Mini oli yksi ensimmäisistä EV mallinsa testaajista vuonna 2009, jolloin se myös valmisti muutamia satoja kappaleita Hatchback E:tä hyötykuljetukseen sekä yksityisille asiakkaille. Vuonna 2014 ensimmäisen kerran esitelty uusi Mini ei kuitenkaan tarjonnut täyssähköistä versiota lainkaan, eikä siitä ollut mainintaa valmistajan tuotantokartoissa. Nyt tilanne on toinen.
Uusi 2020 Mini Cooper SE tarjoaa 32,6 kWh akulla leppoista lähikylillä ajelua tyyliin kevyempi akku, edullisempi hinta. Otetaan vertailuun vaikkapa 5-ovinen Hyundai Ioniq tai Peugeot e-208, jotka molemmat ovat tuhannen euroa kalliimpia kuin Cooper SE. Se, kuinka paljon hinnassa on juuri sitä klassista Miniä josta ihmiset sen tuntevat, voi vain arvailla. Uuteen Miniin tutustumalla huomaa sen kuitenkin tarjoavan pikku kivoja tech-jippoja sinne tänne sekä tarjoamalla erilaisia varustevaihtoehtoja. Cooper SE mallisto tarjoaa lähtöhinnaltaan 38507 euron Essentialin lisäksi Experiencen ja Maximisen varustetason.
Moottori on Cooper SE:ssä sama 181 Hv ja 268 Nm kuin BMW:n i3:ssa. Tällä moottorilla ilmoitetaan Cooperin kiihtyvän 0/100kmh 7,5 sekunnissa.
No mites se latausaika? Esimerkiksi hitaammalla Type 2 vaihtovirta (AC) pistokkeella lataus kestää 3h30minuuttia 11kW virralla. CCS tasavirta (DC) pistokkeen kautta auto latautuu 80% 35-40 minuutissa 50 kW virralla. Todellisuudessa maksimi virta mitä akusta saa irti on noin 45 kW. Mukana tulee adapteri, jolla saa ladattua joko 120 tai 230 Voltin jännitteellä.
Suosittelemme
Cooper SE:n takuu kattaa neljä vuotta tai 50000 mailia, joka vastaa reilua 84000km. Voimansiirrolle löytyy oma takuu ja se kattaa samat määrät. Mini tarjoaa vielä päälle varsin kilpailukykyisen huolto-ohjelman, joka kattaa kolme vuotta tai 36000 mailia (58000km).
Renkaina Cooper SE:ssä on Goodyearin Eagle F1:set. Varustelistalta on tasosta riippuen mahdollista saada mm. LED ajovalot, lämmitetyt istuimet, navigaattoria, Apple CarPlay, lämmitetyt sivupeilit, mustaa nahkaverhoilua sekä automaattinen hätäjarru. Signature Plus lisävarustelistalla on lisänä peruutus tutka, panoraama kattoluukku sekä Harman-Kardonin hifit. Kalleimmassa Iconic sarjassa mukana tulee muun muassa HUD-näyttö ja nahkaratti.
HUD-näytöstä (Head-up display) näkee nopeuden sekä siinä on myös nopeuden rajoitin. Näyttö ilmoittaa gps:n tavoin suunnan mihin ollaan menossa. Heijastamattoman pinnan ansiosta se ei häiritse itse ajoa.
Turvallisuuteen panostaminen on ollut Minin mielessä autoa suunniteltaessa. Autoon on sijoitettu parkkitutkaa eteen ja taakse sekä sensoreita, jotka ilmoittavat edessä olevasta vaarasta. Näiden lisäksi on saatavilla myös pysäköinti assistentti, jonka toimivuus olisi kyllä hienoa nähdä ihan käytännössäkin.
Mielenkiintoinen fakta kertoo Minin tarjoavan uudessa SE:ssä kokonaisen turvavöillä varustetun takapenkin. Kyse ei ole sarkasmista, sillä ensimmäisessä sähkö E-mallissa takapenkin tilalla oli pelkästään auton akusto. Herää väistämättä pienimuotoisia ajatuksia siitä, miksi tämä kaikki on tuotu julkisuuteen vasta nyt.
Kaikesta huomaa uuden Cooperin kuitenkin olevan suunniteltu huolella. Kuljetus tilaakin tuntuisi löytyvän ainakin kahdelle matkalaukulle, joten kyllä autolla muitakin kuin naapurin kotikissoja kuljettaa. Väreinä on mahdollista valita mm. klassinen British Racing Green sekä Chili Red.
Mini tuntuisi ensi katsomalta varsin valmiilta paketilta, mutta löytyy siitä puutteitakin. Se mikä kaikkien herkkujen yltäkylläisyydestä jää puuttumaan, on niinkin olennainen auton viihtyvyyteen vaikuttava tekijä kuin cruise kytkin. Ehkäpä Minillä on ajateltu asia niin, että auton yhteen lataukseen riittävä 200 kilometrin toimintasäde antaa aihetta kuljettajalle painaa kaasupoljinta hieman useamman kerran. Toinen asia mistä on tullut moitteita testeissä, on luistonesto järjestelmän yliherkkyys.
Miniltä on kerrottu sen muuttavan kaikki autonsa sähköisiksi vuoteen 2030 mennessä. Se, miten nämä retro kuosit jaksavat ihmisiä kiinnostaa on kysymysmerkki. Minin nimi autohistoriassa on kuitenkin melko pitkä ja sen tuntevat kaikki. Pikkunätin ja sporttisen oloisen mallin löytävät tietyntyyppiset urbaanit kaupunkilaiset, joille autolla liikkumisella paikasta toiseen voisi tehdä vaikkapa elämäntavan.