Lada Niva elää ja voi hyvin – klassikkomaasturin 40-vuotisjuhlamalli on todellinen retroauto

Lada Niva kuuluu entisessä itäblokissa kehitettyjen siviilimaasturien harvalukuiseen joukkoon. Edullinen auto on jättänyt asfaltoitujen väylien ulkopuolella monta luksuskatumaasturia taakseen, ja meno vain paranee maaston heikentyessä. Nivaa myytiin aikanaan Suomessakin jonkin verran, mutta viime aikoina niitä ei ole juuri täällä näkynyt. Nykyään 4×4-nimellä tunnettua maasturi-Ladaa tehdään kuitenkin edelleen, ja sellaisen saa Suomeenkin tilauksesta.

Niva tai 4×4 on yksi pisimpään tuotannossa sinnitelleistä automalleista, koska se esiteltiin jo vuonna 1977. Auto on pysynyt koko ajan ulkoisesti lähes muuttumattomana, mutta tekniikkaa on toki modernisoitu ajan saatossa. Jossakin vaiheessa jopa 70 % Nivan tuotannosta meni vientiin, ja autoa on myyty Japanissa saakka. Kaiken kaikkiaan Ladan maasturia on viety ulkomaille yli 530 000 kappaletta, eli Niva on tunnettu ympäri maailmaa.

Nyt Lada juhlistaa klassikkonsa pyöreitä vuosia 40th Anniversary Edition -nimisellä erikoismallilla. Sen valmistusmäärä on 1977 kappaletta esittelyvuoden mukaan, ja osa näistä autoista saa jo tehtaalta naamiointihenkisen maastovärityksen. Sen lisäksi ulkoväreiksi on tarjolla beige, punainen, valkoinen, terrakotta-ruskea ja siniharmaa.

Suosittelemme


Lisäksi puskurien metallipinnat ovat mustat, ja samaa sävyä löytyy myös vanteiden syvennyksistä. Sisätiloja koristavat puolestaan mittaristoon lisätyt oranssinpunaiset tehosteet, ja ratissa on kuulemma käytetty ekonahkaa, eli vähemmän kauniisti sanottuna muovia. Kynnyslistat on tehty ruostumattomasta teräksestä, ja sekä sisällä että ulkona on erikoismallin statuksesta muistuttavia logoja ja merkkejä.

Juhlamalli tulee myyntiin kesäkuussa, ja jokainen yksilö numeroidaan 0001:stä 1977:ään. Niva-mallinimi varattiin muuten vuodesta 2014 alkaen Venäjällä myydylle Chevrolet Nivalle, jonka seuraaja saatetaan tehdä samalle pohjalevylle Dacia Dusterin kanssa. Täysin uusi Niva on tulossa vuoden 2019 tienoilla, ja siinä on varmasti enemmän potkua kuin klassikkomallin 1,7-litraisesta nelosesta irtoavat 83 heppaa. Alkuperäinen Niva tai 4×4 on kuitenkin sen verran ikoninen auto, että sekin saattaa jatkaa tuotannossa uuden painoksen rinnalla.

Lue lisää