Suorituskykyisistä ja virtaviivaisista autoista tunnettu baijerilaismerkki BMW on kerännyt Suomessakin tuhansia merkin nimeen vannovia faneja. Kalajoen pienlentokonekentällä järjestettyihin Bimmerpartyihin saapui tänä vuonna peräti 7500 henkilöä ja 1300 “bimmeriä”.
Saapuessa Kalajoelle ei kauaa tarvinnut miettiä mikä tapahtuma oli käynnissä. Bimmeriläisiä autoineen näkyi solkenaan ajelevan ristiin rastiin hiekkasärkkien ja tapahtuma alueen välillä. Hiekkasärkkien välittömässä läheisyydessä sijaitseva tapahtumapaikka mahdollistikin kruisailun komeissa merimaisemissa ja pulahtamisen paahtavan kuumuuden keskellä välillä särkillä uimaan.
Sisäänpääsy alueelle oli sujuvaa eikä näin ollen turhia jonottamisia syntynyt. Vaikka tapahtuma olikin pääasiallisesti tarkoitettu bemareiden omistajille ja niistä kiinnostuneille, oli muille ajoneuvoille varattu oma parkkipaikka. Tiiviin yhteisöllisen bemaripiirin ansiosta tapahtuman anti viikonlopun aikana oli huikean monipuolinen tarjoten muun muassa autoslalomia, nopeusajoa, burnista sekä varttimailin nopeimman ajajan tittelin.
Burniksessa nähtiin suorituksia jotka rikkoivat äänijänteet katselijoilta ja osansa saivat myös osa autoista, joiden omistajat tarjoilivat todellakin koko rahan edestä showta. Autokisailujen jälkeen oli hyvä hetki aikaa rauhoittua ennen illan artistikattausta. Illan lämmetessä entisestään alkoivat iltakemut jatkuen Suomen aavikolla molempina päivinä aina pikkutunneille asti. Toimittaja pääsi kuvaamaan ja dokumentoimaan kemuja joista ohessa tarjolla pikku makupaloja.
BMW 330d E93 Pandem, Tuomas Patama
Useita bemareita tuunaillut Tuomas Patama saapui tämän vuoden Bimmerpartyihin varsin maukkaan näköisellä 330d E93 mallinimeä kantavalla avoversiolla. Merkkifaniksi tunnustautuvan Pataman avoprojektin suunnittelu palaveeraus johti muun muassa uuden korisarjan ja ilmaalustan tilaamisiin. – Autoon tehtiin sen hankkimisen jälkeen hieman huoltotoimenpiteitä, jonka jälkeen voitiin siirtyä korisarjan palojen sovitteluun ja omien leikkauskaarien piirtelyyn.
Suosittelemme
Alkusuunnittelusta siirryttiin maalaus vaiheeseen. Jokiahon Automaalauksen maalarin kanssa suunniteltiin alkuperäisestä puhtaamman valkoinen versio jossa lakan oheen uitettiin mukaan punainen helmiäinen. Samoihin aikoihin tilasin hiilikuituisen konepellin ja takakontin luukun. Maalauksen jälkeen tilatut osat ja korisarja soviteltiin paikoilleen, kertoo Tuomas Patama.
Auto oli tarkoitus saada huhtikuun American Car Showhun näytteille, mutta kaikki ei mennyt aivan aikataulun mukaan. -Ehdin jo hakea sopivat vanteet tilatuille lipoille, mutta kun lipoista ei kuulunut vielä maaliskuun lopullakaan mitään, päätin ottaa käyttöön omat ja niihin löytyikin heti passelit Work Equip 05 18 x 10,5/13,5 tuumaiset vanteet. Auto muutos katsastettiin ja ehti kuin ehtikin näytille American Car Showhun, kertoo Patama.
Workin Equip 05 18 tuumaisiin valitut kumit ovat Toyo Tiresin Proxes TR1 225/40 ja r888r 295/30. Turvallista matkaa tarjoamaan jarrupaloiksi ovat valikoituneet järeämmän pään EBC red staffit ja Zimmermanin jarrulevyt. Penkitettynä autosta on saatu irti 285 hevosvoimaa tarjoten 672 Newtonmetriä vääntöä. Muita muutoksia ovat ahtimen tuloilmaa viilentämään vaihdettu isompi välijäähdytin sekä alakerrassa rosteripakoputkisto.
Muun muassa Diveriks Performance ja Futurez osa jälleenmyyjät tukivat projektia ja
erityiskiitokset menevät Jokiahon Automaalaukselle.