MAINOS: Casio Watches Finland







Tehdäkö uusi Rättäri vai ei – siinä Citroënin akuutti pulma

Retroautoja on nähty markkinoilla jo vuosikymmenten ajan, mutta Citroën ei ole vieläkään suostunut tekemään uutta tulkintaa legendaarisesta Rättäristä. Uuden Renault 5 E-Techin saavuttama menestys on saanut kuitenkin Citroënin väen harkitsemaan asiaa vakavasti.

Viitosen uudelleentulkinnan lisäksi Renault tuo pikapuoliin myyntiin Tipparelluna tunnetun 4:n modernisoidun sähköversion, kun taas Citroënin mallisto koostuu paljon tavanomaisemmista autoista, joiden avantgardistisuus on enää pelkkä muisto. Rättärin paluusta keskustellaan parhaillaan kiivaasti merkin pääkonttorilla Pariisissa, mutta lopullinen päätös jää Sitikan uuden toimitusjohtaja Xavier Chardonin tehtäväksi.

Citroën 2CV
Kuva: Citroën

Citroënin sisäiset keskustelut tiivistyvät siihen, voiko 1930-luvun lopulla alkunsa saanut minimalistinen ”neljä pyörää ja sateenvarjo” -tyyppinen konsepti toimia kosketusnäyttöjä, premium-tyyliä ja sähköistymistä ihannoivassa nykyajassa. Merkin edellinen toimitusjohtaja Thierry Koskas kertoi brittiläiselle Auto Expressille, että Citroën ei ole lähdössä yleisesti retrolinjalle, vaikka yksi eurooppalaisten automerkkien suurimmista vahvuuksista onkin niiden pitkä historia. Tästä huolimatta myös Koskas oli avoin tutkimaan asiaa.

Yksinkertaisin keinoin tehty siirtyminen paikasta A paikkaan B on kuulemma vahvasti Citroën-brändin DNA:ssa, mutta uuden Rättisitikan tekeminen on jo paljon vaikeampi kysymys. Osa retroautoista on epäonnistunut, koska niissä ei ole tavoitettu alkuperäispainoksen henkeä. Renaultilla oli uuden 5:n suhteen melko helppo tehtävä, koska vuonna 1972 alun perin markkinoille lanseeratun Viitosen perusmuoto on edelleen modernin pikkuauton kaltainen. Erillisillä lokasuojilla varustettu 2CV on sen sijaan niin antiikkinen ilmestys, että vastaavien linjojen loihtiminen uuteen autoon tarkoittaisi ainakin tilankäytön kannalta isoja kompromisseja.

Citroën 2CV
Kuva: Citroën

Ahtaat taka- ja tavaratilat olivat ilmeisesti yksi syy siihen, miksi alkuperäisen Kuplan muotoja imitoinut VW New Beetle ei noussut suuremmaksi menestykseksi sympaattisesta ulkomuodostaan huolimatta. Myöskään kapea raideväli ja katetut takapyörät eivät Citroënin päämuotoilija Pierre Leclercqin mukaan toimisi enää modernissa autossa.

Suosittelemme


Ranskalaisten pitäisi siis päättää, tulisiko uudesta 2CV:stä retroauto vai väljemmällä kaavalla modernisoitu tulkinta. Asiaa voitaisiin testata konseptiauton avulla, ja auton tekninen perustakin tulisi lyödä lukkoon. Uusi C3 on mitoiltaan melko lähellä Rättäriä, joten ensin mainitun alta löytyvä ”smart car” -pohjalevy voisi toimia parhaana lähtökohtana tähän. Näistä lähtökohdista olisi mahdollista tehdä sekä täyssähköinen että kolmipyttyisellä miedolla hybriditekniikalla varustettu versio. Toisaalta jotkut Citroënin edustajat ovat sitä mieltä, että merkin mallistosta löytyy jo nykyvastine 2CV:lle eli C3.

Citroën 2CV
Kuva: Citroën

Tällä hetkellä ilmassa on siis enemmän kysymyksiä kuin vastauksia, ja uuden auton kehittäminen veisi joka tapauksessa noin neljä vuotta. Ihan heti Rättärin paluuta ei siis kannata odotella, mikäli auto etenisi oikeasti tuotantoon. Citroënin ydinarvoihin kuuluu kuitenkin kestävän kehityksen lisäksi rohkeus, joka ei juuri merkin nykymallistossa näy. Mikäpä olisikaan siis rohkeampaa kuin palauttaa legendaarinen Rättisitikka merkin mallistoon?

Citroën 2CV
Kuva: Citroën
Citroën 2CV
Kuva: Citroën


Lue lisää