Droonien surraus on tullut meille tutuksi kulutuskäytössä ja Euroopassa niitä käytetään postipakettien viemiseen jo mitä enenevissä määrin. Itsestään liikkuvaa ajoneuvoa, joka hoitaisi vaikkapa pizzan tai olutlaatikon hakemisen puolestamme sen sijaan kuulostaa aluksi hieman absurdilta ajatukselta, mutta jos asia ajattelee vaikkapa hyvinvointi palveluna, asia saa jo uuden näkökulman. Kyseessä on Nuro -niminen ensimmäinen tien päälle suunniteltu pod ajoneuvo amerikkalaiselta nimekkäältä tiimiltä, jonka suunnittelu on ottanut aikaa useampia vuosia. Viime vuonna suunniteltiin ensimmäiset Nurot ja nyt on jatkoa seurannut mm. Walmart ketjun lähettinä.
Nuro on suunniteltu liikkumiseen samoilla teillä kuin auto, mutta ensisijaisesti rauhallisemmilla asutus alueilla.
Autonomiseen liikkumiseen suunniteltu Nuro lähti alun perin Googlella työskennelleiden Dave Fergusonin ja Jajun Zhun ideasta. Insinööri parivaljakko kehitteli aluksi Googlelle Waymo -nimisen itsestään liikkuvan ajoneuvo podin, jonka vanavedessä he lähtivät suunnittelemaan uutta.
Nuron tiimi koostui Applen, Uberin, Teslan ja GM:n työntekijöistä. Projektilta on odotettu varsin suurta mullistusta autonomiseen liikkumisen suuntaan, ja ainakin Amerikan Walmart on innostunut ideasta.
Ajoneuvon suunnittelu päämääränä on ollut sen tavoite pystyä liikkumaan pienemmillä kaduilla, josta kulmakunnan asukkaat voisivat noutaa ostos säkkinsä kuin jäätelöautosta konsanaan.
Suosittelemme
– Suunnittelun ideana oli kehitellä ajoneuvo, joka pystyy tekemään puolestamme päivittäisiä askareita. Walmartin kanssa tehty sopimus on uusin. Meillä on jo aikaisempina asiakkaina Domino´s pizzeria sekä eräs elintarvike jälleenmyyjä. Ensimmäistä sähköistä Nuro podia suunniteltiin 18 kuukautta erillisten softa puolen, hardwaren sekä tuotantotiimien kesken.
Walmartin kauppakasseja Nuroon mahtuu isommankin perheen tarpeisiin. Ajoneuvon tarpeellisuus tavallisella kuluttajalla tulee väistämättä myös esille, kun pitää alkaa tilaamaan lisää tarvikkeita esim. työporukan pikkujouluihin.
Nuron teknisestä puolesta on kerrottu hyvin vähän, maininta ´kevyet materiaalit´on yksi siitä tehdyissä jutuissa. Walmartin Tom Wardin mielestä he näkevät potentiaalia Nuron tyyppisten ajoneuvojen lisäämisessä katukuvaan. ”Meidän eri ikäisillä asiakkaillamme on nyt mahdollisuus saada palvelua suoraan kotiovelle ja erityisesti ikäihmisiä ajateltaessa tämä idea on loistava. En usko, että tämä on pois vaikkapa avustajien töiltä vaan nyt he voivat vaikkapa olla ulkona sen ajan hoidettaviensa kanssa, kun Nuro hoitaa samalla päivittäiset elintarvikkeet.” Ajateltaessa Walmartin kokoista kauppaketju korporaatiota, voi vain kuvitella mihin maailma on menossa jos Nuroja alkaa pyörimään jossain vaiheessa kotopuolessakin.
Nuroa markkinoidaan turvallisena vaihtoehtona. Sen sanotaan tunnistavan ja näin ennakoivan jalankulkijoiden liikkeet lähestymistilanteissa.
Malleja on tähän asti tehty kaksi R1 ja R2, joista kummastakaan ei ole juurikaan päästetty vuotamaan teknisiä tietoja ulkomaailmaan. Painoa Nurolla tiedetään olevan 680kg, ja pituutta juuri ja juuri 1,8m. Podin koko on eittämättä yksi markkinointi valtti, sillä leveyttäkin on vaivainen metri, mutta silti siihen mahtuu vähintään 12 ostoskassia.
Tällä hetkellä ei ole tiedossa milloin suurempi kuluttaja asiakaskunta pystyisi hankkimaan omaan käyttöönsä kyseisen ajoneuvon.