Arthurin oma poika Nick.

-- MAINOS --

Nick omistaa farkkukorisen Audi RS 6:n, joka ei ole myöskään vakiokunnossa. Nelilitraisen tuplaturbokasin maksimiteho on nostettu 560 hepasta 800 hummaan, ja suunnitelmissa on repiä vieläkin enemmän voimaa Audin pannusta. Arthurin Golfin suhteen rajat tulivat valitettavasti vastaan, kun autossa ilmeni moottoriongelmia maksiminopeudet mahdollistaneessa tapahtumassa. R meni tämän jälkeen remonttiin, jossa tekniikka rakennettiin uudestaan samojen speksien mukaan. Arthur ei ollut kuitenkaan enää tyytyväinen Volkkariinsa, ja niinpä se myytiin eteenpäin.

Uudeksi menopeliksi löytyi edelliskorimallin Audi TT RS, jonka Arthur hankki viime vuoden lopulla. Auton nokalla murisee legendaarisen ralli-Quattron mieleen tuova 2,5-litrainen turboviitonen, joka oli päässyt Storm Developments -nimisen virityspajan käsittelyyn jo ennen kuin TT päätyi Arthurille. Myllyn huipputeho oli onnistuttu nostamaan 340 hevosvoimasta peräti 900 heppaan, jotka saavat suhteellisen kevyen kompaktisportin lähes lentämään.

-- MAINOS --




Arthurin Audia kutsutaan projektiksi, joten se saa todennäköisesti vielä lisäpotkua. Jäämmekin odottelemaan, ajeleeko brittipappa kohta yli 1000-hevosvoimaisella autolla.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Nousevan auringon maan kummajainen: kuusipyöräinen Dodge Viper!

Japanista löytyy Viper, jota ei ole toista maailmassa. Itse asiassa kyseessä saattaa olla radikaalein automallinsa edustaja koko maailmassa. Juttumme Dodge...

Tuningia budjettiluokan katumaasturiin – Prior Design esitteli ideansa levitetystä Dacia Dusterista

Dacia Duster on monissa maissa markkinoiden halvin katumaasturi. Sen ostajat odottavat autoltaan ennen kaikkea käytännöllisyyttä ja hyvää hinta-laatu-suhdetta, mutta...

Entistäkin superimpi SUV – Mansory tuo Audi RS Q8:aan lisää tehoa ja yksilöllisyyttä

Saksassa päämajaansa pitävän Mansory-virityspajan luomukset kolkuttelevat välillä hyvän maun rajoja. Tällä kertaa firman käsittelyyn on päässyt Audi RS Q8,...

Volkswagen näytti vihreää valoa – sporttinen sähköfarkku otetaan tuotantoon

Volkswagenin ID.3-sähköauto on jo Suomessakin myynnissä, ja ensi vuoden alussa perässä seuraa pykälää isompi ja linjakkaampi ID.4. Niiden lisäksi...

Ässien kuningas esiteltiin – Mercedes-Maybachin uusin malli on täynnä luksusta

Perinteikkään Maybach-luksusmerkin uusi tuleminen ei ottanut vielä tuulta alleen 2000-luvun alussa, mutta astetta pienemmäksi skaalattuna konsepti alkoi toimia S-luokan...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.