Maserati Levante on perinteikkään italialaismerkin uusin aluevaltaus. Ghiblin myötä Maserati järkytti puristeja asettamalla ensimmäistä kertaa dieselmoottorin autonsa keulalle. Nyt lyödään lisää vettä myllyyn katumaasturin myötä. Katumaasturi esiteltiin viime perjantaina Auto2016 messuilla myös suomalaiselle yleisölle.
Maserati on hieronut katumaasturiaan jo pidemmän aikaa. Ensimmäiset maistiaiset saatiin jo vuonna 2003, jolloin parrasvaloihin tuotiin Maserati Kubang, Italdesignin tutkielma nopeasta vain katukäyttöön tarkoitetusta SUVista. Mallin uusintaversio näki päivänvalon vuonna 2011, jolloin Fiat-konsernin Chrysler-kytkyjen ansiosta Kubangin odotettiin pohjautuvan Jeepin tekniikkaan, vaikka moottorin ja voimansiirroon luvattiinkin olevan aitoa Maseratia.
Maserati Levante on selvästi jatkoa Kubangille, mutta Jeep -yhteyksistä ei puhuta enää mitään, vaan auto pohjautuu pitkälle Quattroporten ja Ghiblin tekniikkaan. Tarjolla on Ghiblin tyyliin aluksi kolmilitrainen bensaturbo 350 tai 430 hv versiona, sekä 250 ja 275 heppaiset turbodieselit. Vaikka maailma on muuttunut ympäristötietoisemmaksi, niin odotan silti myös V8-myllyn saapumista Levanten keulalle.
Auto2016 -messuilla esitelty Maserati Levante herätti paitsi toimittajan, myös mudien messuvieraiden kiinnostuksen ja auton ympärillä kävi positiivinen pöhinä julkistuksen lähestyessä. Kankaan alta paljastui selvästi sukunäköinen auto, joka näyttää livenä sirommalta ja linjakkaammalta kuin kuvissa. Ulkonäkö kuitenkin pettää, sillä auto on suuri: pituutta on muutama milli yli viiden metrin ja kolmen metrin akseliväli ei sekään ole pikkuautosta. Voin kuvitella auton keräävän muista Maserateista poiketen kilometrejä myös talvisaikaan.
Ratin takaa löytyy helposti mukava ajoasento ja omille mitoille säädetyn penkin takana on edelleen riittävä tila matkustajallekin. Materiaalit ovat korkealaatuisia ja halutessaan yksilöidympiä ratkaisuja löytyy, mm. Ermenegildo Zegnan suunnitteleman sisustuksen muodossa. Jopa Maseratin olennaisena osana kuuluva kello löytyy kojelaudasta.
Levanten kysyntä on ollut kovaa ja uusimmat mallit viedään käsistä. Jono uuden auton saamiseksi on tällä hetkellä vuosi, mutta onneksi Suomeen on luvattu muutaman kymmenen auton kiintiö, jolloin auton pääsee käsiksi nopeammallakin aikataululla. Hinnat alkavat dieselin kohdalla 78 000 eurosta ja tehokkaampi Levante S irtoaa karvan alle satasella. Uskon Levantesta muodostuvan luokassaan suosittu myös Suomessa, ja ainakin omalla kohdalla ennakkoluulot hälvenivät ja omistamisen halu heräsi (toimittajan liksoilla tosin näitä ei ostella, joten pullojen kerääminen jatkuu).
Suosittelemme
Katso videolta Esa Schroderuksen Maserati Levante -esittely. Esa kertoo tarkemmin mm. auton dieselille poikkeuksellisesta äänimaailmasta.