Vuodesta 2015 lähtien järjestetty West Coast Motor Show on vakiintunut maamme ajoneuvotapahtumien tasokkaassa kirjossa yhdeksi mielenkiintoisimmista. Tähän kyseiseen näyttelyyn saadaan joka vuosi spesiaali ajoneuvoja myös Ruotsista. Tänäkin vuonna tapahtumaan oli saatu vaikka minkä näköistä värkkiä kutkuttelemaan 5000 tuhatpäisen yleisön näkö- ja kuulohermoja. Jos ei aikaisemmin ole eksynyt Vaasaan viikonloppua viettämään, niin nyt olisi yksi erittäin hyvä syy sille. Suomesta erityisesti länsirannikko oli edustettuna ja näyttelyn useat ajoneuvot jättivät suut auki varmasti yhdeltä jos toiseltakin.
Tämä Kim Kronholmin huikeasti viimeistelty De Tomaso Pantera ´72 voitti Best In Show palkinnon.
Tapahtuman pääarkkitehti Jarkko Mäki-Ista kertoo, että tapahtuma on saanut alkunsa alun perin Jan Richardssonilta.
-Jan halusi ideoida Vaasaan omaa jenkkinäyttelyä, mutta hetkessä näyttely paisuikin monipuoliseksi harrasteajoneuvo tapahtumaksi. Soiteltiin muutamalle kaverille tuning, kelkka, racing ja jenkkipuolelle ja lopputulos on tässä.
-Meitä on 14 henkilöä Westcoast Street Cruisers ry. nimisessä kerhossa ja talkooväki on kavereista ja tutuista kasattu ryhmä kaikkiaan noin.60hlöä. Kaukaisimmat vieraat saapuivat tänä vuonna Ivalosta, kun taas vuonna 2016 Karlskronasta Ruotsista tulleet vieraat ajoivat 1250km näyttelyymme.
Suosittelemme
-Jatkossa on tarkoitus jatkaa saman tyyppisellä kaavalla. Mahdollisesti cruisingia ja iltaohjelmaa tullaan lisäämään, kertoo Jarkko Mäki-Ista.
Historic Rally ja Race -luokan autoja oli myös saatu paikalle useampikin kappale. Muun muassa Jarmo Fröbergin Nissan RS 240, jollaisella Timo Salonen ajoi vuonna 1984 Jyväskylän Suurajoissa ja useissa etappi ralleissa. Toinen klassikko oli Santeri Topparin Opel Ascona 400 RAC-ralli replica, jollaisella Bruno Berglund ja Anders Kullang ajoivat 80-luvulla WRC -sarjassa.
Etualalla oleva Bengt Nylundin Opel Record vuodelta 1960 valittiin Classic -sarjan Top 10:iin.
Max Ståhlin Steyr 55 on yksi 18kpl:een erästä, joita tuotiin Suomeen vuonna 1939. Auto on ollut talvisodan aikaan rintamalla käytössä. Tämä malli on ainoa rekisterissä oleva Suomessa tällä hetkellä. Classic Cars Top 10.
Kåre Mogemark, Buick Caballero ´58. USA -sarjan Top 10.
Kåre Mogemark, Buick Caballero ´58.
Mats Andersson, Chevrolet El Camino ´83 Lowrider, USA Top 10.
Veltto Kannosto, H-D Panhead 1948-1965, Vintage twin-engine drag bike. Bikes&Rides Top 10.
Tällä Sunbeam Hunter GT 1973:lla on huikea historia. Omistaja Markku Innalan pappa osti kyseisen auton uutena vuonna 1975, vaikka se oli ´73 vuosimallia. Auton maahantuonti historiaa selvitellessä kävi ilmi, että auton oli tarkoitus päätyä Kanadaan Englannista lähteneen Sunbeameja täynnä olevan laivalastin mukana. Laiva oli jo päässyt Kanadan rannikolle, kun siinä syttyi tulipalo. Suurin osa autoista tuhoutui.
Suomessa Salossa toimintaansa pitävä yritys oli saanut tiedon tapahtuneesta, joka päätti ostaa laivan ja hinauttaa sen Suomeen. Vain neljä Hunter GT mallia selvisi tuosta palosta. Kyseiset neljä GT:tä päätyivät Suomen maahantuojalle, jolla ne maalautettiin uudelleen. Noista neljästä autosta yksi jäi Sunbeamin maahantuojalle, joka kuitenkin onnistui romuttamaan auton. Muut GT:t lähtivät Seinäjoelle, Kuopioon ja Hämeenlinnaan. Innalan pappa ehti ajella autolla aina 93-vuotiaaksi saakka, jonka jälkeen se päätyi hänen äidilleen. Innala lunasti auton äidiltään 1999. Autossa on kaikki muu alkuperäistä paitsi puskurit ja maalaus.
Tuomas Haapaniemi, Mercedes Benz E350CDI 2010 & Volvo V70 2010. Decoration Top 5.