75-prosenttinen Ferrarikin maksaa yli 92 000 euroa – brittifirma tekee täyssähköisen pienennöksen 1950-luvun kilpurista

1950-luvun Ferrari 250 Testa Rossa kuuluu aikakautensa ikonisimpiin kilpa-autoihin. Aitojen asioiden hinnat liikkuvat kymmenissä miljoonissa, joten miltä kuulostaisi hieman pienempi versio alle 100 000 eurolla?

Asialla on Ison-Britannian Bicesterissä toimiva Little Car Company, joka on aiemmin tehnyt upeita ajokelpoisia pienennöksiä esimerkiksi Bugattin sekä Aston Martinin klassikkomalleista. Nyt brittifirma on lähtenyt yhteistyöhön Ferrarin kanssa, ja kohteeksi on valittu vuonna 1957 debytoinut 250 TR eli Testa Rossa. V12-moottorin punaisista venttiilikopista nimensä saanut auto nähtiin muuten reilut 60 vuotta sitten Suomessakin kilpailemassa Eläintarhan ajoissa Scuderia Askolinin väreissä.

Suomi-Ferrari oli sinivalkoinen, mutta kuvissa esiintyvä pienennös on maalattu klassisella Rosso Corsa -punaisella. 75 prosentin kokoon alkuperäisestä tehty miniauto on kehitetty virallisessa yhteistyössä Maranellon merkin design-osaston kanssa. Alusta ja muut mekaaniset komponentit on suunniteltu Ferrarin klassikko-osaston hallussaan pitämien alkuperäisten piirrosten pohjalta, joten mittasuhteiden pitäisi ainakin olla kunnossa. Mini-Ferrarin pituudeksi ilmoitetaan 3100 milliä, korkeudeksi 1100 milliä ja leveydeksi 700 millimetriä.

Testa Rossa J -nimisellä luomuksella voivat kuulemma ajaa kaikki yli 14-vuotiaat, mutta yleisen liikenteen sekaan laitteella ei sovi sentään tulla. Autoa vauhdittaa sähkömoottori, joka saa virtansa nokalle sijoitetulta kolmelta akulta. Ajomoodeja on neljä erilaista, eli Novice, Comfort, Sport sekä Race. Huippunopeus on parhaimmillaan 60 km/h, ja toimintasäteeksi yhdellä latauksella kerrotaan reilut 88 kilometriä.

Suosittelemme

12-tuumaisilla pyörillä kulkevaan pienennökseen on tuotu muutamia oikeiden Ferrareiden osia, kuten F8 Tributosta lainatut polkimet. Renkaat toimittaa puolestaan Pirelli, kun taas alustasta löytyvät Bilsteinin coilover-iskunvaimentimet ja räätälintyönä tehdyt jouset. Pakettiin kuuluu myös energian talteenotto jarrutuksissa. Turvallisuuttakaan ei ole unohdettu, ja niinpä metallisia kylkipaneeleja on vahvistettu. Lisähintaan saatavilla on runkorakenteeseen ankkuroitu turvakaari, ja hidastumisesta vastaavat Brembon levyt oikean 250 TR:n rumpujarrujen sijasta. Lisäksi pikku-Ferrarissa on hydraulinen käsijarru.

Sisätiloista löytyy puolestaan nahkaa ja Nardin puuratti aidon asian tapaan. Mittaristokin näyttää klassiselta, mutta mittarit näyttävät akun ja sähkömoottorin lämpötiloja alkuperäisauton veden sekä öljyn lämmön sijasta. Bensamittari kertoo puolestaan akun varaustilan. Asiakkaat voivat räätälöidä autonsa monella eri tavalla, ja niinpä tarjolla on 53 ulkovärin lisäksi 14 historiallista kisaväritystä. Kooltaan 75-prosenttisesta klassikko-Ferrarista pyydetään reilut 92 000 euroa, eli 250 TR ei ole halpa edes sähkötoimisena pienennöksenä. Little Car Company aikoo valmistaa luomuksestaan kaikkiaan 299 yksilön sarjan.

LähdeAutocar

Lue lisää