Vertailussa tehokaksikko Tesla Model 3 Performance ja Polestar 2 Performance Pack

Teslan Model 3-sarjan ja Polestarin tehokkaimmat täyssähkömallit edustavat huippusuorituskykyä, modernia virtaviivaisuutta sekä klassista tyylikkyyttä.

Polestar 2 huokuu Volvon historiaa

Volvon erilliseksi itsenäiseksi hi-tech osastoksi luotu Polestar esitteli 2019 helmikuussa Geneven autonäyttelyssä ensimmäisen tuotantomallinsa Polestar 2. 2016 esitellyn ensimmäisen 1 mallin turvin merkki luottaa klassiseen volvomaiseen tyylikkyyteen tarjoamalla hiljaista menoa kompakteissa kuorissa. Mallin tuotanto ei alkanut kaikkein hehkeimmissä merkeissä Kiinassa maaliskuussa, mutta siitä huolimatta ensimmäiset Polestar 2 saatiin ajoissa asiakkaille.

Polestar 2 on jo ehditty palkita Autobildin arvostetulla Golden Steering Wheel -palkinnolla. – Olemme tästä koko tiiminä erittäin tyytyväisiä. Tuotanto saatiin aloitettua ajoissa äärimmäisissä olosuhteissa huolehtien koko henkilökunnan turvallisuudesta sekä terveydestä, kertoo Polestarin toimitusjohtaja Thomas Ingenlath.

Täyssähköinen viisiovinen fastback -tyyliä edustava Polestar 2 kamppailee markkinoista erityisesti Tesla Model 3, mutta myös merkin kalliimpien X ja Y kanssa. Geelyn omistama ja Volvon operoima Polestar on lyhyen historiansa aikana saanut asiakkaita ympäri maailmaa ja ensimmäiset Eurooppaan tilatut Polestar 2 mallit saapuivat Belgian Zeebruggeen kesäkuun lopulla. Mallia on tilattu Belgian lisäksi ainakin Ruotsiin, Norjaan, Saksaan, Hollantiin sekä Suomeen.

Suosittelemme

59 900 euron hinnoittelullaan Polestar 2 on 990 euroa edullisempi kuin nelivetoinen Tesla Model 3 Performance malli. Polestarilla riittää työnsarkaa kuroa Teslan myynti määriä umpeen, sillä Model 3 esiteltiin 2018 ja tällä hetkellä se on maailman myydyin täyssähköauto. Akustot ovat kummassakin autossa lähes samankokoiset, Polestarissa 78kWh ja Teslassa 75kWh.

Tesla on parissa vuodessa ehtinyt tehdä historiaa

Teslan futuristinen muotoilu kerää mielipiteitä puolesta ja vastaan. Markkinointistrategiassa merkki on kuitenkin onnistunut täydellisesti sillä Polestar 2 tuotannon aloittamisen aikaan maaliskuussa toimitusjohtaja Elon Muskin yhtä lempilapsista oli myyty huikeat 525000 kpl. Tuossa määrässä ovat mukana kaikki Model 3 versiot.

Franz von Holzhausenin suunnittelema Model 3 on järkevän käytännöllisyyden ja modernin muotoilun yhteensulautuma. Teslasta alkaa pitämään sitä enemmän mitä enemmän auton tutkiskeluun uhraa aikaa.

Tästä vain yhtenä esimerkkinä ilmastoinnin ja peilien säätö jotka pystyy valitsemaan navigointilaitteelta tarkasti haluttuun kohtaan. Peräkontti on suuri tämän kokoiseen autoon, 425 litraa. Polestarissa perätila vetää 405 litraa. Matkustajille riittää Teslassa kosolti tilaa myös takapenkillä.

 

Vertailtaessa molempia Performance malleja huomataan toimintamatkoissa selkeitä eroja Teslan hyväksi. Polestarille olisi povattu toimintamatkaksi 450-480km kun taas Performancelle 520-530km. Lisäksi Teslan voitoksi menee myös vertailtaessa autojen painoja. Maailman myydyin täys-sähköauto on noin 200kg kevyempi kuin ruotsalaisten toivo. Polestar 2 on taas ulkomitoiltaan 132mm leveämpi ja 51mm pidempi kuin Model 3.

Toimintamatkoihin on saatu merkittäviä muutoksia parin viime vuoden aikana lisäämällä autoihin toinen akku. Esimerkiksi Polestar 2:n toimintamatka on keskiarvosta laskettuna 325km enemmän kuin tehtaan ensimmäisen tuotoksen yksiakkuisessa Polestar 1:ssä. Vääntöä ruotsalaista autohistoriaa huokuvasta menopelistä kirjataan 487 Nm verran ja hevosvoimia 408. Kiihtyvyyttä kaipaaville 0-100km/h luvataan 4,7 sekuntia. Tesla Performancen on kerrottu kiihtyvän jopa sekunnin nopeammin 3,5 sekuntia joka ei jää Formula 1:stä enää kuin 0,9 s. Teslan vääntölukemat ilmoittavat 471 Nm ja hevosvoimat 444.

Molemmat Performancet tarjoavat suorituskyvyn ja mukavuuden sekoituksen

Polestar luottaa ruotsalaisvalmisteisiin Öhlinsin iskunvaimentimiin sekä Brembon jarruihin 20 -tuumaisilla vanteilla höystettynä.

Polestarin kojetaulu on varsin perinteinen eikä tarjoa suuria visuaalisia yllätyksiä. Navigointipaneeli on selkeä ja helposti selattavissa. Siitä pystyy näkemään latauksen tasot ajon aikana, autoon sijoitetut sensorit ja minikamerat ilmoittavat muusta liikenteestä ja mahdollisista vaaratilanteista.

Ohjaustuntuman pystyy valitsemaan joko pehmeäksi, normaaliksi tai jäykäksi. Ja kun ruotsalaistyylisestä autosta on kyse niin tottakai lämmitettävä ohjauspyörän säätö on myös mahdollista valita erikseen.

Nelivetoa tarjoavaan Tesla Model 3 Performanceen kuuluu 20 -tuumaiset vanteet, Pirellin P Zero renkaat sekä kaarreominaisuuksia parantava urheiluautomainen jousitus. Jarrut ovat Model 3 Standard sarjalaista jopa kolme kiloa kevyemmät kisakireät Brembon 355mm ja 25mm edessä ja takana 335 ja 20mm.

 

Teslan sisätilat tarjoavat minimalistista tyylikkyyttä. Valittavana on joko täysin musta tai valkoinen verhoilu. Navigointi järjestelmään on sisällytetty kaikki mitä olemme tottuneet pyöreistä mittareista lukemaan. Ajamisen helppous on Teslan myyntivaltti.

Vertailun molemmat mallit tarjoavat elämyksiä ja pikku jippoja, joilla ajamisesta on haluttu tehdä helpompaa. Esimerkkinä tästä vain yksi, jossa Teslan autopilot järjestelmä havaitsee muut tiellä liikkuvat ajoneuvot ja tarvittaessa vaihtaa kaistaa. Tosin tiedossa on myös järjestelmässä havaittu heikkous, sillä ainakin yksi kolari on ajettu amerikoissa autopilot järjestelmän toimimattomuuden vuoksi.

Turvallisuuteen liittyvät asiat kertovat Polestarin puolesta Volvon lähihistorian tietäen mutta tietty uutuuden viehätys puhuu Teslan puolesta. Kummaltakin merkiltä löytyy oivalluksia joista asiakas on valmis maksamaan. Kukin päättäköön itse mitä autoltaan haluaa.

Lähteet: autocar, teslamodel3wiki.com, polestar.com, tesla.com

2 KOMMENTIT

  1. Teslan tehokkain malli on Model S Performance. Se on myös paljon suurempi ja suorituskykyisempi kuin Model 3.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Kolmimoottorinen Cybertruck kiskaisee 0-96 km/t vain 2,6 sekunnissa

Legendaarinen Car and Driver testasi Teslan 845 heppaista Cybertruckin lippulaivamallia, joka saavutti nopeimmin kiihtyvän lava-auton tittelin koko lehden historiassa.

Tyyliniekan uusimmat