Audin uusin painos urheiluautosta R8 on oikeilla raiteilla. Kiloja pois, tehoa ja vauhtia lisää. Toisen sukupolven Audi R8 esitellään Geneven autonäyttelyssä marraskuussa ja siitä tarjolla on kaksi tehovaihtoehtoa.
Malliston väkevin versio on Audi R8 V10 Plus, jonka pannusta revitään vakiona 610 hevosvoimaa (miedompi versio 540hv). Tämän ja painonpudotuksen ansiosta R8 kiihtyy 3,2 sekunnissa 0-100km/h ja 200km/h saavutetaan ainoastaan 9,9 sekunnissa. Vertailun vuoksi, uuden Ferrari 488GTB lukemat ovat: 3 sekuntia 0-100km/h ja 8,3 sekuntia 0-200km/h.
Voimaa pyörille siirtää 7-vaihteinen S-tronic automaatti, sekä Quattro-neliveto. Painoa R8:lla on vaivaiset 1454 kiloa, mikä on 50 kiloa aiempaa mallia vähemmän. Runko on valmistettu kevytalumiinista ja CFRP-hiilikuitumuovista. Vääntölujuus ja painonjakauma on uuden rungon myötä parantunut.
Ulkoisesti uusi R8 on edeltäjäänsä lähellä, tosin suoraan edestä ja takaa katsottaessa voidaan havaita selkeä muutos kulmikkaampaan suuntaan. Etupään Led-ajovalot ja dynaamiset etuvilkut korostavat etupään ilmettä entisestään. Valoiksi on mahdollista valita lisävarusteena Laser-tekniikkaan perustuvat kaukovalot.
Suosittelemme
Sisätilat on tyylikkään pelkistetyt. Uutta ilmettä ohjaamoon tuo täysin uusi Virtual Cockpit -mittaristo, mikä on suomalaisen Rigthwaren valmistama. Espoolainen Rightware sai Audilta vuoden 2014 loppupuolella jättidiilin mittaristojen toimittamisesta.
Katso esittelyvideo ja varmista, että äänet on päällä!