McLaren siirtyy uudella hyperautollaan 400 km/h nopeusluokkaan

Brittiläinen superautovalmistaja McLaren testasi äskettäin Speedtail -hyperautonsa XP2-prototyyppiä Kennedy Space Centerissä, Yhdysvalloissa. Kyseessä on superautovalmistajan uusin ja vauhdikkain tulokas, joka ylsi testeissä McLarenin päätestikuljettaja Kenny Brackin käsissä peräti 403 km/h lukemaan.

Kyse ei ollut onnenkantamoisesta tai myötätuulesta, sillä Brack otti samat lukemat tauluun peräti 30 kertaa peräkkäin. Uusi ennätys rikkoo myös legendaarisen McLaren F1 -superauton, VW-konsernin testiradalla Saksan Ehra-Lessienissä saavuttaman, 386,4 km/h ennätyslukeman, mikä tekee Speedtailista kaikkien aikojen nopeimman McLarenin.





Koska huippunopeuksien tavoitteluun tarvitaan pitkä suora, Speedtailin testialustana toimi aiemmin avaruussukkuloiden laskeutumiseen käytetty kiitorata. Floridassa sijaitsevalla kiitoradalla on pituutta peräti kolme mailia, eli noin 4,8 kilometriä, mikä riittää mainiosti myös auton turvalliseen pysäyttämiseen huippunopeuden saavuttamisen jälkeen.

McLaren Speedtail

McLaren kutsuu Speedtail-autoaan superluokan GT:ksi, jonka erikoisuutena on muun muassa McLaren F1 -autosta tuttu kolmipaikkaisuus, ja aerodynamiikan ehdoilla muotoiltu pitkä perä, mikä on osaltaan kasvattanut auton pituuden peräti 5,2 metriin. Korin takaosasta nousee kaksi spoileriläppää, jotka on integroitu saumattomasti auton muotoihin taipuisan hiilikuidun ansiosta. Läpät pystyvät esimerkiksi tehostamaan jarrutuksia ja auttamaan huippunopeuden saavuttamisessa.

Speedtailin voimalinja perustuu hybriditekniikaan ja se tuottaa yhteensä 1070 hevosvoimaa tehoa ja 1150 Nm vääntöä. Kiihdytys 0-300km/h kestää alle 13 sekuntia ja myös tuotantoversiolle luvataan ennätyksen mukaisesti 403 km/h huippunopeus.

McLaren Speedtail

Speedtail maksaa noin kaksi miljoonaa euroa plus verot, ja kaikki valmistettavat 106 autoa on jo myyty. Testeissä nähty prototyyppi on lähes valmis, sillä ensimmäiset asiakkaat saavat autonsa jo helmikuussa 2020.

Jukka Mykkänen
Jukka Mykkänen on Tyyliniekan toimituspäällikkö, joka kirjoittaa mielellään kiinnostuksen kohteistaan, kuten autoista ja kelloista. Vapaa-aika kuluu perheen parissa, autonäyttelyissä, venettä kunnostaessa tai luonnossa liikkuessa. Itsekehittämisen kohteena tällä hetkellä on videokuvaus- ja editointi, sekä espanjan kielen opiskelu. Hola!

Videot

Uusimmat

Pyhäinhäväistys vai tervetullut parannus – jenkkivirittäjä kutittaa Porsche 959:stä jopa 800 hevosvoimaa

Porsche 959 taisteli 1980-luvulla mm. Ferrari F40:n kanssa maailman nopeimman katuauton tittelistä. 959:n 450 hevosvoiman huipputeho oli aikanaan kova...

Miksi kaksioviset kansanautot ovat katoamassa?

Kaukana ovat ajat, jolloin Ford Capri, Opel Manta tai vaikka Toyota Celica olivat itsestään selviä valintoja työmiehelle tehdä naapurin...

Peugeot julkaisi lisää kuvia sporttihybridistään – 508 Sport Engineered tarjoaa vähintään 360 heppaa ja sähköisen nelivedon

Peugeot esitteli jo vuoden takaisessa Geneven autonäyttelyssä konseptiversion 508:n urheilullisesta hybridistä. 508 Sport Engineered -nimen saava auto tulee myyntiin...

Fiat Chrysler valmistaa nyt kasvosuojaimia Hellcat-muskeliautojen sijaan

Jälleen yksi autonvalmistaja rientää auttamaan maailmanlaajuisen hädän hetkellä. Yhdysvaltain Valkoinen talo on pyytänyt autotehtaita apuun COVID-19 -taistelussa. Dodge Challenger...

Lähes uudenveroinen klassikko tarjolla – vuoden 1979 VW Golf GTI:tä kehutaan maailman virheettömimmäksi lajissaan

Klassisten hot hatchien ystäville on nyt tiedossa todellista herkkua Isosta-Britanniasta. Saarivaltakunnassa huutokaupataan nimittäin mustaa ykköskorista VW Golf GTI:tä, jonka...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...