Tulevaisuuden autojen elektroniikan kehittymisen myötä matkustaminen muuttuu liikenteessä kohti itsestään kulkevia ajoneuvoja. Turvallisuuteen sekä havainnointiin liittyen VW on kehitellyt Optical Lane Assist -nimellä kulkevaa projektia, jossa kameroiden, sensoreiden sekä algoritmien avulla esimerkiksi autojen valot voivat tarjota uuden mahdollisuuden.
Projektin ideana on muuttaa havainnointia liikenteessä muille tiellä liikkujille paremmin nähtäväksi. Ideoissa VW käyttää mm. projektorin tavoin toimivia valoja, jotka ilmoittavat muille tiellä liikkuville milloin he ovat liian lähellä autoa. Ohitustilanteessa ja perään ajon estämiseksi liittyen takavojen lähettämä oranssi tai punainen signaali kertoo mihin auto on suuntaamassa tai etäisyyden, jossa takana ajavan on syytä pysyä.
VW:n tavoitteena on opettaa tekniikan avulla ihmisille ajajan niin sanottu sokea kulma ja sen sijoittuminen ajokenttään. Tällä pyritään ennalta ehkäisemään vaaratilanteita. Peruuttaessa punainen signaali kertoo, kuinka paljon auton ympärillä on tilaa pysäköidä. Kapeilla teillä signaali avustaa vastaantulevan auton etäisyyden arvioinnissa, jotta sivupeili-ja kylkikosketuksilta vältytään. Tämän mahdollistaa 30000 erilaista valopistettä omaavat HD ajovalot.
Eräs ideoista on valotaulujen sijoittaminen sivupaneeleihin ja etumaskiin. Niiden tarkoituksena on ilmoittaa auton huomanneen kevyt liikenne.
Suosittelemme
Simulointia sekä testausta varten Volkswagen on perustanut tehtaalleen Wolfsburgiin, Saksaan erillisen testiradan (100x15x5m) sekä yksikön kehittämään uusia ulottuvuuksia tarjoavia teknisiä havainnointi vaihtoehtoja.