Nissanin 50 -vuotisjuhlamalli 370Z tuo mieleen japanilaisen autonvalmistajan nousukiitoon johtaneen 240Z:n

Tuskinpa USA Nissanin presidenttinä toiminut japanilainen Yutaka Katayama, joka muuten eli peräti 105 vuotiaaksi, osasi ajatella vuonna 1969 ensimmäisen Nissanin, tuolloin Datsun nimellä kulkeneen 240Z esittelyn ohessa, että hänen päästään lähtenyt idea olisi vielä hengissä vuonna 2020.

Katayama kuten muutkin automerkkien suunnittelijat huomasivat 60-luvun puolivälissä urheilullisissa pikkusporteissa uuden asiakasryhmän. Ensimmäinen Nissanin urheilullisten autojen malli vuonna 1959 esitelty varsin onnistunut Fairlady viitoitti tietä tulevalle 240Z:lle. Tuolloin varsin pieni firma suunnitteli autoja yhteistyössä Yamahan kanssa. Datsun 240Z:ksi nimetty projekti esiteltiin Toyotan 2000GT:n vanavedessä vuonna 1970.

Viisikymmentä vuotta myöhemmin esitellään jo seitsemäs Z-sukupolvi pienin maustein. Vuosikymmenien saatossa numero sarja on muuttunut 370Z:ksi, mutta mallin muotoilussa on huomattavissa ripauksia klassikko 240Z:sta. Ensimmäinen 240Z menestyi Amerikassa, jossa sillä kilpailtiin myös maan kansallisessa Sports Car Club of America Racing -sarjassa. Mallin muotoilussa on huomattavissa sen edeltäjää Fairladyä sekä myös Jaguarin E-Typeä.

370Z ei mallina ole uusi, sillä se esiteltiin ensimmäisen kerran jo vuonna 2008 ja tuotanto aloitettiin seuraavana vuonna.

Malliin ei ole tehty juurikaan isompia muutoksia kymmenen vuoden aikana. 50-vuotisjuhlamallia varten on kuitenkin tarjolla kaksiväri maalausta joko valkopunaisena tai hopeamustana. Tarjolla on myös Recaron rata-ajo tyyppiset penkit sekä verhoilu reilun 2000 euron lisä panostuksella. Mallistossa aikaisemmin ollut avomalli on poistunut valikoimasta tuntemattomasta syystä.

Moottori puolella luotetaan 3.7 litraiseen V6 -moottoriin, joka tuottaa 332 hv, vääntöä 366 Nm ja 7500 max. kierroksilla.  Mallistossa on valittavissa joko 6-vaihteinen manuaali tai 7-vaihteinen automaatti. Tarjolla on myös vielä tehokkaampi 350 hv Nismo -malli, jossa vääntöä 370 Nm 7500 max. kierroksilla.

Suosittelemme


Nissan 370Z

Kaikesta huokuu auton suunnittelussa otetun huomioon kisahenkisyys. Esimerkiksi vetoakselin ja jäähdyttimen materiaaliksi on valittu mahdollisimman kevyt ja kestävä hiilikuitu-komposiitti sekoite. Manuaali version voimansiirto puolella luotetaan Exedyn korkealuokkaisiin high performance kytkimiin.

Painojakauman suunnitteluun on myös perehdytty keskivertoa enemmän.

Normaalista 50 etu 50 taka jakaumasta poiketen Z:ssa käytössä on 55/45. Nissanilta kerrotaan auton käyttäytyvän entistä paremmin mutkissa kuljettajan kiihdyttäessä ulos oikeaan aikaan kurvissa siinä vaiheessa, kun painojakauma on siirtymässä 50/50 tilanteesta 55/45:een. Tämä vaikuttaa kurvista ulos kiihdytettäessä, jolloin auton käsittely ja kumipito paranevat. Saavuttaakseen tämän painojakauman auton moottoria on myöskin siirretty hieman taaemmas.

Rengasvalintana tarjolla on joko 18 tuumaiset Yokohaman ADVAN Sport korkealuokkaiset renkaat tai 19 tuumaiset Bridgestonen Potenzat. Vanteiksi on valittu high-end merkki RAYS:n 19 tuumaiset alumiini/magnesium seoksesta taotut versiot. Auton pysäyttämiseen tarvitaan näin ollen järeät 14 tuumaiset nelipisteiset jarru palat. Koko tätä pakettia ohjaamaan tarvitaan vielä vahva jousituksen tuenta erillisillä nelilinkki jousivarsilla, jotka mahdollistavat renkaiden maksimaalisen pidon.

Uudesta 370Z:sta löytyy ensimmäisenä maailmassa SynchroRev Match mittaristo, jossa moottorin kierrosten noustessa mittariston järjestelmä tunnistaa nopeuden ja käytetyn kytkimen. Tämän ansiosta vaihtaminen muuttuu mahdollisimman tasaiseksi ilman tarpeettomia koneen huudattamisia ylisuurilla kierroksilla.

Nissan on suunnitellut 370Z:n mitä suurimmissa määrin kuljettajan viemäksi, ei elektronisten laitteiden suojaamaksi. Autosta kun ei löydy minkäänlaista cruise kytkintä, hätäjarru avustinta tai edes puoliavustettua automaattiohjausta, joten ennen autoon istumista on syytä kuljettajalla olla tiedossa mitä on tekemässä.

Hinnat lähtevät Base -mallin reilu 30000 dollarista aina huippumalli Nismon 46000 dollariin. Hintahaitarin välille sijoittuvat Sport ja Sport Touring -mallit.



Lue lisää