Ford GT40 kehitettiin 1960-luvulla yhdessä brittiläisen Lolan kanssa Ferrarin haastamiseksi Le Mansin legendaarisessa 24 tunnin kilpailussa. Ford olisi alun perin halunnut ostaa koko Ferrarin, mutta patriarkka Enzo Ferrari ei suostunut myymään elämäntyötään. Niinpä Ford päätti tehdä oman kilpurinsa, ja loppu on moottoriurheilun voitokasta historiaa.
Ford valmisti 12 GT40:n prototyyppiä ennen varsinaisen ”sarjatuotannon” aloittamista. Näistä autoista seitsemän oli kovakattoisia ja viisi avomallisia Roadstereita. Yksi näistä viidestä avosta tulee tarjolle RM Sotheby’sin huutokauppaan muutaman viikon päästä Kalifornian Montereyssä järjestettävän Car Weekin yhteydessä. Kyseinen yksilö on vieläpä ensimmäinen valmistunut Roadster, ja sen alustanumero on GT/108.
Tämä GT40 rullasi ulos Ford Advanced Vehiclesin tuotantolaitoksesta Ison-Britannian Sloughissa maaliskuussa 1965. Voimanlähteenä palveli Cobra-speksien mukainen 289-kuutiotuumainen pikkulohkokasi Colottin transaxle-tyyppiseen T-37-vaihteistoon yhdistettynä. Autoa testattiin ensin Silverstonen radalla umpimallisen GT40:n kanssa, ja sen jälkeen Roadsterin matka jatkui Atlantin toiselle puolelle Shelby Americanin hoiviin.
Auto laivattiin Kalifornian Venicessä sijainneelle Shelbyn pajalle, ja seuraavina kuukausina se oli näytteillä monissa eri tapahtumissa. Toukokuun alussa Roadsterin rattiin hyppäsi kilpa-ajajalegenda Ken Miles, joka ajoi sillä näytöskierroksia Laguna Secan radalla. Kesäkuussa Carroll Shelby vei Roadsterilla ajelulle puolestaan itse Henry Ford II:n.
Suosittelemme
Tämä oli ilmeisesti ainoa kerta, kun Fordin ylin pomo pääsi GT40:n kyytiin. Asialla oli merkitystä, koska juuri Henry Ford II oli päättänyt investoida huimia summia Ferrarit haastavaan GT40-projektiin. Myöhemmin vuoden 1965 aikana Roadsterin ratin takana nähtiin vielä F1-kuski Jim Clark, joka ajoi autolla muutaman kierroksen Watkins Glenissä järjestetyn USA:n Grand Prix’n aikana.
Seuraavina vuosikymmeninä Roadster vaihtoi omistajaa useaan kertaan, ja vuonna 1983 sen tekniikalle tehtiin perusteellinen entisöinti. Tasan kaksi vuosikymmentä myöhemmin tekniikkaa restauroitiin jälleen, ja sen jälkeen Roadster on osallistunut moniin Concours d’Elegance -tyyppisiin tapahtumiin. Tällaisella historialla varustettu auto on kaikkea muuta kuin edullinen, ja niinpä GT40 Roadsterin arvellaan vaihtavan huutokaupassa omistajaa 9-10 miljoonan euron summalla.