Land Rover tarjoaa klassista maastoautoilua uusilla MHEV malleillaan

Vuonna 1948 esitelty ensimmäinen Land Rover Series -malli viitoitti tietä pitkälle matkalle maastoautoilun maailmaan, jonka aikana merkki on tehnyt itsensä tunnetuksi ehkäpä maailman tunnetuimmaksi ja arvostetuimmaksi edustusluokan maasturiksi.

Nimenomaan maastureiksi ensimmäiset mallinumeroltaan 80, R01 ja R04 suunniteltiinkin eikä niissä ollut istuimissa juuri pehmusteitakaan. Auton maavara oli kuitenkin huikea edistysaskel sen ajan yleistyneessä henkilöauto maailmassa. Varsinainen mallisarja Series 1 tuli markkinoille seuraavana vuonna ja siitä eteenpäin Rover Company nimen alla toiminut yhtiö toi markkinoille muun muassa Safari-mallia lyhyenä kolmiovisena sekä viisiovisena.

Land Rover
Ensimmäinen esituotanto malli Land Rover R04 vuodelta 1948

Ensimmäinen Range Rover

Vuonna 1970 Land Rover oli jo saanut luotua status maineen, jolloin markkinoille tuli ensimmäinen Range Rover. Tuolloin firman nimeksi oli tullut British Leyland. Yhtiö sai Englannin kuningattaren antaman erityistuotekehitys arvonimen, jolla saattoi myös olla merkitystä nimen muuttumiseen.

Land Rover Range Rover
1973 Land Rover Range Rover 3.5

Range Roverin muotoilu oli tuon ajan henkeen sopiva, jossa saattoi nähdä enemmän nykyisiin SUVeihin verrattavaa katumaasturimaisuutta. Auton maastokyky oli kuitenkin kehitetty erityisesti hankaliin maastoihin. Tämä loi Rangelle kulttimaineen automaailmassa.
Vielä tänäkin päivänä Land Rover onnistuu säväyttämään useilla uusilla malleilla, joista seuraava juttu antaa osviittaa.

Mild Hybrid Energy Vehicle (MHEV)

Vuonna 2020 Land Roverilta on ilmestynyt nykyisiin Range Rover ja Range Rover Sport versioihin 296 hevosvoimaa tarjoava 3.0 litrainen MHEV diesel versio. MHEV tulee sanoista Mild Hybrid Energy Vehicle, jossa voidaan käyttää polttoaineena bensaa tai dieseliä. Normaalisti autoissa jarruttamiseen käytetty energia häviää kuin tuhka tuuleen, mutta ensimmäisessä Land Roverin Evoque MHEV mallissa tuo energia on saatu hyödynnettyä siirrettäväksi 48V akustolle.

Suosittelemme

Land Rover Range Rover

Range Rovereihin jo 80-luvulta lähtien tarjolla olevan diesel V8-moottorin oheen moottori valikoimasta löytyy 346 hevosvoimaa puskeva high end HST versio. Meksikossa valmistettu Fordin 4.4 litrainen V8 motti perustuu kuitenkin jo kymmenen vuotta vanhaan malliin. Se, mitä veekasi murinalle tapahtuu tulevaisuudessa, on vielä täysi kysymysmerkki.

Jääkö diesel historiaan?

Nähtäväksi jää, siirtyykö 1979 ensimmäisen kerran esitelty V8 diesel kokonaan historian kirjoihin. Land Roverilta ei ole kuultu vielä virallisia kommentteja asiaan liittyen. Tällä hetkellä tiedetään vain se, että uusia malleja on tulossa.

MHEV moottoria on tarjolla kahtena 6 sylinterisenä 3.0 litran turboahdettuna automaatti bensa versiona. Nämä versiot tuottavat 355 ja 394 hevosvoimaa.
Range Roverista on valittavana S, SE, HSE ja HSE Dynamic paketit.

Land Rover Range Rover

355 hevosvoiman MHEV moottori tuottaa 495 Nm vääntömomentin, jolla lantikka kiihtyy 0-100km/h 6.6 sekunnissa. Huippunopeutta SE Sport mallille on mitattu 225km/h.
Kulutuspuolella SUVeissa on saatu mittavia muutoksia aikaan uusien mallien julkistamisissa. Land Roverin 6 sylinteriselle MHEV:lle luvataan jo 9,2 litran kulutusta sadalle kilometrille.

Päästöistä puhuttaessa CO2 arvot ovat nekin tippuneet 2000-luvun ensimmäisistä SUVeista merkittävästi tähän päivään verrattuna. 355 hevosvoimaisessa CO2 arvot ovat 210g/km. Erityisesti aikaisemmin isopäästöisimmissä V8 moteissa arvot ovat nykyään jo alle 300, eli 290g/km.

Land Rover Range Rover

Lue lisää