Potilaskuljetukseen kehitelty drone mahdollistaa pääsyn hankaliinkin maastoihin

Italialaiselle Vincenzo Navanterille on myönnetty 20 000 dollarin arvoinen palkinto toisessa Drone Konferenssissa & Expossa Lausannessa Sveitsissä. Miehen tiimin drone-idealla pystytään suorittamaan yhden hengen potilas siirto maksimissaan 110km/h:ssa 150km:n matkan. Tämä ilma ambulanssi pystyy saavuttamaan kilometrin korkeuden ja nostamaan 120kg:n kuorman. Suorituskyvyn takeena ovat kahdeksan sähkökäyttöistä propellia ja kaksi mikroturbiinia.

Näistä kummassakin on pika nopeuksinen generaattori sekä kaasun talteenotto säiliö. Dronea ja sen kuljettamaa potilasta pystytään kuljettamaan itsenäisesti antamalla laitteelle GPS -koordinaatit, jolloin ohjaaja näkee dronen liikkeet sisäisten monitorin sekä kameroiden avulla.

Navanterin mukaan drone on tarkoitettu ensisijaisesti pelastus sekä ensiapu käyttöön, paikkoihin, joihin pelastushelikopterilla tai ajoneuvoilla ei pääse. Erityisesti luonnon katastrofit, kuten esimerkiksi: maanjäristykset, tulvat sekä ydinlaskeuma paikat voisivat olla ilma ambulanssille otollista käyttöaluetta.


Laitteen käyttöönoton ja ajamisen on tarkoitus tulla mahdollisimman yksinkertaiseksi, jolloin hätätilanteessa sitä osaavat käyttää mahdollisimman monet ensiapualan henkilöt. Lisäksi potilaankuljetus tapauksissa laitteen on tarkoitus pystyä kuljettamaan myös ruokaa sekä lääkkeitä apua tarvitseville alueille.

Nyt myönnetyn 20000 dollarin avulla Navanteri pystyy Proger yritys tiiminsä avulla jatkokehittämään tuotetta.





Navanteri kertoo, ”laitteen ydin on turbiini, joka luo sähkön ohjaamaan dronea. Olen onnellinen, koska nyt ihmiset ymmärtävät, että laitteemme tarkoitus on edistää koko drone teknologiaa viemällä sitä eteenpäin yksinkertaisista 20 minuutin akkukestoisista laitteista huomattavasti pidemmälle kehittyneempiin laitteisiin. En odottanut voittavani kisaa, sillä en ole koskaan aikaisemmin osallistunut tämän tyyppisiin kilpailuihin, joten olemme äärimmäisen onnellisia tästä palkinnosta”, lisää Vincenzo Navanteri.

Lähde: FAI

Videot

Uusimmat

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...