Sähköisen leijonan ensipuraisu – pikakoeajossa Peugeot E-3008

Tutustuimme pikaisen koeajon merkeissä uuteen Peugeot E-3008 täyssähköautoon. Tyylikäs ranskatar näyttää hyvältä niin ulkoa kuin sisältäkin, ja myös varustetaso on kunnossa.

Eurooppalaisessa kokoluokituksessa ylempään keskiluokkaan asettuvan fastback SUV-mallisen E-3008:n tunnistaa Peugeotiksi ensivilkaisulla, ja auton ilme saa katsojan suupielet kääntymään ylöspäin. Kolmanteen sukupolveen ehtinyt 3008 on sukua tila-autolle, mutta tässä kohtaa piirrustukset on vedetty uusiksi. Edelliseen malliin verrattuna pituutta on tullut lisää 9,5 ja leveyttä 5,4 senttimetriä, ja ilme on sporttisempi.

Tyylikäs kissapeto

Auto on muotoiltu kuin keulamerkissä ärjyvä kissapeto. Etupää on huomiota herättävä leijonan kynsiä mukailevin huomiovaloin ja suuren tummanpuhuvan etusäleikön kera. Kyljet ovat selkeälinjaiset, mutta alaosa on muotoiltu sähäkästi ja kaksivärisesti, jolla on lienee ollut tarkoitus myös häivyttää akuston tuomaa helman paksuutta. Vauhdikkaan näköinen Fastback-perä syö hieman korkeutta tavaratilasta, mutta antaa autolle sporttista ilmettä, ja perään jää kuitenkin tilaa 520-1480 litraa, joten ei tarvitse hävetä.

Peugeot-E-3008 kylkikuva

Peugeot-E-3008 takaa

Positiivisesti persoonallinen ohjaamo

Edellisiin Peugeot-mallehin tottuneelle ensikosketus sisätiloihin on kuin silmien aukaisu jossain TV:n remonttiohjelmassa – mitä täällä on tapahtunut? Kojelauta on muotoiltu edellisiin malleihin nähden uudelleen, ja etumatkustajaakaan ei ole unohdettu. Kaikki ei pyöri kuljettajan ympärillä, vaan kaverille on raivattu tilaa, ja vasemmalle kädelle on tarjolla myös isohko lokero/taso, jonka päällä voi myös lepuuttaa kättään, tarvitsematta taistella kuljettajan kanssa tilasta.

Suosittelemme

Peugeot-E-3008 i-cockpit 21"
Panoramic i-Cockpit 21-tuumaisella kaarevalla näytöllä.

Peugeot-E-3008 sisätilat

Toki myös kuljettajaa hellitään nyt uudelleen ja paremmin sijoitelluilla hallintalaitteilla, jotka ovat hyvin saavutettavissa, ja kokonaisuuden kruunaa 21-tuumaisella kaarevalla näytöllä varustettu “Panoramic i-Cockpit”. Huippuleveä näyttö yhdistää saumattomasti mittariston sekä kosketuksella toimivan tietoviihdenäytön, ja se näyttää leijuvan ilmassa tyylikkäästi piilotettujen jalkojensa avulla.

Kojelaudan nappulaviidakkoa on ravaittu selkeämmäksi i-Toggle virtuaalinäppäimistöllä, johon voi valita kuljettajakohtaisesti itselle tärkeät toiminnot. Näppäimistö toimii myös kausiluontoisesti – kesällä harvemmin tarvitsee ratin lämmitystä, paitsi ehkä vappuna ja juhannusaattona. Toki myös muutama fyysinen painikekin vielä löytyy tärkeimmille toiminnoille ja osittain lakisyistä, kuten hätävilkut, lasien lämmitys, äänenvoimakkuus, ja ajomoodin valitsija.

Peugeot E-3008 i-Toggle virtuaalinäppäimistö
Peugeot E-3008 i-Toggle virtuaalinäppäimistö

Sporttinen ajokokemus

Peugeot E-3008:n alusta on sähköautomaisesti napakka, mutta se estää raskasta autoa heilumasta mutkissa ja töyssyissä. Napakkuus ei ehkä ole kaikkien mieleen, mutta pehmeyttä hakevat voivat suunnata katseensa vaikka erään toisen ranskalaismerkin suuntaan. Keväisellä koeajolenkillä oli runsaasti tarjolla routavaurioita, mutta alusta ei silti osoittautunut epämukavaksi.

Ohjaus on niin ikään sporttinen, ja kompaktin kokoinen ohjauspyörä antaa käännöksiin lisää vauhtia. Lyhyt koeajomme rajoittui ajanpuutteen vuoksi kaupunkiin, mutta ripeä ohjaus pääsikin oikeuksiinsa juuri urbaanissa ympäristössä. Tehopuolella ei ole suuria yllätyksiä luvassa, E-3008 kiihtyy 157 kW:n (210 hv) turvin arkiajossa riittävästi, ja tukeva 345 Newtonmetrin vääntö tekee kaupunkiajosta vaivatonta.

E-3008 on tehty Stellantiksen sähköautoihin suunnitellun uuden STLA Medium -alustarakenteen päälle, ja ensimmäinen tarjolla oleva versio on täysin sähköinen. Myöhemmin mukaan on tulossa myös kevythybridi, ja ladattava hybridi. Sähköisen version käytettävissä oleva akkukapasiteetti on 73 kWh, ja 2025 on tarjolle tulossa myös 98 kWh:n akku, joka nostaa WLTP-toimintamatkan 525 kilometristä peräti 700 kilometriin, ja tuo mukanaan myös nelivedon ja hieman lisää tehoa. Pikalataus tapahtuu ihanneolosuhteisssa 160 kW:n teholla ja AC-lataus on 11 kW:llä. Akun esilämmitys puuttuu toistaiseksi, mutta se on valmistajan mukaan tulossa ohjelmistopäivityksenä.

Erikoisväri on uusi perusväri

E-3008 on hyvin varusteltu, ja tyylikäs Obsession Blue -metalliväri onkin auton perusväri! Vakiovarusteisiin kuuluu muun muassa 19″ alumiinivanteet, i-Connect 10″-näytöllä, kuljettajan AGR-istuin, istuimien kangas/nahkaverhoilu, LED-valot edessä ja takana, 180-asteinen peruutuskamera pysäköintitutkilla, avaimeton kulku, tummennetut takalasit, liikennemerkkien tunnistus, taittuvat peilit, ja 6-kaiuttiminen audiojärjestelmä. GT-varustelutaso tuo mukanaan vielä 20″ vanteet, 21″ i-Cockpit näytön, LED-matriisivalot eteen ja 3D-led takavalot, sekä paremman tietoviihde- ja navigointijärjestelmän – vain muutamia mainitakseni.

Koeajetun Peugeot E-3008 GT:n hinta 53 890 euroa varusteineen, joita on todellakin riittävästi.

@tyyliniekka Tyyliniekan koeajossa uudistunut Peugeot E-3008 GT #peugeot #cars #electric ♬ France Accordion Swing – MIZUSATO Masaki

Lue lisää