Vaikka Saabin taru päättyikin muutama vuosi sitten, viimeiseksi jäänyt 9-3 jatkaa edelleen elämäänsä. Merkin jäänteet päätyivät yhtiölle nimeltä NEVS, joka on lyhenne sanoista National Electric Vehicle Sweden. Saab toimi lähes Ruotsin kansallisautona, joten uusi sähköauto on päätetty tehdä jo 15 vuotta sitten lanseeratun 9-3:n pohjalta. Vaikka NEVS on nimellisesti ruotsalainen holding-yhtiö, sen omistus on kuitenkin kiinalaista. Sähkö-9-3:n kehittämisen aikataulut ovat venyneet ja paukkuneet, joten sellaista ei saa ihan heti alleen edes länsinaapurissa Suomesta puhumattakaan.
Onneksi sähkö-Saabin voi tehdä myös itse. Tamperelainen sähköinsinööri Mika Leppälahti päätyi tällaiseen ratkaisuun, joka on toteutettu vuoden 1983 99:n pohjalta. Auto ehti viettää elämästään jo monta vuotta romuttamolla, kunnes se päätyi Leppälahden käsiin. Ysiysin muuttaminen sähköautoksi aloitettiin jo vuonna 2014, eli Leppälahti ehti asialle ennen useimpia suuria autonvalmistajia.
Kasariklassikko näyttää ulospäin lähes vakiolta sporttisen oloisia alumiinivanteita ja puuttuvia puskureita lukuun ottamatta. Etuvaloissa on kuitenkin käytetty moderneja ledejä, mikä antaa jo osviittaa kuorten alla piilevästä tekniikasta. Keskikonsolikin kertoo tästä, koska siihen on upotettu itse tehty valvontajärjestelmä sähkötekniikalle.
Suosittelemme
Autoon on uponnut lukematon määrä työtunteja, koska Mika Leppälahti on tehnyt kaiken itse. Heinäkuussa 2014 aloitetun projektin valmistuminen vaikutti kuulemma välillä kaikkea muuta kuin varmalta, mutta siihen pisteeseen päästiin kuitenkin viime toukokuussa. E-Saab 99:ksi nimetyllä luomuksella on ajettu tämän jälkeen jo yli 8000 kilometriä ilman ongelmia, joten auton tulikaste on ainakin suoritettu.
Sähkö-Saabilla on päästy yhdellä latauksella pisimmillään 195 kilometrin matka, mikä ei häpeä edes monen sarjavalmisteisen sähköauton rinnalla. Leppälahti on laskenut Ysiysin teoreettiseksi huippunopeudeksi peräti 245 km/h, mutta auto ei välttämättä kestäisi tällaista vauhtia. Katso seuraavilta videoilta parhaat palat E-Saabin rakentamisesta ja tekniikasta: