MAINOS: Fosto

Suomalaisia design-valaisimia

Teräspatonkia ranskalaiseen tyyliin, esittelyssä visionääri Christian de Leotard

Ranskalaiset ovat tarjonneet autoilumaailmalle eriskummallisia ideoita vuosikymmenien saatossa. Maan suurimpien autonvalmistajien Renaultin ja Citroenin malleissa on rikottu raja-aitoja usein muotoilullisilla seikoilla, joista ei futuristisuutta ole puuttunut. Erikoisia teknisiäkin ideoita on putkahdellut esiin silloin tällöin, joita vielä tänäkin päivänä hyödynnetään eri tavoin autosuunnittelussa.

Esittelemme nyt ranskalaisen visionäärin Christian de Leotardin aikaansaannoksista pikkuruisen Renault 5:n kuusipyöräisen version sekä saman mallin Turbo R5 6-version tuplamoottorisen hirviön.

Renault 5 6X6
Renault 5 6X6

1970-luvulla Leotard oli jo muuttanut Range Roverin kuusipyöräiseksi ja halusi tehdä saman Renaultin suosituksi tulleelle 5-mallille. Avuksi mies pyysi projektiin aikaisemmin Citroeneja ambulansseiksi muuttaneen Pierre Tissierin. R5 muokattiin hitsaamalla siihen vahvempi runko ja B-pilaria jatkettiin ylimääräistä pyöräparia varten. Lisäksi vaihteisto muutettiin raskaammissa ajoneuvoissa käytetyksi tulleelle hydrostattiseksi kestämään voimakkaampaa rasitusta.

Renault 5 karvalakki version ulkokuoren sisälle mahdutettiin etuosaan Alpine-mallin tehokkaampi moottori sekä erikseen takaosaan Turbo yksikkö. Lähteet eivät kerro, oliko autossa 92 vai 112 hevosvoimainen Alpine moottori. Kiihtyvyyttä saksalaisten autolehtien tekemien testien mukaan moottorille olisi löytynyt 0-100 km/h reilut 9 sekuntia ja vääntöä 149 Nm tarjoten 4000 kierrosta minuutissa. Alpine Turbo-malliin asennettiin jo tehtaalla -82 ohjaustehostin, joka mitä luultavimmin Leotardinkin versiosta löytyi. Kahteen osastoon jaettu Turbo moottori vaati kaksi vaihdelaatikkoa, joita ohjattiin kahdella synkronisoidulla vivulla.

 

Suosittelemme


Renault 5 6X6
Renault 5 6X6

Kaikissa kuudessa pyörässä tiedetään olleen veto, joten tämä vaati myös tehokkaammat levyjarrut joita Renaultiin asennettiin tusinan verran yhteensä. Painoa tuli yhteensä 980 kiloa alkuperäiseen noin 800 kiloon verrattuna, mutta Alpinen moottori yhdistettynä siroihin kuoriin sai auton liikkumaan sulavasti. Pituutta tälle teräspatongille tuli kaiken kaikkiaan 70 senttiä lisää, yhteensä lähemmäs neljättä metriä. Autosta tuli ilmeisen käyttökelpoinen, sillä niitä tehtiin useampi ja tiedetään sellaisella osallistuneen myös Paris Dakar-ralliin vuonna 1980.

Tämä ei kuitenkaan Leotardille ja Tissierille riittänyt vaan heidän visioissaan siinsi vieläkin hurjempi laite. Renaultin tehokas 5 Turbo 6 oli esiintynyt jo 1980-luvulla rallipoluilla edukseen ja kyseistä mallia haluttiin hyödyntää seuraavassa projektissa. Kuin punaiseksi paholaiseksi maalattuun 5 Turbo kutoseen asennettiin alkuperäisen keskimoottorin oheen etuosaan toinen kokonainen moottori ja tätä pakettia eteenpäin viemään lisättiin saman verran pyöriä kuin ensimmäisessä versiossa. Huomattavasti 5 versiota leveämpi 5 Turbo 6 levikkeineen oli varsin huiman näköinen laite jo itsessään, mutta Leotardin version kuusi pyörää tekivät siitä lopun ajan koneen näköisen laitteen.

Renault 5 Turbo 6
Renault 5 Turbo 6
Renault 5 Turbo 6
Renault 5 Turbo 6

Tarinalla ei ole kuitenkaan onnellinen loppu, sillä punaisen R5 Turbon tiedetään palaneen tulipalossa 2003 ja ensimmäisen projektin tyyliin tehty Dakar versio on ollut viimeisimpien tietojen mukaan hapettumassa jossakin päin Cannesia sijaitsevan museon uumenissa.

 

Renault 5 Turbo 6
Renault 5 Turbo 6

Kuvat: sixmania.fr
Lähteet: sixmania, renaultsportclub, drivetribe

Lue lisää