Sähköautoihin erikoistunut brittifirma Charge Cars esitteli jonkin aikaa sitten upeasti modernisoidun vuoden 1967 Ford Mustang Fastbackin, jonka kuorten alla piilee bensaveekasin ja takavedon sijasta nelivetoinen sähkövoimalinja. Nyt auto matkaa isiensä maille Atlantin toiselle puolelle.
Viime maaliskuussa esitellyn restomodin valmistusmäärä rajataan maailmanlaajuisesti 499 yksilöön. USA:n markkinoiden myynnin vauhdittamiseksi esittelyauto debytoi lokakuun loppupuolella Los Angelesissa sijaitsevassa maailmankuulussa Petersen Automotive Museumissa, ja tämän jälkeen vuorossa on sarja muita tapahtumia länsirannikolla ja muuallakin USA:ssa. Mustang on nähtävillä myös Los Angelesin autonäyttelyssä, joka järjestetään marraskuun puolessavälissä.
Charge Carsin toimitusjohtaja Vadim Shagaleevin mukaan Los Angeles on ihanteellinen paikka sähkö-Mustangin teknologian, muotoilun ja suorituskyvyn esittelemiseen, mikä johtuu varmasti myös Kalifornian voimakkaasta autokulttuurista. Historia näkyy Charge Carsin luomuksessakin, jonka linjoja ei ole haluttu muuttaa liiaksi. Lähtökohtana toimii vuoden 1967 Mustangin virallisesti lisensoitu uustuotantokori, mutta toki yksityiskohtia on modernisoitu restomod-hengessä.
Niinpä valot on korvattu ledeillä sekä edessä että takana, ja ovenkahvat on upotettu korin pintaan. Myös pyöräkoko edustaa modernia tyyliä, ja kromiosat loistavat poissaolollaan. Lisäksi maski on sähköautotyyliin täysin umpinainen, ja koripaneelit on tehty kevyistä komposiittimateriaaleista. Voimalinjakin kuulostaa vaikuttavalta. 63 kWh:n akkupaketti ruokkii neljää sähkömoottoria, jotka tuottavat yhteensä noin 540 heppaa ja 1500 newtonmetriä vääntöä.
Suosittelemme
Satasen nopeus saavutetaan näillä eväillä 3,99 sekunnissa, ja yhdellä latauksella pääsee parhaimmillaan noin 320 kilometriä. Pikalaturilla akut latautuvat 80 prosentin tasolle tunnin aikana. Modernit ajat näkyvät sisustassakin, jonka herkkuihin kuuluvat esimerkiksi digitaalimittaristo, pystysuuntainen tietoviihdejärjestelmän näyttö, puhelimen langaton latausmahdollisuus sekä rengaspaineiden valvontajärjestelmä.