Toimittajan unelmat 2 – Tuulennopeat konsepti -Maseratit

Jos jollekulle on vielä epäselvää, millä autolla ajetaan toimittajan märissä unissa, niin kannattaa jatkaa lukemista.

Simun (1978)

Simun on arabiankielinen nimitys hiekkamyrskylle, jolle löytyy useita eri kirjoitusasuja, kuten simoom, samun tai samiel. Simun on Khamsinia voimakkaampi, erittäin voimakas ja kuiva tuuli, ja se kantaa mukanaan autiomaan pölyä ja hiekkaa. Tuulta kutsutaan ”myrkkytuuleksi”, koska sen yllättämäksi joutunut matkamies on suuressa riskissä tukehtua hiekkapölyyn tai saada lämpöhalvauksen, koska kuuma tuuli luovuttaa enemmän lämpöä kuin mitä keho ehtii hikoilla.

Simun puhaltaa yleensä kaakon tai etelän suunnalta. Sitä esiintyy Saharassa ja Arabian niemimaalla etenkin keväällä ja kesällä. Simun on yleensä nopeasti ohimenevä myräkkä, joka useimmiten on ohi varttitunnissa.

Maserati Simun. KUVA: Enricos Maserati page
Maserati Simun. KUVA: Enricos Maserati page

Maserati Simun oli ehdotus Indyn korvaajaksi. Nelipaikkainen coupe perustui pitkälti Indyn 4,2 litraiseen versioon. Giorgetto Giugiaro suunnitteli suunnitteli yksittäiskappaleeksi jääneen proton, joka nykyisin on esillä Umberto Panini museossa Modenassa.

Yhtäläisyys Indyyn on selvästi nähtävissä. KUVA: Enricos Maserati page
Muotokieli on silkkaa Maseratia. Yhtäläisyys Indyyn on selvästi nähtävissä. KUVA: Enricos Maserati page

Chubasco (1990)

Välimeren tuulet alkoivat 90-luvulle tultaessa käydä vähiin, joten Maserati lähti merta edemmäs kalaan ja proton nimeksi napattiin Keski- ja etelä-Amerikan Tyynenmeren rannikolla puhaltava tuuli. Chubasco on sadekaudella esiintyvä raju ukkosmyrsky, jonka nimi perustuu portugalinkieliseen sanaan ”chuva”, sade. Joskus sanaa käytetään myös muualla espanjankielisillä alueilla tuulista, jotka puhaltavat sateella.

Maserati Chubascossaon nähtävissä Lamborghini Countachin piirteitä eikä syyttä, molemmat ovat lähtöisin Gandinin kynästä. KUVA: Wikimedia commons
Maserati Chubascossaon nähtävissä Lamborghini Countachin piirteitä eikä syyttä, molemmat ovat lähtöisin Marcello Gandinin kynästä. KUVA: Wikimedia commons

Maserati Chubasco esiteltiin täyskokoisena mallina vuonna 1990 ja sen tuotannon piti alkaa 1992. Muotokieli oli tuttua Marcello Gandinia ja sukunäkö oli selvä. Auto oli teknisesti edistyksellinen, mutta osoittautui aivan liian kalliiksi valmistaa. Myös Chubascon linjoja voi ihailla Paninin museossa.

Suosittelemme

Härski perä on härski. KUVA: Wikimedia commons
Härski perä on härski. KUVA: Wikimedia commons

Erinomainen Chubasco -tietopaketti ja paljon mutta maseratistia kiinnostavaa luettavaa löytyy Enricon sivuilta:

https://www.maserati-alfieri.co.uk/maser15.htm

Hahmotelma Maseratin superautosta. KUVA: Enricos Maserati page
Hahmotelma Maseratin superautosta. KUVA: Enricos Maserati page

Buran (2000)

Turkin kielen sanaan Boran pohjautuva Buran on Siperiassa, Kiinassa ja Kazakstanissa puhaltava myrskytuuli. Kesällä Buran on kuuma ja kuiva, ja se voi yltyä hiekkamyrskyksi. Talvella Buran puhaltaa kesää voimakkaampana ja tuo usein mukanaan lumimyrskyn, jolloin näkyvyys putoaa nollaan. Neuvostoliiton avaruussukkula kantoi samaa nimeä.

Meniköhän Italian pojilla Fiat Croman ja Maserati Buranin konseptit sekaisin? Maserati liukuovilla ei koskaan päässyt tuotantoon. KUVA: Italdesign
Meniköhän Italian pojilla Fiat Croman ja Maserati Buranin konseptit sekaisin? Maserati liukuovilla ei koskaan päässyt tuotantoon. KUVA: Italdesign

Maserati Buran oli Italdesignin suunnittelema erikoinen luksusfarmari, joka omalla perverssillä tavallaan viehättää silmää. Viisimetrisen tila-auton keulalla oli 3200 GT:stä tuttu V8-tuplaturbo, jonka tarjoamat 370 hevosen voimat siirtyivät asfalttiin jatkuvalla nelivedolla. Audintappaja ei valitettavasti koskaan päätynyt tuotantoon, vaan maailman ainoasta likuovilla varustetusta Maseratista voi vain haaveilla.

Sisältä Buran näyttää herkulliselta. Italialaisten taipumus verhoilla autonsa alcantaralla on etenkin tässä värissä varsin perverssiä - mutta hyvässä mielessä. KUVA: Italdesign
Sisältä Buran näyttää herkulliselta. Italialaisten taipumus verhoilla autonsa yltäpäältä alcantaralla on etenkin tässä värissä varsin perverssiä – mutta pelkästään hyvässä mielessä. KUVA: Italdesign

Kubang (2003)

Kubang on föhn-tyyppinen etelätuuli, joka puhaltaa Jaavan saaren yli etelästä pohjoiseen. Kubang luovuttaa kosteutensa saaren keskiosan vuorilla, jolloin pohjoisrannikolle päästyään ilma on kuivaa ja lämmintä.

Kubang näki päivänvalon vuonna 2003 SUV-buumin ollessa kuumimmillaan. Matka tuotantoon kesti kauan. KUVA: Italdesign
Kubang näki päivänvalon vuonna 2003 SUV-buumin ollessa kuumimmillaan. Matka tuotantoon kesti kauan. KUVA: Italdesign

SUV-kuume kävi vuosituhannen alussa kuumana ja kilpailijoiden menestys kiinnosti luonnolisesti myös Maseratia. Kubang GT wagon on Italdesignin laatima tutkielma tavallista SUVia suorituskykyisemmästä autosta. Tavoitteena oli optimaalinen painojakauma (48/52) ja 10 cm keskimääräistä urheilullista katumaasturia matalampi painopiste, jotta moottorin tarjoama 390 hv teho ja neliveto pääsisivät oikeuksiinsa. Varsinaiseen maastoajoon autoa ei kuitenkaan tarkoitettu.

Pyöreä Kubang on katumaasturiksi linjakas. Tätä autoa ei todellakaan viedä maastoon. KUVA: Italdesign
Pyöreä Kubang on katumaasturiksi linjakas. Tätä autoa ei todellakaan viedä maastoon. KUVA: Italdesign

Kubangin uusintapainos esiteltiin vuonna 2011. Nyt Maseratilla oli Fiatin ja Chryslerin kautta Jeep -linkki, joten auton odotettiin pohjautuvat pitkältä Jeepin tekniikkaan, vaikka moottorin ja voimansiirroon luvattiinkin olevan aitoa Maseratia.

Vajaan 10 vuoden jälkeen Kubang päivitettiin Jeepin pohjalta. Just another SUV. KUVA: Wikimedia commons
Vajaan 10 vuoden jälkeen Kubang päivitettiin Jeepin pohjalta kliiniseksi katumaasturiksi. It’s just another SUV. KUVA: Wikimedia commons

Levante (2017-)

Levante on läntisellä Välimerellä puhaltava itätuuli. Tuuli nousee keskisellä Välimerellä tai Baleaarien itäpuolella, ja voimistuu länteen päin kulkiessaan. Tuuli on voimakkaimmillaan Gibraltarin salmessa, jossa merenkäynti nousee rajuksi etenkin tuulen puhaltaessa virtauksia tai vuorovettä vastaan.

Levante puhaltaa Gibraltarin kallioiden yli. KUVA: Wikimedia commons

Yleensä tuuli on rauhallinen ja kostea, mutta aiheuttaa voimistuessaan voimakkaan aallokon. Kauniilla säällä tuulta kutsutaan nimellä ”levant blanc”, hiljainen. Sanan tausta on latinan sanassa ”levare”, nousta, mikä viittaa auringon nousuun idästä.

Maserati Levante. Kohta kaupoissa. Jos ostat dieselin Punto sinuun törmätköön! KUVA: Wikimedia commons
Maserati Levante on kohta kaupoissa. Jos ostat dieselin niin ajakoon Punto kylkeesi. KUVA: Wikimedia commons

Maserati Levante on selvästi jatkoa Kubangille, mutta Jeep -yhteyksistä ei puhuta enää mitään. Auton kerrotaan pohjautuvan Quattroporten ja Ghiblin tekniikkaan. Tarjolla on Ghiblin tyyliin aluksi kolmilitrainen bensaturbo 350 tai 430 hv versiona, sekä 275 heppainen turbodiesel. Todennäköisesti myös 560 hummainen Ferrarinsukuinen V8 nähdään Levanten keulalla.

Lue lisää