1,8 miljoonan arvoinen klassikko-Mersu varastettiin Nürburgringiltä – omistaja tarjoaa autosta 250 000 euron löytöpalkkion

Vuonna 1954 esitelty lokinsiipi-Mercedes, eli 300 SL kuuluu tähtimerkin historian kohokohtiin. Alun perin kilpa-autoksi kehitetty malli nousi suihkuseurapiirien suosikiksi Atlantin molemmilla puolilla, vaikka SL:ään oli varsin hankala nousta kyytiin kilpakäyttöön suunnitellusta putkirungosta johtuvien korkeiden kynnyskoteloiden vuoksi. Helpotusta saatiin jo muutaman vuoden päästä, kun umpikattoisen coupén seuraajaksi esiteltiin luksushenkisempi avoversio. Se on nykyään kohonnut vielä coupéakin himoitummaksi, mutta molemmat korimallit ovat kaukana tavallisen sukankuluttajan ulottumattomissa.

Autojen hinnat liikkuvat tätä nykyä miljoonan euron tietämissä, ja tämä koskee ”tavallisia” SL:iä. Yksittäiskappaleista puhuttaessa hinnat ovat vielä kertaluokkaa kovemmalla tasolla. Eräs näistä uniikeista yksilöistä tunnetaan ”Californian Outlaw” -nimellä, koska autossa on kaikista muista 300 SL:istä poiketen madallettu katto ja kattolinjaan integroidut hillityt kuplakorotukset. Mustassa yksilössä on myös aivan omanlaisensa puskurit, keltaiset sumuvalot ja strutsinnahalla verhoiltu sisusta.


Tämä auto on kaiken muun lisäksi yksi ainoastaan 30 teräskorisesta lokinsiipi-SL:stä, joiden pellin alla murisee tavallista tehokkaampi NSL-moottori. Niinpä yksilön hinnaksi on arvioitu harvinaisuutensa ansiosta peräti 1,8 miljoonaa euroa. Auton omistaja Thomas Rosier ei ole kuitenkaan piilotellut aarrettaan tallin kätköissä, vaan Mersu on tuotu eri tapahtumiin suuren yleisön ihailtavaksi. SL kuljetettiin myös toissaviikonloppuna Nürburgringillä järjestettyyn Oldtimer Grand Prix’hin, jossa mekin olimme paikalla.





Mercedekselle ei löytynyt paikkaa radan pääsuoran lähistöllä sijaitsevan Dorint-hotellin parkkihallista, joten auto jouduttiin jättämään perjantain ja lauantain väliseksi yöksi ulkosalle hotellin edustalle. Aamulla SL:ää ei näkynyt enää missään, joten se oli joutunut varkaiden käsiin aamuyön varhaisten tuntien ja aamukymmenen välillä. Alustanumerolla 198040 5500434 varustetun yksilön piti osallistua viikonlopun aikana Oldtimer Grand Prix’n tapahtumiin, mutta valitettavasti yleisö ei päässyt enää näkemään Mersua viikonlopun aikana.

Auto on niin ainutlaatuinen ja tunnistettava, että sen myyminen eteenpäin on mahdoton tehtävä. Todennäköisesti Mercedes aiotaan purkaa varaosiksi tai sitten varkauden taustalla on vähemmän rehellisen keräilijän teettämä tilaustyö. Omistaja kaipaa autoaan niin paljon, että hän on luvannut siitä peräti 250 000 euron löytöpalkkion. Asiasta tietäviä kehotetaan ottamaan yhteyttä suoraan varkautta tutkivaan Mayenin poliisilaitokseen, joka pitää majaansa Ringin naapurikunnassa.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...