1000 newtonin vääntö ja avolava – Brabus tekee G-luokan AMG-Mersusta supervoimakkaan pick-upin

Geneven autonäyttelyssä piti lanseerata tänäkin vuonna mukava joukko uutuuksia, mutta valitettavasti koko show jouduttiin perumaan koronaviruksen vuoksi. Niinpä tämäkin Brabuksen luomus esitellään vain netin välityksellä.

Perinteikkään virityspajan uusin tuotos olisi sopinut mainiosti Geneveen, jossa on totuttu näkemään huippukalliita super- ja hyperautoja. Brabus 800 Adventure XLP:ksi nimetty uutuus edustaa oman kategoriansa ehdotonta eliittiä, koska se on G-luokan Mersun huippuversion pohjalta tehty pick-up. Lähtökohtana käytetyn Mercedes-AMG G 63:n nelilitraisen tuplaturbokasin teholukema on saatu kasvamaan 585 hevosvoimasta peräti 800 heppaan, ja vääntö on hypännyt 850 newtonmetristä 1000 newtonin tasalukuun.

Tehokuuri on toteutettu mm. isompien turbojen avulla, ja dumppiventtiilin tuhahduskin erottuu vakio-AMG:tä paremmin. Brabuksen pakoputkistosta löytyy kuitenkin myös erityinen Coming Home -moodi, jolloin naapurisovun pitäisi säilyä. Massiivinen avolava liikahtaa nollasta sataseen vain 4,8 sekunnissa, mutta huippunopeus on jouduttu turvallisuussyistä rajoittamaan 210 km/h:n arvoon. Verottomana 793 000 euron hintaisen pick-upin lavalta löytyy lisäksi drooni, joka käyttää lavaa lähtö- sekä laskeutumispaikkanaan ja on itse autoa nopeampi 240 km/h:n huippujensa myötä.

Brabuksen pick-upista tulee tarjolle myös ilman kuvauskopteria toimitettava First Edition, joka maksaa ”vain” 685 000 euroa. Lisäsäästöjä saa päätymällä Adventure XLP:n 700-heppaiseen versioon, jonka hinnaksi ilmoitetaan puolestaan vajaat 464 000 euroa. 22 tuuman pyörillä varustetun superavolavan maavaraksi kerrotaan portaaliakselien ansiosta 49 senttiä, ja auton akseliväliä on venytetty pick-up-koria varten peräti 50 sentin verran. Tämän vuoksi kardaaniakselikin on pitänyt laittaa uusiksi, ja G-luokan kokonaispituus on venähtänyt muutosten ansiosta 5,31 metriin.

Suosittelemme

Ohjaamon tilat ovat kuitenkin ennallaan. Muokatun korin vääntöjäykkyyteenkin on kiinnitetty huomiota runkoon kiinnitetyn moduulin avulla, ja takaripustuksen kiinnikkeitä on siirretty akselin mukana taaksepäin. Korimuutosten vaatimat uudet osat Brabus leipoo hiilikuidusta, josta on tehty myös pohjapanssari, konepellin pullistus sekä lokasuojanlevitykset. Niiden ansiosta Brabuksen luomus on 11,6 senttiä lähtökohtaansa leveämpi.

Adventure XLP saa Brabuksen pajalla myös lämmitettävällä takalasilla varustetun ohjaamon takaseinän, lavanpohjan tiikkipuuverhoilun sekä sivulle aukeavan teräksisen ”takaluukun”. Lisäksi autoon voi ruksia mm. karjapuskurin sekä 4,5 tonnin vetokykyyn yltävän vinssin pahoja paikkoja varten. Tarjolla on myös esimerkiksi kattoteline, joten tätä super-pick-upia voisi raaskiessaan käyttää jopa työkaluna.

Lue lisää