23 vuotta vanhasta A-Mersusta pyydetään lähes 45 000 euroa – hinta selittyy Mika Häkkisellä ja minimaalisella ajomäärällä

Mika Häkkinen voitti kaudella 1998 ensimmäisen F1-maailmanmestaruutensa. Samana vuonna Mercedes lanseerasi tuolloin uuden A-luokan pohjalta myös Häkkistä ja hänen tallikaverinaan toiminutta David Coulthardia kunnioittaneen erikoismallin.

Spesiaali A-luokka sai alkunsa Häkkiselle ja Coulthardille mainostarkoituksessa tehdyistä autoista, joista ostavat asiakkaatkin kiinnostuivat. Niinpä Mersu päätti tuoda myyntiin asti 250 kappaleen erikoiserän, josta puolen ovissa luki ”Häkkinen” ja toisen puolen ”Coulthard”. Erikoismallin lähtökohdaksi otettiin robottivaihteistolla varustettu A 160, jonka 102 hevosvoimaa eivät tehneet Baby-Benzistä mitään varsinaista urheilumallia. Tekniikan sijasta huomio kiinnitettiin varusteluun, joka edusti aikansa kompaktiluokan luksustasoa.

Brillantsilber-hopeaa ulkoväriä täydennettiin West-tupakkafirman sponsoroimia formuloita muistuttaneella kynäruiskumaalauksella, ja sisätiloja koristi tulipunainen nahka Mersun Designo-valikoimasta. Lisäksi vakiovarusteluun kuului ilmastointi, korinvärinen lamellikattoluukku, jo mainittu kytkinpolkimeton robottivaihteisto, CD-vaihtajalla höystetty radio ja Bosen äänentoistojärjestelmä sekä AMG:n vanteet.





Alumiiniset poljinpinnat napattiin R170-korisesta SLK:sta, ja erikoismallin statuksesta muistuttivat myös formulakuskien nimet kynnyslistoissa sekä yksilöllinen numerointi vaihdekepin nupissa. Yksi Häkkisen mukaan nimetyistä autoista toimitettiin vuonna 1999 Italiaan, jossa pikku-Mersu seisoi todennäköisesti lähinnä tallissa. A 160:n mittarissa on nimittäin tällä hetkellä vain 215 kilometrin lukema, joten autolla ei ole ajettu käytännössä lainkaan luovutuksen jälkeen.

Sittemmin Häkkisen mukaan nimetty erikoismalli päätyi jälleen Saksaan, jossa se on nyt myynnissä Mersun klassikkomalleihin erikoistuneella Mechatronikilla. Firma entisöi ja myy normaalisti kaikkein arvokkaimpia malleja tähtimerkin pitkän historian ajalta, mutta F1-erikoismallikaan ei ole halpa ainakaan muihin saman ikäisiin A-sarjalaisiin verrattuna. Auton hintalapussa lukee nimittäin 44 900 euron summa, mutta toisaalta vastaavaa yksilöä taitaa olla mahdotonta löytää mistään muualta.



Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.