1960-luvun Corvette syntyy uudestaan jopa 2000-hevosvoimaisena sähköautona – taustalla vaikuttaa Vetten alkuperäinen muotoilija

Vuonna 1963 esitelty toisen sukupolven Chevrolet Corvette kuuluu amerikkalaisen automuotoilun ehdottomiin helmiin, eikä Vette häpeä edes saman aikakauden jalorotuisten eurooppalaissporttien rinnalla. C2-korinen Corvette syntyy pian uudestaan hypermodernina sähköautona, jonka linjat saavat kuitenkin jäädä lähes ennalleen.

Sähkö-Vette on nimetty Avaksi, mikä tulee latinan sanoista ad vitam aeternam. Ikuiseen elämään viittaava lausahdus sopii hyvin nimeksi autolle, joka palaa markkinoille noin 55 vuoden poissaolon jälkeen. Projektin taustalla vaikuttaa Callum-niminen muotoilustudio, jonka omistaa pitkään Aston Martinin ja Jaguarin päämuotoilijana vaikuttanut Ian Callum. Hän saa tukea Peter Brockilta, joka ei ole myöskään mikään tuntematon suuruus alalla. Brock oli nimittäin aikoinaan General Motorsin nuorin muotoilija autojätin siihenastisessa historiassa, ja C2-korisen Vetten ensimmäinen luonnos on peräisin juuri hänen kynästään jo vuodelta 1957.



Tavoitteena on kuulemma hypermodernin suorituskyvyn tarjoaminen klassikon korin ja sielun kera. Autosta julkaistiin jo tiiserivideo, jolla vilahtaa myös luonnospiirros sähkö-Vetten linjoista. Jos kuvaa on uskominen, muotoiluun ei juuri kosketa. Peruslinjat ja mittasuhteet ovat ennallaan oven tuuletusikkunan ja 1963-vuosikerran jaetun takalasin kaltaisia yksityiskohtia myöten, mutta korin ilma-aukkoja saatetaan karsia. Tekniikan osalta tämä on hyvin loogista, koska sähkömoottorilla ei ole polttomoottorin kaltaista jäähdytystarvetta.





Potkua kuitenkin löytyy vähintään riittävästi. Teholukemaksi kerrotaan nimittäin hurjat 1200-2000 hevosvoimaa, jotka välitetään tiehen paljon alkuperäistä Corvettea tehokkaammin. Uudesta tulkinnasta löytyy nimittäin neliveto, joten suorituskyvyn ei pitäisi hävetä modernien hyperautojen rinnalla. Akkukapasiteetista tai toimintasäteestä ei ole kerrottu vielä mitään, mutta insinööritiimiin kuuluu kuulemma henkilöitä, joilla on kokemusta valitettavasti tutkielman asteelle jääneestä Jaguar C-X75:stä sekä täyssähköisestä Aston Martin Rapide-E:stä.

Brockin ja Callumin sähkö-Vettestä on luvattu antaa lisätietoja vielä tämän kuun lopussa. Jos suorituskyky on modernien hyperautojen tasoa, niin samaa voidaan sanoa myös hinnasta. Avasta täytyy nimittäin pulittaa 1,4-2,4 miljoonaa dollaria, joten tavallisten autoharrastajien ei tarvitse vaivautua. Erona alkuperäiseen on myös valmistusmaa, koska Avan tuotanto tapahtuu USA:n sijasta Irlannissa.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.