Tässä on Mersun uusi sleeper – yli 400 heppaa taksimallin kuorissa

Mersun uusi E-luokka paljastettiin tammikuussa, ja myyntiin auto saadaan huhtikuun alkupuolella. Eemelistä on tähän mennessä esitelty vain normaaliversiot, ja hovivirittäjä AMG:n todellinen tykkimalli E 63 seuraa perästä vasta myöhemmin. E 63:ssa käytetään noin 600-heppaista nelilitraista veekasia, ja autoa saa huhujen mukaan ainoastaan nelivetoisena. Mercedes-AMG esitteli kuitenkin jo nyt E 43 4Maticin, joka on eräänlainen ”AMG light” -malli tavallisten E-luokkien ja E 63:n välissä.

E 43 näytetään suurelle yleisölle ensimmäistä kertaa huhtikuussa New Yorkin autonäyttelyssä. Ulkoisesti auto vastaa pitkälti AMG-paketilla varustettuja tavallisia E-luokan malleja, ja sporttiversion erottaa niistä oikeastaan vain neljän pakoputkenpään ja takaluukun kannessa olevan pienen spoilerilipan ansiosta. Mersun ensimmäisissä virallisissa kuvissa olevassa autossa ei ole edes mallimerkinnästä kertovia tunnuksia, eli sleeper-vaikutelma on lähes täydellinen. Ainoastaan todelliset asiantuntijat erottavat E 43:n taksitolpalla seisovista perusmalleista.

The 2017 Mercedes-AMG E43


Pellin alta löytyy kuitenkin aivan muuta tekniikkaa kuin takseista. E 43:a vauhdittaa nimittäin tuplaturbotettu kolmilitrainen V6, joka on jo tuttu pykälää pienemmästä C 43:sta. Eemelissä koneesta on kuitenkin kutiteltu vieläkin enemmän tehoa, eli 401 heppaa. Huippuvääntö kirjataan puolestaan 520 newtonin lukemaan. Lähes 1800 kilon painoinen E 43 pyrähtää nelivedon ansiosta vain 4,6 sekunnissa nollasta sataan, ja huippunopeus on rajoitettu tuttuun saksalaistyyliin 250 km/h:n lukemaan. Keskikulutukseksi kerrotaan 8,3 litraa 100 kilometrillä, mutta lukema lienee jotakin aivan muuta auton voimavaroja hyödynnettäessä.

E 43:n nelivedon voimanjako on varsin takapainotteinen 31:69-suhteessa. Myös yhdeksänvaihteisen automaatin vaihtoaikoja on lyhennetty urheilullisuuden nimissä ja alustaa on jäykennetty. AMG-Eemelissäkin on silti ilmajousitus, eli auto ei ole todellakaan mikään kivireki. Sporttifiilistä lisäävät myös tarkempi ohjaus, eri ajomoodit ja isommat jarrut kuin perusmalleissa. Vakiopyörät ovat 19-tuumaiset, mutta autoon saa myös 20-tuumaiset vanteet lisähintaan. Sisätiloissa taksifiilistä karkottavat punaisilla kontrastiompeleilla koristellut urheiluistuimet, alumiinipolkimet, sporttiratti, musta sisäkatto ja punaiset turvavyöt kuin pisteenä i:n päällä. Lisäksi mittaristo on AMG:n omaa designia.

Mercedes-AMG E 43 4MATIC (W 213) 2016; Exterieur: Obsidianschwarz; Interieur: Leder Schwarz Kraftstoffverbrauch kombiniert (l/100 km): 8,3 CO2-Emissionen kombiniert (g/km): 189 exterior: obsidian black; interior: leather black; Fuel consumption, combined (l/100 km): 8.3 CO2 emissions, combined (g/km): 189





E 43:n tilauskirjat avataan kesäkuun lopussa, ja ensimmäiset yksilöt luovutetaan asiakkaille syyskuussa. Hinnoista ei ole tätä kirjoitettaessa vielä mitään tietoa.

Mercedes-AMG E 43 4MATIC (W 213) 2016; Exterieur: Obsidianschwarz; Interieur: Leder Schwarz Kraftstoffverbrauch kombiniert (l/100 km): 8,3 CO2-Emissionen kombiniert (g/km): 189 exterior: obsidian black; interior: leather black; Fuel consumption, combined (l/100 km): 8.3 CO2 emissions, combined (g/km): 189

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...