MAINOS: Fosto

Suomalaisia design-valaisimia

Nissan muunsi R32-sukupolven Skyline GT-R:n sähköautoksi – mielipiteitä jakava luomus esitellään tammikuussa Tokiossa

R32-sukupolven Nissan Skyline GT-R sai aikanaan Godzilla-lempinimen hurjan suorituskykynsä vuoksi. Modernin ajan ensimmäinen GT-R on saanut sittemmin seuraa R33-, R34- ja R35-sukupolvista, mutta seuraavaa GT-R:ää joudutaan ilmeisesti odottamaan vielä pitkään.

Tämä johtuu siitä, että GT-R on muuttumassa täyssähköautoksi, jossa on tarkoitus hyödyntää uusimman teknologian mukaisia solid state -akkuja. Tulevaa GT-R:ää enteilevä Hyper Force -konsepti tuotiin julkisuuteen jo yli vuosi sitten, mutta tuotantomallin lanseeraus markkinoille voisi tapahtua vasta aivan kuluvan vuosikymmenen lopussa. Nissan on nimittäin lupaillut, että solid state -akut olisivat tuotantovalmiina aikaisintaan vuonna 2028.

Nissan Hyper Force -konsepti
Kuva: Nissan

Japanilaismerkki haluaa kuitenkin jo yhdistää mielikuvien tasolla GT-R:n sähköön, ja todennäköisesti tästä syystä tammikuussa järjestettävän Tokyo Auto Salonin parrasvaloihin marssitetaan sähköautoksi muutettu R32-korinen Skyline GT-R. Yksittäiskappaleen parissa on tehty töitä jo maaliskuusta 2023 lähtien, ja sähkö-GT-R:n synnystä saadaan kiittää vapaaehtoisista insinööreistä koostunutta tiimiä.

Mielipiteitä tehokkaasti jakavassa projektissa legendaarinen 2,6-litrainen RB26DETT-tuplaturbokuutonen on saanut tehdä tilaa sähkövoimalinjalle, josta ei ole vielä kerrottu tarkempia tietoja. Tällä hetkellä luomuksesta on julkaistu vasta yksi kuva, jossa komeilee lähes vakiokuntoiselta näyttävä tummanharmaa Skyline GT-R. Tarkemmin katsomalla huomaa kuitenkin, että kisahenkisten vanteiden takaa pilkottavat oranssit jarrusatulat, ja sumuvalotkin on poistettu autosta.

Nissan Skyline GT-R R32 -sähköauto
Kuva: Nissan

Jos sähkö-GT-R on edelleen nelivetoinen, autossa voitaisiin käyttää esimerkiksi Ariya Nismosta lainattua voimalinjaa joka tuo mukanaan 430 hevosvoiman kokonaistehon. Tämä on kuitenkin spekulaatiota siihen asti kunnes yksittäiskappaleen tekniset tiedot julkaistaan. Potkua olisi siis enemmän kuin alkuperäiskuntoisessa R32 Skyline GT-R:ssä, mutta autossa oli jo tehtaan jäljiltä enemmän tehoa kuin japanilaisvalmistajien keskinäisen herrasmiessopimuksen velvoittamat 280 hevosvoimaa.

Suosittelemme


Tappiinsa asti viritetystä RB26DETT-myllystä saadaan kutiteltua jopa 2000 heppaa, mihin yksittäiskappaleen sähkövoimalinjallakaan tuskin ylletään. Traditionalistien sähkö-R32:sta kokemaa kauhua liennytetään Tokiossa myöskin esillä olevalla nyky-GT-R:n Nismo Special Edition -erikoismallilla, joka on tarkoitettu pelkästään Japanin kotimarkkinoille. Tätä autoa vauhdittaa vielä vanha kunnon polttomoottori.

Lue lisää