MAINOS: Fosto

Suomalaisia design-valaisimia

Vuonna 2001 esitelty Audin edistyksellinen konsepti esitteli tuulahduksia tulevasta

Audi esitteli Frankfurtin autonäyttelyssä vuonna 2001 ison Avantissimo konseptinsa. Tämä oli yllättävä veto noihin aikoihin, jolloin katumaasturi buumi oli alkamassa Euroopassa. Audilla ei ollut tarjolla omaa SUV -mallia, vaan se luotti säädettävällä jousituksella varustettuun nelivetoiseen farmari A6:een.

Avantissimon tarkoituksena oli esitellä pelkkiä superlatiiveja ja konsepti tarjosi tekniikkaa, joita merkin muissa malleissa ei ollut tarjolla. Avantissimo perustui A6:een ja A8:iin, ollen reilusti yli 5metriä pitkä ja melkein 2metriä leveäkin. Suuret pyörän aukot olivat vielä reilut kaksikymmentä vuotta sitten hieman utopistisen näköisiä, ja saatiin odottaa pitkälle yli 2000-luvun puolivälin, ennen kuin niitä alkoi näkyä muiden merkkien perheautojen kokoluokissa.

Audi Avantissimo

Ja kun merkki oli kerran isoa lähtenyt tekemään, niin sitä riitti myös konehuoneen puolella. Eteiseen oli mahdutettu Audin suurin 4.2 litrainen V8 tuplaturbo tarjoten viisimetriselle jätille 430 hevosvoimaa ja vääntöä 600 Newton metriä.

Olkoonkin kyseessä vain konsepti, oli Audi tietäen sen teknisen historian panostanut myös ajo-ominaisuuksiin. A6:sta oli lainattu osia jousitukseen ja jokaiselle pyörälle oli asennettu ilmajousitus. Kori oli kokonaan alumiininen perustuen Audin kehittelemään ASF Space frameen. ASF:n tarkoituksena oli luoda optimaalinen teho-painojakauma kiihdyttäessä. Kaarreominaisuuksissa jäykkä alusta ja säädettävä jousitus tarjosi vauhdikkaan eleganttia menoa.

Suosittelemme


Konseptiin oli myös kehitelty ensimmäistä kertaa Audin Multi Media Interfaceksi nimetty käyttöliittymä, jolla kuljettaja pystyi netin kautta operoimaan auton eri toimintojen ja laitteiden välillä yhden pyöreän säätöpotikan avulla. MMI järjestelmä tuli virallisesti käyttöön A8:ssa 2002 ja on senkin jälkeen nähty useammissa merkin malleissa.

Konseptin katto oli lasinen, johon oli asennettu aurinkosähköpaneelit ja kliimaksina oli ilmastoinnin toiminnan perustuminen paneeleihin varastoituneen energian avulla auton ollessa sammutettuna. Lisäksi Avantissimon bi-xenon etuvalojen toiset umpiot olivat kääntyvää mallia, joista oli erityistä hyötyä kaarreajossa tarjoten kuljettajalle enemmän havainnointivaraa pimeillä teillä.

Se miksei tätä konseptia lähdetty viemään suunnittelupöydältä tuotantoon asti on kysymysmerkki. Monesti konsepteista ja niiden teknisistä toteutuksista on jälkeenpäin spekuloitu, ja sama koskee tätäkin tapausta. Olisiko iso A8 allroad malli kenties saattanut viedä A6 allroadin markkinoita tai tullut liian kalliiksi valmistaa, kuka tietää. Audin mallistossa kuitenkin oli jo ollut pitkään A8 sedan, niin miksei sinne olisi mahtunut A8 allroadkin.

Audi Avantissimo

LÄHDE: audi-mediacenter

Lue lisää