Kerroimme äskettäin, että Toyota Celica on tekemässä paluuta japanilaismerkin sporttimallistoon. Yhtenä vihjeenä asiasta saattaa toimia myös Las Vegasin SEMA Show’ssa esitelty GR86-konsepti, joka on kuin Juha Kankkusen ja kumppaneiden vanhan työkalun moderni versio.
Las Vegasin parrasvaloihin tuotu tutkielma on siis rallihenkinen GR86, jonka rallifiilis ei jää pelkän ulkokuoren tasolle. Kaksiovisen coupén takavetoinen voimalinja on nimittäin korvattu GR Corollasta lainatulla nelivedolla, ja samassa yhteydessä myös Subaru-peräinen vaparibokseri on saanut huutia. Sen tilalle on sovitettu myöskin GR Corollasta napattu 1,6-litrainen turboahdettu kolmipytty, jonka asentaminen GR86:n keulalle ei ole varmasti ollut mikään läpihuutojuttu.
Haasteita on tuonut jo moottorin poikittaisasennus, koska GR86 on alun perin suunniteltu pitkittäin sovitetun moottorin ehdoilla takavetoisen perusrakenteensa vuoksi. Lisäksi GR Corollan kolmisylinterinen turbokone on huomattavasti korkeampi kuin Subarun bokseri, mutta mylly on silti saatu mahtumaan mukavasti GR86:n keulalle. Tämä vaati uuden apurungon luomisen, ja myös etupään vetoakselit piti saada mukaan samaan pakettiin.
Näyttelyauton moottori on toistaiseksi vakiokunnossa, eli se tuottaa 304 hevosvoiman huipputehon ja 370 newtonmetrin maksimiväännön. Toyota on kuitenkin jo kertonut, että lisäpotkua on helppo loihtia yksinkertaisilla virityksillä. Niitä silmällä pitäen autoon on jo asennettu tehokkaampi välijäähdytin, öljynlauhdutin ja kisatyylinen moottorinohjausyksikkö, mutta lisätehosta ei ainakaan kerrota vielä mitään.
Voimalinja on siis lähempänä vanhaa Celica GT-Fouria kuin tavallista GR86:ta, joten ulkokuoren värityksestä on ollut helppo tehdä 1990-luvun ralli-Celicojen klooni. Valkoista perusväriä täydentävät Castrolin sävyinä aikanaan tutuksi tulleet vihreä ja punainen, mutta Castrolin mainostekstejä autossa ei sentään ole. Niiden sijasta kisatyyliä on haettu Toyota Gazoo Racingin moderneilla logoilla.
Suosittelemme
Rallifiilis viimeistellään punaisilla kuraläpillä, pyöreälamppuisen Celica GT-Fourin tyylisellä isolla takaspoilerilla ja keulalle sovitetuilla lisävaloilla. Vanteetkin ovat lähes identtiset vanhojen asfalttiralli-Celicojen kanssa, ja riisuttuihin sisätiloihin on asennettu turvakaaret sekä kuppipenkit kuusipistevöillä. Konseptiauto on suoranainen täsmäosuma rallifanien sieluun, ja auton avulla myös WRC-sarjaa rohkaistaan palaamaan takaisin USA:n maaperälle.