1,5 miljoonaa euroa eikä kattoa tai ikkunoita – uusi McLaren Elva on todellinen äärimmäisyyksien avoauto

McLarenin ainoa katukäyttöön tarkoitettu malli oli pitkään 1990-luvun alussa lanseerattu F1, joka saavutti lähes tarunhohtoisen maineen maailman nopeimpana sarjatuotantoautona. F1:n tuotannon päätyttyä britit keskittyivät Formula 1 -tallinsa pyörittämiseen, mutta katuautot tekivät paluun McLarenin mallistoon kymmenisen vuotta sitten. Nykyään niitä riittää jo sen verran, että brittien superautomerkistä on tullut hyvin varteenotettava haastaja mm. Lamborghinille ja Ferrarille.

McLarenin eksklusiivisimmat mallit kuuluvat Ultimate Series -mallistoon, joka täydentyi nyt todella ilmavalla roadsterilla. Elvaksi nimetty uutuus on Ison-Britannian Wokingissa päämajaansa pitävän superautovalmistajan ensimmäinen täysin avoimella ohjaamolla varustettu katuauto, ja se on myös McLarenin tämänhetkisen valikoiman kevyin malli. Elva toimii kuulemma kunnianosoituksena 1960-luvun M1A-, M1B- ja M1C-nimisille urheiluautoille, jotka olivat brittitallin seiskaryhmän kilpureiden asiakasversioita.

Uuden Elvan tuotanto rajoitetaan vain 399 yksilöön, joiden verottomat hinnat alkavat noin 1,5 miljoonasta eurosta. Ilmavaa uutuutta vauhdittaa muiden nyky-McLareneiden tavoin nelilitrainen tuplaturbokasi, josta on roadsterissa revitty irti peräti 815 hevosvoiman huipputeho ja 800 newtonmetrin maksimivääntö. Potku välitetään takapyörille seitsemänpykäläisen kaksoiskytkinautomaatin kautta. Elva kiihtyy McLarenin mukaan alle kolmessa sekunnissa nollasta sataan, ja kahdensadan nopeus on taulussa vain 6,7 sekunnissa. Näiden lukemien perusteella uutuus jättää taakseen jopa ratakäyttöön optimoidun Sennan.





Kuskin kampauksesta ei luulisi olevan juuri mitään jäljellä tämän tason suorituskyvyn tarjoavassa tuuli- ja sivulasittomassa autossa. McLaren on kuitenkin kehittänyt Elvaan innovatiivisen järjestelmän, joka tottelee Active Air Management System -nimeä. Systeemi ohjaa auton nokan läpi virtaavan ilman matkustajien eteen, jossa se muodostaa eräänlaisen virtuaalisen tuulilasin tai McLarenin sanojen mukaan ”rauhallisuuden kuplan”. Kyytiläisten ei ole siis pakko käyttää kypäriä, mutta lisävarustelistalta löytyy silti kiinteä tuulilasi useimmilla markkina-alueilla.

Elvan takapäähän on puolestaan integroitu täysleveä aktiivinen spoileri, jota pystyy säätämään sekä korkeuden että kulman suhteen. Siipi kohentaa luonnollisesti auton aerodynamiikkaa, ja tarvittaessa se toimii myös ilmajarruna. Takapäätä dominoiva massiivinen diffuusori toimii yhdessä spoilerin kanssa, jolloin pohjasta on voitu tehdä täysin tasainen. Elva yhdistää McLarenin korusanojen mukaan kuskin, auton ja ulkoilman olosuhteet ainutlaatuisella tavalla keskenään, mutta sillä ei pääse vielä hilsettä poistamaan. Ensimmäiset asiakasautot luvataan nimittäin toimittaa vasta ensi vuoden loppupuolella.

- Advertisement -
LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Uusi Porsche 911 Turbo S vuosi julkisuuteen jo ennen Geneven ensi-iltaa – urheiluautoikonin huippuversiossa saattaa olla jopa 650 heppaa

Porsche 911 on kuulunut jo yli 55 vuoden ajan maailman ikonisimpiin urheiluautoihin. Nykyinen 992-sukupolvi tuli markkinoille reilu vuosi sitten,...

GM tappaa jälleen yhden merkkinsä – australialaisbrändi Holden on pian historiaa

General Motorsin viitan alla toimineilla automerkeillä ei ole ollut aina helppoa. Viikatemies on jo korjannut niin Pontiacin kuin Oldsmobilenkin...

Tässä Porschessa on yksilöllistä tyyliä – tehdas entisöi ainutlaatuisen 964-korisen 911:n newyorkilaiselle muotimogulille

New Yorkissa päämajaansa pitävä muotibrändi Aimé Leon Dore (ALD) ei välttämättä sano suurimmalle osalle meistä yhtään mitään, mutta ainakin...

Bentley esittelee Genevessä eksklusiivisen erikoismallin – yli 1,8 miljoonan euron hintaista Bacalaria valmistetaan vain reilut 10 kappaletta

Räätälintyönä tehtävillä Bentleyn erikoismalleilla on pitkät perinteet. Koripajojen kulta-aikoina lähes jokaisessa Bentleyssä oli erikoiskori, ja 1990-luvulla tässä lajissa kunnostautui...

Poikkeuksellisen lahjakas Kalle Rovanperä seuraa esikuviensa jalanjälkiä

Timo Mäkinen, Rauno Aaltonen, Henri Toivonen, Markku Alén, Ari Vatanen, Juha Kankkunen, Tommi Mäkinen, Marcus Grönholm. Siinä vain muutamia...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...