10 miljoonan dollarin Ford näyttää tältä – huippuharvinainen GT40 Roadster huutokaupataan pian

Ford GT40 kehitettiin 1960-luvulla yhdessä brittiläisen Lolan kanssa Ferrarin haastamiseksi Le Mansin legendaarisessa 24 tunnin kilpailussa. Ford olisi alun perin halunnut ostaa koko Ferrarin, mutta patriarkka Enzo Ferrari ei suostunut myymään elämäntyötään. Niinpä Ford päätti tehdä oman kilpurinsa, ja loppu on moottoriurheilun voitokasta historiaa.

Ford valmisti 12 GT40:n prototyyppiä ennen varsinaisen ”sarjatuotannon” aloittamista. Näistä autoista seitsemän oli kovakattoisia ja viisi avomallisia Roadstereita. Yksi näistä viidestä avosta tulee tarjolle RM Sotheby’sin huutokauppaan muutaman viikon päästä Kalifornian Montereyssä järjestettävän Car Weekin yhteydessä. Kyseinen yksilö on vieläpä ensimmäinen valmistunut Roadster, ja sen alustanumero on GT/108.

Tämä GT40 rullasi ulos Ford Advanced Vehiclesin tuotantolaitoksesta Ison-Britannian Sloughissa maaliskuussa 1965. Voimanlähteenä palveli Cobra-speksien mukainen 289-kuutiotuumainen pikkulohkokasi Colottin transaxle-tyyppiseen T-37-vaihteistoon yhdistettynä. Autoa testattiin ensin Silverstonen radalla umpimallisen GT40:n kanssa, ja sen jälkeen Roadsterin matka jatkui Atlantin toiselle puolelle Shelby Americanin hoiviin.

Auto laivattiin Kalifornian Venicessä sijainneelle Shelbyn pajalle, ja seuraavina kuukausina se oli näytteillä monissa eri tapahtumissa. Toukokuun alussa Roadsterin rattiin hyppäsi kilpa-ajajalegenda Ken Miles, joka ajoi sillä näytöskierroksia Laguna Secan radalla. Kesäkuussa Carroll Shelby vei Roadsterilla ajelulle puolestaan itse Henry Ford II:n.

Tämä oli ilmeisesti ainoa kerta, kun Fordin ylin pomo pääsi GT40:n kyytiin. Asialla oli merkitystä, koska juuri Henry Ford II oli päättänyt investoida huimia summia Ferrarit haastavaan GT40-projektiin. Myöhemmin vuoden 1965 aikana Roadsterin ratin takana nähtiin vielä F1-kuski Jim Clark, joka ajoi autolla muutaman kierroksen Watkins Glenissä järjestetyn USA:n Grand Prix’n aikana.

Seuraavina vuosikymmeninä Roadster vaihtoi omistajaa useaan kertaan, ja vuonna 1983 sen tekniikalle tehtiin perusteellinen entisöinti. Tasan kaksi vuosikymmentä myöhemmin tekniikkaa restauroitiin jälleen, ja sen jälkeen Roadster on osallistunut moniin Concours d’Elegance -tyyppisiin tapahtumiin. Tällaisella historialla varustettu auto on kaikkea muuta kuin edullinen, ja niinpä GT40 Roadsterin arvellaan vaihtavan huutokaupassa omistajaa 9-10 miljoonan euron summalla.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Uuden Skoda Octavia RS:n bensa- ja dieselversiot esiteltiin – myös nelivedon saa lisähintaan TDI:hin

Uusi Skoda Octavia RS näki päivänvalon jo keväällä, mutta tuolloin esiteltiin vasta iV-pistokehybridiversio. Nyt valikoima täydentyy perinteisemmillä bensa- ja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...