Tämä italialaiskaunotar on viihtynyt Suomessa vuodesta 1967 – Alfa Romeo 2600 Sprintin mittarissa on edelleen alle 40 000 kilometriä

Alfa Romeon pitkä historia on täynnä upeita autoja. Tutustuimme yhteen niistä, eli kohta 60-vuotiaaseen coupé-kaunottareen Lahden Classic Motorshow’ssa.

Italian Milanosta kotoisin oleva Alfa Romeo on tehnyt vuosikymmenten mittaan monenlaisia autoja kaksipaikkaista Spidereista maastureihin. Urheilulliset sedanitkin edustavat tyypillistä Alfaa, mutta merkin kauneimmat luomukset taitavat kuitenkin olla kaksiovisia coupéja. Alfa Romeon historian tunnetuin coupé lienee Bertone-lisänimellä tunnettu 105/115-sarja, jota valmistettiin neliovisen Giulian perustekniikan pohjalta vuosina 1963-1977.

Alfa Romeo 2600 Sprint
Kuva: Turo Leppänen

Suomessa tämä auto jäi historian lehdille Sammy Babitzinin traagisen onnettomuuden johdosta, mutta kansainvälisesti Bertone-coupéiden mainetta leimasivat ennen kaikkea lukuisat kilpailuvoitot. Tämän jutun auto näyttää etenkin kattolinjansa osalta erehdyttävästi 105/115-sarjan kaltaiselta, mutta kyseessä on kuitenkin aivan eri luokan menopeli. Classic Motorshow’ssa Sports Car Club of Helsingin osastolla komeillut 2600 Sprint vuodelta 1966 on nimittäin aikansa luksussegmenttiä edustanut Alfa.

Tipo 106 -koodinimellä tunnettu Alfa Romeo 2600 oli milanolaismerkin kuusisylinterinen lippulaiva vuosina 1962-1968. Alfa 2000:n seuraajana toiminut mallisarja jäi historiaan viimeisenä merkkinsä edustajana, jossa oli kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustettu suora kuutonen. Kuten Giuliankin kohdalla, coupé sai sedaniin verrattuna aivan erilaisen korin. Kantikkaamman oloinen neliovinen Berlina oli tehtaan omaa käsialaa, kun taas 2600 Sprint -nimellä tunnetun kaksiovisen coupén linjoista vastasi 105/115-mallisarjan tavoin Bertone, mikä selittää myös muotoilun yhtäläisyydet esimerkiksi kattolinjan osalta.

Alfa Romeo 2600 Sprint
Kuva; Turo Leppänen

2600 Sprintin 2,6-litrainen kuutoskone tuotti omana aikanaan hyvinkin kunnioitettavan 145 hevosvoiman teholukeman, mikä riitti tasan 200 km/h:n huippunopeuteen. 2600-mallit eivät kohonneet hintansa vuoksi miksikään suureksi menestykseksi, mutta yllättäen kaksiovinen coupé oli edullisempaa neliovista sedania suositumpi. Sprintejä naputeltiin kasaan tarkalleen 6999 autoa, kun taas Berlinan tuotantomäärä jai vain 2038 yksilöön.

Suosittelemme


Suomessa luksusluokan Alfat olivat 1960-luvulla vielä paljon harvinaisempaa herkkua kuin keskisemmässä ja eteläisemmässä Euroopassa. Lahden näyttelyssä bongattu yksilö on kuitenkin viihtynyt kylmässä pohjolassa jo kohta 60 vuoden ajan. 2600 Sprintin ensimmäinen omistaja oli lääketieteen kandidaatti Antero Konttila, joka hankki italialaiscoupén lähtiessään työkomennukselle silloiseen Länsi-Saksaan vuonna 1966.

Alfa Romeo 2600 Sprint
Kuva: Turo Leppänen

Hän toi Alfan verovapaana muuttoautona takaisin Suomeen jo seuraavana vuonna, ja auto rekisteröitiin tänne EUN-72-tunnuksilla 24.7.1967. 2600 Sprint oli tämän jälkeen vain vähäisellä käytöllä, ja Konttila poisti sen rekisteristä jo vuoden 1968 heinäkuun viimeisenä päivänä.

Seuraavat vuodet Alfa vietti hiljaiseloa, kunnes se rekisteröitiin uudestaan 6.5.1971 EDG-4-kilvellä. Auton toiseksi omistajaksi tuli Erkki Grönroos, joka jatkoi italialaiskaunottaren vähäistä käyttöä. 1970-luvun puolivälissä 2600 Sprint poistui rekisteristä ja jäi unohduksiin Grönroosin autotalliin. Ruususen uni jatkui peräti nelisenkymmentä vuotta, kunnes auton herätti henkiin Mika Tuurinmäki vuonna 2015.

Alfa Romeo 2600 Sprint
Kuva; Turo Leppänen

Hän oli sattumalta kuullut tarinaa salaperäisestä vuosikymmeniä seisseestä Alfasta ja onnistui hankkimaan auton Grönroosilta. Kilometrimittari näytti tuolloin vasta 32 tuhannen lukemaa. Mika Tuurinmäeltä 2600 Sprint siirtyi eteenpäin jo vuonna 2017. Omistajaksi tuli Aarno Kesti, ja Alfa palautui rekisteriin EDG-4-tunnuksella.

Vuonna 2019 2600 Sprint siirtyi tunnetun autoharrastaja Juha Liukkosen omistukseen 36 000 kilometrin ajomäärällä. Tämän jälkeen alkoi neljä vuotta kestänyt kunnostus. Alfa oli suistunut ojaan 1970-luvulla, ja korjaukset oli tehty vähän sinne päin. Tästä huolimatta auto oli läpäissyt museotarkastuksen ennen uutta kunnostusta.

Alfa Romeo 2600 Sprint
Kuva: Turo Leppänen

2600 Sprint valmistui uuteen loistoonsa vuonna 2023, ja auton kilometrilukema on vieläkin alle 40 000. Kyseessä on siis melkoisen ainutlaatuinen yksilö, jollaisiin harvemmin törmää edes ulkomaisissa näyttelyissä.

Alfa Romeo 2600 Sprint
Kuva: Turo Leppänen
Alfa Romeo 2600 Sprint
Kuva: Turo Leppänen
Alfa Romeo 2600 Sprint
Kuva: Turo Leppänen


Lue lisää