MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

TWR Supercat tuotiin julkisuuteen – modernisoitu Jaguar XJS on saanut 660-hevosvoimaisen V12:n ja hiilikuituisen korin

Jaguar on ollut viime päivinä otsikoissa brändiuudistuksen tiimoilta, josta merkin perinteiset ystävät ovat olleet kaikkea muuta kuin innoissaan. Balsamia haavoille tuottaa kuitenkin samoihin aikoihin julkisuuteen tuotu TWR Supercat klassisen XJS:n pohjalta.

”Superkissa” on restomod-tyyppisesti modernisoitu XJS, jonka hiilikuituisen korin linjoista vastaa Khyzyl Saleem. Luomuksen taustalta löytyvä TWR on puolestaan legendaarisen kilpatalli Tom Walkinshaw Racingin vuonna 2020 perustettu erillinen insinööriyksikkö, joka ei keskity pelkästään Jaguareihin ja restomodeihin. TWR:n ensimmäinen projekti on kuitenkin juuri sellainen. Uusvanha Supercat painaa 1605 kiloa, eli auto on hiilikuitukorinsa ansiosta lähes 10 prosenttia alkuperäistä XJS:ää kevyempi. Lisäksi saatavilla ovat hiilikuitukeraamiset jarrut kummallekin akselille.

TWR Supercat
Kuva: TWR

TWR:n luomus on kaikkea muuta kuin huomaamaton kulmikkaiden lokasuojanlevitysten sekä aggressiivisesti muotoillun keulan ja perän ansiosta. Lisäksi autossa on sivuputket, jotka tuovat näyttävyyden ohella lisätilaa litteämmälle pohjalle ja jättikokoiselle takadiffuusorille. Supercat on myös alkuperäistä XJS:ää leveämpi, ja pyöräkokokin on jotakin ihan muuta kuin alkuperäisauton 15 tuumaa. Edessä turvaudutaan 18-tuumaisiin pyöriin, ja takakiekot ovat vielä tuumaa isommat.

Näyttävän ulkokuoren alla piilevää korirakennetta on tukevoitettu hiilikuidulla, ja apurungossa käytetään TWR:n itse suunnittelemaa erityisen lujaa teräsputkea. Päällekkäisillä kolmiotukivarsilla toteutetussa jousituksessa on aktiiviset ja säädettävät iskunvaimentimet, kun taas pitoa kohentavat lukkoperä ja luistonesto. Autosta löytyy jopa viisi eri ajomoodia moderniin tyyliin.

TWR Supercat
Kuva: TWR

Kaiken keskipisteenä toimii kuitenkin 6,3-litraisesta 6,5-litraiseksi porattu V12, jota on höystetty vielä mekaanisella ahtimella. Pannu tuottaa 660 hevosvoiman tehon ja 730 newtonmetrin väännön, jotka välitetään taka-akselille lähtöjärjestelmällä varustetun kuusipykäläisen manuaalin kautta. Muutos alkuperäiseen on melkoinen, koska XJS V12 HE:ssä oli aikanaan 281 heppaa ja 431 newtonmetriä jotka syötettiin takapyörille kolmevaihteisen automaatin välityksellä.

Suosittelemme


Istumajärjestelykin on eri, koska 2+2-paikkainen XJS on muuttunut puhtaasti kaksipaikkaiseksi Supercatiksi jossa on sähkösäätöiset penkit ja isompi tavaratila. Myös alkuperäiset analogiset mittarit ovat saaneet väistyä digimittariston tieltä. Lisäksi keskikonsoliin on sovitettu Apple CarPlayn ja Android Auton kanssa yhteensopiva tietoviihdejärjestelmän näyttö. Sisustan muutokset viimeistellään hiilikuitutaustaisilla nahkapenkeillä ja modernin oloiseen keskikonsoliin sovitetulla alumiinisella vaihdekepin nupilla.

TWR Supercat
Kuva: TWR

TWR muuntaa 88 XJS:ää Supercateiksi. Luku ei ole ihan tuulesta temmattu, koska Tom Walkinshaw’n Jaguar XJR-9 voitti Le Mansin juuri vuonna 1988. ”Superkissaa” saa sekä vasemman- että oikeanpuoleisella ohjauksella, ja tilauksia otetaan vastaan USA:ssa, Isossa-Britanniassa, muualla Euroopassa, Aasiassa ja Lähi-idässä. Muutamia yksilöitä on vielä saatavilla, ja kotimarkkinoilla TWR:n luomuksen hinnat alkavat 225 000 punnasta eli noin 270 000 eurosta ennen veroja. Ennen tilaussopimuksen allekirjoittamista TWR:lle täytyy toimittaa 35 000 punnan ennakkomaksu, joka hyvitetään myöhemmin auton hinnassa.

TWR Supercat
Kuva: TWR
TWR Supercat
Kuva: TWR

Lue lisää