100 000 dollarin muskeli – restomod-tyylinen Dodge Challenger on rakennettu viimeisen päälle kuluja säästämättä

Vuonna 1970 debytoinut Dodge Challenger kuuluu muskeliautojen eliittiin myös hintansa osalta. Alkuperäiskuntoisista tai huippuentisöidyistä Haastajista saa tätä nykyä pulittaa pitkän pennin, mutta rakennellutkaan yksilöt eivät ole halpoja.

Kalifornian El Cerritossa majaansa pitävä Specialty Sales Classics kauppaa parhaillaan eBayn kautta ensimmäisen vuosikerran, eli mallivuoden 1970 Challengeria ensi kuulemalta varsin suolaiselta vaikuttavaan hintaan. Muskelista pyydetään nimittäin karvan verran alle 100 000 dollaria, eli tarkalleen 99 990 taalaa.

Hinnalle on kuitenkin tarjolla vastinetta ainakin siinä mielessä, että Dodgen edellinen omistaja on upottanut autoon kuittien mukaan yli 150 000 dollaria, ja päälle tulevat vielä reilun 50 000 taalan työkustannukset. Challengerilla on ollut koko historiansa ajan vain kolme omistajaa, joista viimeisin hankki muskeliklassikon vasta tämän vuoden alussa. Tätä ennen auto läpikäytiin täydellisesti viimeistä pulttia ja mutteria myöten useamman vuoden vaatineessa rakennusprosessissa.





Dodgen pintaa koristaa Prowler Plum Purple -niminen violetin sävy, ja ulkokuoren koristeosista lähes kaikkien mainostetaan olevan uusia. Tämä kattaa kaikki kromiosat, kumitiivisteet, merkit sekä valot. Myös alustan pitäisi olla virheettömässä kunnossa. Challengerin alla pyörivät klassista muskelityyliä edustavat American Racingin Torq-Thrust II -vanteet, jotka ovat edessä 17-tuumaiset ja takana tuumaa isommat.

Pellin alla murisee puolestaan Moparin 360-kuutiotuumainen Magnum-pikkulohkokasi, jonka voima ohjataan takapyörille Tremecin viisipykäläisen manuaalin kautta. Hidastuvuudesta huolehditaan Baerin valmistamien levyjarrujen avulla niin edessä kuin takanakin. Sisusta on taas hyvin alkuperäishenkinen ison kolmipuolaisen ratin, puujäljitelmäkoristeiden ja legendaarisen pistol grip -shifterin myötä. Erillispenkitkin vaikuttaisivat olevan originaalit, ja verhoiluna on käytetty mustan nahan sekä ruskean kankaan yhdistelmää.

Autolla ei ole ajettu valmistumisensa jälkeen kuin 4802 kilometriä, joten nyt se kaipaisi vain ulkoilutusta osaavissa ja tarpeeksi varakkaissa käsissä.



LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.