Jos jollekulle on vielä epäselvää, millä autolla ajetaan toimittajan märissä unissa, niin kannattaa jatkaa lukemista.
Simun (1978)
Simun on arabiankielinen nimitys hiekkamyrskylle, jolle löytyy useita eri kirjoitusasuja, kuten simoom, samun tai samiel. Simun on Khamsinia voimakkaampi, erittäin voimakas ja kuiva tuuli, ja se kantaa mukanaan autiomaan pölyä ja hiekkaa. Tuulta kutsutaan ”myrkkytuuleksi”, koska sen yllättämäksi joutunut matkamies on suuressa riskissä tukehtua hiekkapölyyn tai saada lämpöhalvauksen, koska kuuma tuuli luovuttaa enemmän lämpöä kuin mitä keho ehtii hikoilla.
Simun puhaltaa yleensä kaakon tai etelän suunnalta. Sitä esiintyy Saharassa ja Arabian niemimaalla etenkin keväällä ja kesällä. Simun on yleensä nopeasti ohimenevä myräkkä, joka useimmiten on ohi varttitunnissa.
Maserati Simun oli ehdotus Indyn korvaajaksi. Nelipaikkainen coupe perustui pitkälti Indyn 4,2 litraiseen versioon. Giorgetto Giugiaro suunnitteli suunnitteli yksittäiskappaleeksi jääneen proton, joka nykyisin on esillä Umberto Panini museossa Modenassa.
Chubasco (1990)
Välimeren tuulet alkoivat 90-luvulle tultaessa käydä vähiin, joten Maserati lähti merta edemmäs kalaan ja proton nimeksi napattiin Keski- ja etelä-Amerikan Tyynenmeren rannikolla puhaltava tuuli. Chubasco on sadekaudella esiintyvä raju ukkosmyrsky, jonka nimi perustuu portugalinkieliseen sanaan ”chuva”, sade. Joskus sanaa käytetään myös muualla espanjankielisillä alueilla tuulista, jotka puhaltavat sateella.
Suosittelemme
Maserati Chubasco esiteltiin täyskokoisena mallina vuonna 1990 ja sen tuotannon piti alkaa 1992. Muotokieli oli tuttua Marcello Gandinia ja sukunäkö oli selvä. Auto oli teknisesti edistyksellinen, mutta osoittautui aivan liian kalliiksi valmistaa. Myös Chubascon linjoja voi ihailla Paninin museossa.
Erinomainen Chubasco -tietopaketti ja paljon mutta maseratistia kiinnostavaa luettavaa löytyy Enricon sivuilta:
https://www.maserati-alfieri.co.uk/maser15.htm
Buran (2000)
Turkin kielen sanaan Boran pohjautuva Buran on Siperiassa, Kiinassa ja Kazakstanissa puhaltava myrskytuuli. Kesällä Buran on kuuma ja kuiva, ja se voi yltyä hiekkamyrskyksi. Talvella Buran puhaltaa kesää voimakkaampana ja tuo usein mukanaan lumimyrskyn, jolloin näkyvyys putoaa nollaan. Neuvostoliiton avaruussukkula kantoi samaa nimeä.
Maserati Buran oli Italdesignin suunnittelema erikoinen luksusfarmari, joka omalla perverssillä tavallaan viehättää silmää. Viisimetrisen tila-auton keulalla oli 3200 GT:stä tuttu V8-tuplaturbo, jonka tarjoamat 370 hevosen voimat siirtyivät asfalttiin jatkuvalla nelivedolla. Audintappaja ei valitettavasti koskaan päätynyt tuotantoon, vaan maailman ainoasta likuovilla varustetusta Maseratista voi vain haaveilla.
Kubang (2003)
Kubang on föhn-tyyppinen etelätuuli, joka puhaltaa Jaavan saaren yli etelästä pohjoiseen. Kubang luovuttaa kosteutensa saaren keskiosan vuorilla, jolloin pohjoisrannikolle päästyään ilma on kuivaa ja lämmintä.
SUV-kuume kävi vuosituhannen alussa kuumana ja kilpailijoiden menestys kiinnosti luonnolisesti myös Maseratia. Kubang GT wagon on Italdesignin laatima tutkielma tavallista SUVia suorituskykyisemmästä autosta. Tavoitteena oli optimaalinen painojakauma (48/52) ja 10 cm keskimääräistä urheilullista katumaasturia matalampi painopiste, jotta moottorin tarjoama 390 hv teho ja neliveto pääsisivät oikeuksiinsa. Varsinaiseen maastoajoon autoa ei kuitenkaan tarkoitettu.
Kubangin uusintapainos esiteltiin vuonna 2011. Nyt Maseratilla oli Fiatin ja Chryslerin kautta Jeep -linkki, joten auton odotettiin pohjautuvat pitkältä Jeepin tekniikkaan, vaikka moottorin ja voimansiirroon luvattiinkin olevan aitoa Maseratia.
Levante (2017-)
Levante on läntisellä Välimerellä puhaltava itätuuli. Tuuli nousee keskisellä Välimerellä tai Baleaarien itäpuolella, ja voimistuu länteen päin kulkiessaan. Tuuli on voimakkaimmillaan Gibraltarin salmessa, jossa merenkäynti nousee rajuksi etenkin tuulen puhaltaessa virtauksia tai vuorovettä vastaan.
Yleensä tuuli on rauhallinen ja kostea, mutta aiheuttaa voimistuessaan voimakkaan aallokon. Kauniilla säällä tuulta kutsutaan nimellä ”levant blanc”, hiljainen. Sanan tausta on latinan sanassa ”levare”, nousta, mikä viittaa auringon nousuun idästä.
Maserati Levante on selvästi jatkoa Kubangille, mutta Jeep -yhteyksistä ei puhuta enää mitään. Auton kerrotaan pohjautuvan Quattroporten ja Ghiblin tekniikkaan. Tarjolla on Ghiblin tyyliin aluksi kolmilitrainen bensaturbo 350 tai 430 hv versiona, sekä 275 heppainen turbodiesel. Todennäköisesti myös 560 hummainen Ferrarinsukuinen V8 nähdään Levanten keulalla.