6,5 metrin mittainen Mercedes-Maybach Pullman sai uuden maskin ja lisää tehoa – luksuslimusiinin tuplaturbo-V12 tuottaa nyt 630 heppaa

Pullman on nimi, joka on Mersun valikoimassa perinteisesti tarkoittanut diktaattorien ja superrikkaiden suosimia pitkiä tehdaslimusiineja. Legendaarisen 600 Pullmanin perintöä jatkaa nykyään Ässämersun pohjalta jatkettu malli, joka kuuluu luksusbrändi Mercedes-Maybachin valikoimaan. Maybach-Ässän 5,4 metrin mittainen ”lyhyt” versio sai jo äskettäin faceliftin, ja 6,5 metriä pitkä Pullman seuraa nyt perässä.

Uusissa Maybacheissa on samantyyliset puskurit kuin jo viime kesänä kasvojenkohotuksen saaneissa tavallisemmissa S-luokan malleissa. Niiden huomaaminen vaatii jo todellisen asiantuntijan, mutta uusi maski on paljon helpompi bongata. Maskin rivat kulkevat nimittäin pystysuorassa, mihin on saatu kuulemma inspiraatio liituraitapuvuista ja Mercedes-Maybachin viime vuosina esittelemistä konseptiautoista. Toisaalta samaa muotoilukikkaa käytettiin jo 2000-luvun alkupuolella lanseeratuissa Maybach-malleissa, jotka olivat kaikilta mitoiltaan silloista S-luokkaa suurempia.

Nykyiset Maybachit onkin pystynyt erottamaan tavallisista Ässistä lähinnä vain pituutensa perusteella, joten pystyripamaskin paluu on tervetullut muutos brändi-identiteetin kannalta. Lisäksi tarjolle tulee erisävyisiä kaksivärimaalauksia jo esitellyn lyhyemmän version tavoin. Sisätiloihinkin saa uusia värisävyjä, kuten mahonginruskeaa, magmanharmaata sekä silkinvärisen beigen ja syvänmerensinisen yhdistelmää. Takaosastolla on tuttuun tyyliin kaksi supermukavaa erillisistuinta, joiden tarjoama jalkatila ei lopu ihan heti kesken. Lisäksi kuljettajan osaston voi eristää muusta matkustamosta sähköisesti nousevalla välilasilla, ja myös äänentoistoa pystyy ohjaamaan itsenäisesti molemmilla osastoilla.

Moottoriakin on peukaloitu kevyesti faceliftin yhteydessä. Kuusilitrainen tuplaturbo-V12 luovuttaa nyt 630 hevosvoimaa aiempien 530:n sijasta, ja maksimivääntö on kasvanut 830 newtonmetristä 1000 newtonin tasalukuun. Voimavarat ovat lisääntyneet sen verran merkittävästi, että auton mallimerkintä on nyt S 650 eikä enää S 600. Nollasta sataan -kiihtyvyydellä ei liene suurta merkitystä 6,5 metrin pituisen limusiinin ostajille, mutta se on hyvin kunnioitettavaa tasoa tämänkokoiselle autolle. Pullman-Maybach pinkaisee nimittäin satasen vauhtiin 6,5 sekunnissa, ja viralliseksi keskikulutukseksi kerrotaan 14,6 litraa satasella.

Suosittelemme

Mersun malliston kalleimman ja ylellisimmän auton ostajat lienevät sitä kaliiberia, että hinnalla ei ole enää juurikaan merkitystä. Mercedes-Maybach S 650 Pullmanista täytyy kuitenkin pulittaa 500 000 euroa ennen veroja, mutta summa on vielä mahdollista moninkertaistaa. Pullmanista tulee nimittäin pikapuoliin tarjolle vielä panssaroitu versio, jonka hinta lienee noin kolme kertaa ”perusmallia” suurempi. Panssaroitu Pullman voisikin olla todellinen diktaattorin unelma-auto.

Lue lisää