Juhlavuoden kunniaksi Jyväskylän MM-rallin avasivat Harjun erikoiskokeella historian lehtiä havisuttavat vanhat rallihirmut kuljettajinaan legendaarisia suomalaisia kuskeja. Harjun ek:n jälkeen rallihirmut kokoontuivat Jyväskylän Paviljongille ihmisten ihasteltavaksi. Syksyiseen ajankohtaan siirretty kolmipäiväinen Secto Automotive Rally Finland 2021 keräsi Keski-Suomen metsiin rallifaneja useista Euroopan maista.
Ensimmäisenä Harjun metsäistä reittiä pääsi ajamaan Mäkisten rallisuvusta Tapio Mäkinen vuosimallin 1957 Triumph TR3B:llä. Mini Cooperilla suomalaisille tunnetuksi tullut Timo Mäkinen ajoi kyseisellä Triumphilla vuoden -59 Suurajoissa seitsemänneksi. Maailmalla Mäkinen kuului ensimmäisen aallon suomalaiseen rallieliittiin, josta mies sai nimen ”Flying Finn”.
Jyväskylän Suurajot Timo Mäkinen voitti neljästi vuosina 1965, -66, -67 ja -73. Parhaiten Mäkinen tunnetaan tapahtumasta, jossa mies ajoi vuonna -67 kartturinsa Pekka Keskitalon kanssa Ouninpohjan ek:n BMC Cooperilla konepelti paiskautuneena tuulilasiin.
Suosittelemme
Vanhat ralliautot oli parkkeerattu Jyväskylän Paviljongille rallikansan ihasteltavaksi Harjun erikoiskokeen jälkeen. Paikalla oli myös vuoden 1959 luokkavoittaja Fiat 500 1958, jota ajoi tuolloin Matti Vinha kartturinaan Petri Niemenmaa.
Vuoden 1996 Jyväskylän MM-rallin voittaja Tommi Mäkinen ajoi omistamaansa Mitsubishi Lancer Evo III Harjun ek:lla samaisella voittoautolla. Mäkinen kartturinaan Seppo Harjanne ajoivat voittajiksi Jyväskylässä neljä kertaa peräkkäin vuosina 1994-1998 Ford Escort RS Cosworthilla sekä Mitsubishi Lancer Evolutionilla. Maailmanmestareiksi parivaljakko ajoi 1996 ja 1997. Kaiken kaikkiaan Tommi Mäkinen voitti urallaan neljä henkilökohtaista maailmanmestaruutta.
Jari Latvala ajoi Historic-luokan Toyota Celica GT-Fourilla. Harjulla nähty Celica GT-Four on vuosimallia 1987. Valmistajien maailmanmestaruuden vuosina 1993 ja 1994 napanneella Toyotalla ajoivat A-ryhmässä muun muassa Juha Kankkunen, Carlos Sainz ja Didier Auriol.
Ensimmäisiä kuuluisia suomalaisia ralliajajia ja maailmanmainetta niittänyt Simo Lampinen ajoi toiseksi vuoden 1975 Suurajoissa Harjulla nähdyllä Saab 96 V4:lla, jota juhlarallissa ajoi auton omistaja Tomi Tikanmäki vieressään Simo Lampinen. Lampinen voitti Suomen mestaruuden neljästi ja Suurajot vuosina 1963, -64 ja -72 Saab 96:lla. Ajouransa jälkeen hän on toiminut muun muassa Jyväskylän MM-rallin puheenjohtajana sekä Suomen Autourheiluliiton puheenjohtajana.
Rauno Aaltonen kuului ensimmäisiin ”Flying Finn” -nimellä kutsuttuihin ralliautoilijoihimme, jotka saavuttivat nimeä maailmalla jo ennen kuin tieto heistä ehti levitä Suomeen. Huimapää sai oman lisänimen ”ralliprofessori” uransa varrella. Aaltonen osallistui vanhojen ralliautojen paraatissa nähdyllä Mercedes 220 SE:llä Suurajoihin vuonna 1961, jonka mies voitti kartturinaan Väinö Nurmimaa. Auton omistaja on nykyään Juha Liukkonen.
Ärhäkkäimmin Harjun ek:ta kohti stadionia ajoi Mikko Hirvonen Ford Escort RS 2000 Mk II:lla vuodelta 1976. Auto on replika Ari Vatasen vuoden 1981 maailmanmestaruus autosta. Rothmans -tallissa vuoden -81 MM-sarjassa ajanut Vatanen on edelleen ainoa maailmanmestaruuden voittanut yksityiskuski. Kartturina hänellä tuolloin oli David Richards.
1980-luvun kovatehoisimmista B-ryhmän autoista Audi Quattro S1 E2 on yksi vaikuttavimmista. Auton tekniikkaan panostettiin samalla tavalla kuin mitä formuloissa oli nähty. Sivu siivekkeet ja matala etuspoileri auttoivat pitämään auton suuntavakaana. Autoon oli myös rakennettu useampia ilmanvaihto aukkoja viilentämään jäähdyttimiä, moottoria sekä renkaita.
Vuonna 1986 Hannu Mikkola ajoi Suurajoissa versiolla, jossa oli noin 500 hevosvoimaa. Mikkolan kisa tuona vuonna ei sujunut ongelmitta. Kisan alussa hajosi takaspoileri ja myöhemmin tekniikka murheet toivat lähdöstä myöhästymisen takia sakkosekunteja. Ouninpohjan erikoiskoe muistetaan Mikkolan ajosta, jonka mies tuli kartturinsa Arne Hertzin kanssa raivoten. Ouninpohjan pohja-aika meni uusiksi reilulla minuutin erolla kuin mitä parivaljakko oli vanhemmalla Quattrolla ajanut aikaisemmassa kisassa.
Tämän vuoden MM-rallin paraatissa S1 E2 replikaa ajoi Petri Opas, joka on rakentanut identtisen version Mikkolan Monte-Carlo autosta.
Tunnelmia erikoiskokeilta
Harjun erikoiskokeelle olivat tulleet useita vuosikymmeniä rallissa käyneet jyväskyläläiset Aki Vesterinen, Jouko Koivisto ja Harri Koivisto.
-Olin aikoinaan Jämsän pikataipaleella pelastustehtävissä 20 vuotta. Vuonna -84 ajoissa tapahtui mieleenpainuva tilanne. Maali oli tuolloin Laajavuoressa ja menin kuuluttaja Matti Kyllösen kanssa Park Fermé-alueelle, mutta Kyllöstä ei päästetty alueelle kuvaamaan, ainoastaan minut. Sain napattua hyviä kuvia Björn Waldegårdista, muistelee Harri Koivisto.
21-vuotiaan suomalaistoivo Kalle Rovanperän ajo oli mallikasta, kunnes lauantai aamun Patajoen erikoiskokeella mies ajoi kartturinsa Jonne Halttusen kanssa ulos päätyen hiekkakasaan. Tuolloin neljäntenä ollut parivaljakko oli 18,6 sekuntia johtavaa Elfyn Evansia perässä.
Jämsän läheisyydessä ajettiin useampia erikoiskokeita. Kakaristo-Hassin ek:lle oli saapunut jo aikaisin aamusta talkoovoimin pystyyn pistetty paikallisen Partalan Mopohöperöt ry:n tankkauspiste puheenjohtajansa Jukka Wahlroosin ohella. Tankkauspisteellä makkarat tekivät kauppansa rallia seuraamaan tulleiden katselijoiden toimesta.
-Useampana vuonna Suomen MM-rallissa ollaan oltu talkoilla mukana ja saadut rahat käytetään kerhon yhteisiin moporeissuihin. Pisin reissu on ollut Latviasta Pärnuun ja sieltä Jämsään yhdessä päivässä. Jäseniä kerhossamme on 83 ja mopoja vielä paljon enemmän, kertoo Jukka Wahlroos.
Esa-Pekka Lappi ja Janne Ferm pitivät kunniakkaasti Suomen lippua yllä kivuten lopputuloksissa neljänsiksi.
Kisan voittajaparin Elfyn Evansin ja Scott Martinin tyylinäytettä Kakaristo-Hassin ek:lta.
Osa kilpailua paikan päälle tulleista rallifaneista vietti maastossa koko kolmipäiväisen kisarupeaman, kun taas osa lähti jatkamaan kisojen katsomista tv:stä. Kilometrien pituiset parkkeerausjonot ja liikenteen ohjaus toimi mallikkaasti yhteen. Kisan ajankohta sopi hyvin juhlavuoteen, josta on hyvä jatkaa seuraaviin koitoksiin.