McLarenin ainoa katukäyttöön tarkoitettu malli oli pitkään 1990-luvun alussa lanseerattu F1, joka saavutti lähes tarunhohtoisen maineen maailman nopeimpana sarjatuotantoautona. F1:n tuotannon päätyttyä britit keskittyivät Formula 1 -tallinsa pyörittämiseen, mutta katuautot tekivät paluun McLarenin mallistoon kymmenisen vuotta sitten. Nykyään niitä riittää jo sen verran, että brittien superautomerkistä on tullut hyvin varteenotettava haastaja mm. Lamborghinille ja Ferrarille.
McLarenin eksklusiivisimmat mallit kuuluvat Ultimate Series -mallistoon, joka täydentyi nyt todella ilmavalla roadsterilla. Elvaksi nimetty uutuus on Ison-Britannian Wokingissa päämajaansa pitävän superautovalmistajan ensimmäinen täysin avoimella ohjaamolla varustettu katuauto, ja se on myös McLarenin tämänhetkisen valikoiman kevyin malli. Elva toimii kuulemma kunnianosoituksena 1960-luvun M1A-, M1B- ja M1C-nimisille urheiluautoille, jotka olivat brittitallin seiskaryhmän kilpureiden asiakasversioita.
Uuden Elvan tuotanto rajoitetaan vain 399 yksilöön, joiden verottomat hinnat alkavat noin 1,5 miljoonasta eurosta. Ilmavaa uutuutta vauhdittaa muiden nyky-McLareneiden tavoin nelilitrainen tuplaturbokasi, josta on roadsterissa revitty irti peräti 815 hevosvoiman huipputeho ja 800 newtonmetrin maksimivääntö. Potku välitetään takapyörille seitsemänpykäläisen kaksoiskytkinautomaatin kautta. Elva kiihtyy McLarenin mukaan alle kolmessa sekunnissa nollasta sataan, ja kahdensadan nopeus on taulussa vain 6,7 sekunnissa. Näiden lukemien perusteella uutuus jättää taakseen jopa ratakäyttöön optimoidun Sennan.
Suosittelemme
Kuskin kampauksesta ei luulisi olevan juuri mitään jäljellä tämän tason suorituskyvyn tarjoavassa tuuli- ja sivulasittomassa autossa. McLaren on kuitenkin kehittänyt Elvaan innovatiivisen järjestelmän, joka tottelee Active Air Management System -nimeä. Systeemi ohjaa auton nokan läpi virtaavan ilman matkustajien eteen, jossa se muodostaa eräänlaisen virtuaalisen tuulilasin tai McLarenin sanojen mukaan ”rauhallisuuden kuplan”. Kyytiläisten ei ole siis pakko käyttää kypäriä, mutta lisävarustelistalta löytyy silti kiinteä tuulilasi useimmilla markkina-alueilla.
Elvan takapäähän on puolestaan integroitu täysleveä aktiivinen spoileri, jota pystyy säätämään sekä korkeuden että kulman suhteen. Siipi kohentaa luonnollisesti auton aerodynamiikkaa, ja tarvittaessa se toimii myös ilmajarruna. Takapäätä dominoiva massiivinen diffuusori toimii yhdessä spoilerin kanssa, jolloin pohjasta on voitu tehdä täysin tasainen. Elva yhdistää McLarenin korusanojen mukaan kuskin, auton ja ulkoilman olosuhteet ainutlaatuisella tavalla keskenään, mutta sillä ei pääse vielä hilsettä poistamaan. Ensimmäiset asiakasautot luvataan nimittäin toimittaa vasta ensi vuoden loppupuolella.