MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Toyota antoi virallisen vihjeen tulevista sporttimalleistaan – uuden Supran ja GR86:n lisäksi MR2 sekä Celica ovat tekemässä comebackin

Japanista on kuulunut jo pitkään vahvoja huhuja MR2:n ja Celican paluusta Toyotan mallistoon. Tämänsuuntaisia vihjailuja on tullut myös itse autonvalmistajalta, mutta nyt asiasta saatiin ehkä kouriintuntuvin ”virallinen” todiste.

Toyota julkaisee nimittäin nousevan auringon maassa omaa Grip-nimistä anime-sarjaansa, jonka uudessa jaksossa välähti tulevien mallien nimiä sisältänyt liitutaulu. Siinä listattiin Supra Mk6, Celica Mk8, MR2 Mk4, GR86 Mk3 ja GR GT3, joten japanilaisten sporttimallien ystäville on tulossa todelliset kissanpäivät. Toyota ei ole kylläkään vielä virallisesti vahvistanut näitä autoja tuotantoon, mutta kaikesta päätellen asia on jo taputeltu kulissien takana. Tämä sopii myös hyvin yhteen viime kuukausina julkisuuteen vuotaneiden tietojen kanssa, joiden mukaan Toyotan Gazoo Racing -autojen valikoimaa ollaan kasvattamassa tuntuvasti.

Toyotan uusia sporttimalleja
Kuva: Toyota

Lisäksi japanilaismerkin omistajasukuun kuuluva hallituksen puheenjohtaja Akyo Toyoda on kertonut jo aiemmin toiveestaan herättää jälleen henkiin ”kolmen veljeksen”, eli Celican, MR2:n ja Supran sarja. Akyo Toyodaa saadaan myös kiittää vahvasti koko GR-sporttibrändistä, joka on muuttanut merkin imagoa tuntuvasti urheilullisempaan suuntaan viime vuosina.

Brittiläinen Autocar tietää kertoa, että Toyota pohtii parhaillaan uuden Celican ottamista tuotantoon sähköautoihin tarkoitetun uuden pohjalevyn perustalta. Sen pitäisi kuulemma avata useita eri mahdollisuuksia, ja rakenteen keskiössä on urheiluautoon kiinteästi kuuluva matala istuma-asento. Viime vuoden Tokion autonäyttelyssä paljastetusta FT-Se-konseptista oli saatu tehtyä peräti 75 milliä Porsche 718 Caymania matalampi, ja tutkielman rakenne oli jaettu kolmeen eri moduuliin. Auton etu- ja takapäät koostuivat tämän myötä yhdestä isosta palasta.

Toyota FE-Se-konsepti
Kuva: Toyota

Tämä mahdollistaa Toyotan insinööreille entistä radikaalimman ajattelutavan uusien sporttimallien suhteen. Tuoretta pohjalevyä aiotaan käyttää myös lyhyempinokkaisessa kaksipaikkaisessa urheiluautossa 1980- ja 1990-lukujen MR2:n hengessä. FT-Se-konsepti toimii sen lähtökohtana, mutta myyntiin asti päätyvä versio ei välttämättä saa MR2-nimeä.

Suosittelemme


Japanilainen Best Car -julkaisu kertoi aiemmin tänä vuonna, että jo vuonna 2015 esitellylle S-FR-roadster-konseptille on näytetty vihreää valoa tuotantoon. Vaikka tämä auto on etu- eikä keskimoottorinen, tuotantomalli saattaa silti ottaa MR2:n paikan Toyotan aloitustason urheiluautona ja haastaa tämän myötä Mazda MX-5:n.

Toyota GR Supra
Kuva: Toyota

Seuraavan sukupolven Suprasta Toyota ei ole vielä puhunut julkisesti, mutta auto tulee todennäköisesti markkinoille kolmen tai neljän vuoden kuluessa koska nykymalli tuli myyntiin jo vuonna 2019. GR86:n seuraava painos suunnitellaan puolestaan uusien törmäystestien sekä päästömääräysten ehdoilla, mikä tarkoittaa myös Subarulta peräisin olevan bokserinelosen korvaamista GR Yariksesta tutun turboahdetun kolmipytyn hybridiversiolla.

Toyota GR86
Kuva: Toyota
LähdeAutocar

Lue lisää