Volvo XC70 tekee comebackin kiinalaisena hybridinä

Volvo XC70 toimi usean sukupolven ajan farmarikorisen V70:n maastohenkisenä versiona, kunnes se tuli isomman V90 Cross Countryn korvaamaksi. Nyt Volvo toi kuitenkin julkisuuteen uuden XC70:n.

Perinteisten kartanoautojen ystävien ei kannata innostua vielä liikaa, koska uusi XC70 on alustaltaan korotetun farkun sijasta kolmastoista katumaasturi tusinaan. Uutuus on kehitetty Kiinan markkinoita silmällä pitäen, jossa se myös valmistetaan Volvon emokonserni Geelyn lukuisten muiden tuotteiden tavoin. Vaikka uusi XC70 on tehty Kiina edellä, Volvon edustajat eivät kuitenkaan sulje pois auton myyntiä muillakin markkinoilla tulevaisuudessa.

Volvo XC70
Kuva: Volvo

XC70 ei ole monen muun Volvo-uutuuden tavoin täyssähköauto, vaan sitä kutsutaan merkin ensimmäiseksi pitkän sähköisen toimintamatkan pistokehybridiksi. Ruotsalaisbrändi on toki tehnyt lataushybridejä jo kauan, mutta uutuudella pitäisi päästä jopa 200 kilometriä pelkällä sähköllä. Tämä lukema on tosin mitattu kiinalaisen CLTC-standardin mukaisesti, joka on varsin kaukana käytännön olosuhteista.

Uusi XC70 on tehty Volvon Scalable Modular Architecture -perusrakenteen varaan, jonka pitäisi tukea nopeaa latausta. Mitään muuta tekniikasta ei vielä kerrota, joten tarkempia tietoja joudutaan vielä odottelemaan. Sama koskee myös auton hinnoittelua ja myynnin aloitusajankohtaa, mutta muodot ovat jo selvillä. Volvon julkaisemien ensimmäisten kuvien perusteella kyseessä on SUV, joka on hyvin samantyylinen kuin Suomessakin äskettäin myyntiin saatu EX90.

Volvo XC70
Kuva: Volvo

Kooltaan uutuus asettuu polttomoottoripohjaisen XC60:n ja täyssähköisen EX90:n väliin. Uutuuden keulailmettä dominoivat ”Thorin vasara” -malliset päiväajovalot sekä puskurin alareunan iso musta pinta perinteisen maskin sijata. Kylkilinja on lähes identtinen EX90:n kanssa, mutta takalasi on dynaamisemman vaikutelman vuoksi hieman viistommassa kulmassa. Takavalojen alaosat toistavat puolestaan C-kirjaimen muotoa, ja niiden yläosat ovat Volvo-tyylin mukaisesti pystyssä takalasin reunoissa.

Suosittelemme


Volvon uusvanha toimitusjohtaja Håkan Samuelsson kertoi, että XC70 tarjoaa houkuttelevan vaihtoehdon niille asiakkaille jotka eivät ole vielä valmiita siirtymään täyssähköautoon. Tästä segmentistä voisi lohjeta Volvolle mukava kakku myös Euroopan markkinoilla, joten jäämme odottelemaan nähdäänkö XC70 myöhemmin myös täällä.

Volvo XC70
Kuva: Volvo
Volvo XC70
Kuva: Volvo
LähdeCarscoops


Lue lisää