MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

McLaren siirtyy uudella hyperautollaan 400 km/h nopeusluokkaan

Brittiläinen superautovalmistaja McLaren testasi äskettäin Speedtail -hyperautonsa XP2-prototyyppiä Kennedy Space Centerissä, Yhdysvalloissa. Kyseessä on superautovalmistajan uusin ja vauhdikkain tulokas, joka ylsi testeissä McLarenin päätestikuljettaja Kenny Brackin käsissä peräti 403 km/h lukemaan.

Kyse ei ollut onnenkantamoisesta tai myötätuulesta, sillä Brack otti samat lukemat tauluun peräti 30 kertaa peräkkäin. Uusi ennätys rikkoo myös legendaarisen McLaren F1 -superauton, VW-konsernin testiradalla Saksan Ehra-Lessienissä saavuttaman, 386,4 km/h ennätyslukeman, mikä tekee Speedtailista kaikkien aikojen nopeimman McLarenin.

Koska huippunopeuksien tavoitteluun tarvitaan pitkä suora, Speedtailin testialustana toimi aiemmin avaruussukkuloiden laskeutumiseen käytetty kiitorata. Floridassa sijaitsevalla kiitoradalla on pituutta peräti kolme mailia, eli noin 4,8 kilometriä, mikä riittää mainiosti myös auton turvalliseen pysäyttämiseen huippunopeuden saavuttamisen jälkeen.

McLaren Speedtail

McLaren kutsuu Speedtail-autoaan superluokan GT:ksi, jonka erikoisuutena on muun muassa McLaren F1 -autosta tuttu kolmipaikkaisuus, ja aerodynamiikan ehdoilla muotoiltu pitkä perä, mikä on osaltaan kasvattanut auton pituuden peräti 5,2 metriin. Korin takaosasta nousee kaksi spoileriläppää, jotka on integroitu saumattomasti auton muotoihin taipuisan hiilikuidun ansiosta. Läpät pystyvät esimerkiksi tehostamaan jarrutuksia ja auttamaan huippunopeuden saavuttamisessa.

Suosittelemme


Speedtailin voimalinja perustuu hybriditekniikaan ja se tuottaa yhteensä 1070 hevosvoimaa tehoa ja 1150 Nm vääntöä. Kiihdytys 0-300km/h kestää alle 13 sekuntia ja myös tuotantoversiolle luvataan ennätyksen mukaisesti 403 km/h huippunopeus.

McLaren Speedtail

Speedtail maksaa noin kaksi miljoonaa euroa plus verot, ja kaikki valmistettavat 106 autoa on jo myyty. Testeissä nähty prototyyppi on lähes valmis, sillä ensimmäiset asiakkaat saavat autonsa jo helmikuussa 2020.

Lue lisää